Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Caseoplæg om Facebook.
Hjemmeopgaven i arbejdsmiljøuddannelsen
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Arbejdspladsudvikling
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Mødeledelse og deltagelse
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
MindLab 07 MindLab Involverer borgere og virksomheder i at udvikle nyskabende offentlige løsninger.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Alle har ret til en rig natur.
Vejlederens kommunikation
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Digital skriftlig- og mundtlighed
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Arbejdsrelaterede skader
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Øvelse 1: First Impressions
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Sundhedsprofessioner mellem Organisationer og Brugere Præsentation af Kandidatseminar Viola Burau, Institut for statskundskab Loni Ledderer, Institut.
Opfølgning på PSYKISK APV
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
3-timersmødet 2018.
Præsentationens transcript:

Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen

Program •Intro til Videncentrets projekt •Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet •Hvad er et godt eksempel? •Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler •Hvordan får vi fat i de gode cases?

Intro til Videncentrets projekt

Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet

• Tjeklister • Værktøjer • Vejledninger • Lærebøger • Cases / gode eksempler fra andre arbejdspladser •Nyheder • Forskningsrapporter • Statistik • Netværk / Dialog med andre arbejdspladser • Konsulentydelser • Etc. Hvilke typer af viden anvendes af virksomhederne i arbejdsmiljøarbejdet? Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet

Hvornår kan de forskellige typer viden anvendes? • Problemerkendelse • Projektplanlægning • Valg af værktøjer/metoder • Opdage/skabe/vælge løsninger • Procesforløb og organisation Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet

Hvilke typer af viden anvendes af virksomhederne i arbejdsmiljøarbejdet? Erfaringer fra andre arbejds- pladser Konkrete Fortællinger Generaliseret viden Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet

Øvelse 1 Hvordan anvendes forskellige typer viden i praksis på arbejdspladserne i forbindelse med arbejdsmiljøarbejdet? • Del jer i grupper på to personer • Den ene interviewer den anden • Tag udgangspunkt i et konkret tiltag/projekt på jeres (en) arbejdsplads • Efterfølgende præsentation og diskussion Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet

Problem- erkendelse Se mulige løsninger Planlægge og organisere tiltaget Gennemføre og justere tiltaget Nyheder Vejledninger Værktøjer Lærebogsviden Skriftlige cases Case-viden fra netværk eeee Konsulent-input gg Uddannelse og kurser eeee Statistik Love og regler gg Internt skabt viden ee Erfaringer med at bruge viden i arbejdsmiljøarbejdet

Hvad er et godt eksempel?

Hvad er de vigtigste kriterier for et godt eksempel? • Afhænger af kontekst, emneområde, målgruppe m.m.

Hvad er et godt eksempel? Øvelse 2 – Afstemning Hvilke kriterier er væsentlige ved en case/et godt eksempel for at den kan bruges på arbejdspladserne? • Hver deltager får udleveret 14 kort med kriterier • I kan lægge kortene i tre kasser (meget vigtig // middel // mindre vigtig) • Efterfølgende diskussion af resultaterne

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler

Videncentret vil: • Indsamle og systematisere gode eksempler •Formidle eksemplerne på portalen •Alt i alt give mulighed for både adgang til: • generaliseret viden • case-specifikke erfaringer

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler dump 1: Forside

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler dump 2: Emneside

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler dump 2: Emneside

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler dump 3: RI-side

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler dump 4: Artikel fra bladet

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler Idéer om fremtidig formidling af gode eksempler: • en base med gode eksempler • om mange emner (først på de 4 prio. omr.) • fra mange brancheområder • Søgemulighed • kort overblik over eksemplet • Link til mere materiale

Videncentrets idéer om at sprede gode eksempler

Debat: • Hvad er vigtigst for jer og andre brugere?

Hvordan får vi fat i de gode cases?

Hvordan kan vi sikre, at de gode eksempler kommer med: • ved puljer og forskningsprojekter • direkte fra • virksomhedsfolk • organisationsfolk • konsulenter • Etc.

Hvordan får vi fat i de gode cases? Tema 1: • Er det attraktivt for folk fra virksomhederne at bruge tid på at dele viden og erfaringer? Tema 2: • Konsulenter og virksomheders interesse i videndeling?