Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,"— Præsentationens transcript:

1 SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen, lpj@es.aau.dk
Erfaringsudveksling SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen, © SLP-gruppen, Aalborg Universitet

2 Erfaringsudveksling Program 10.15: Introduktion
10.25: Hvordan skriver man en procesanalyse? 10.30: Erfaringsudveksling i tværgrupper 11.30: Præsentation af resultater i B3-104 Efterfølgende skriver grupperne deres procesanalyser, som skal afleveres torsdag d. 26 maj !

3 Introduktion HVAD er refleksion? HVORFOR bruge refleksion?
HVORDAN reflekterer man? Oplæg til tværgruppearbejde

4 HVAD er refleksion En studerende reflekterer når:
han lægger mærke til at der mangler vigtige informationer i en tekst og tænker over hvorfor de mangler og søger de manglende informationer andet steds hun lægger mærke til at der er noget anderledes ved den matematikopgave hun er i gang med at regne i forhold til bogens typeopgaver, identificerer forskellen og ved hvad hun skal gøre anderledes hun ser tilbage på en projekt-tidsplan, som ikke holdt, identificerer de tidskrævende elementer og tager højde for dem i næste tidsplan

5 HVAD er refleksion En studerende reflekterer ikke når:
han indsætter tal i en given formel og udregner et resultat hun omformulerer og videregiver en forklaring som hun ikke selv forstår hun beskriver gruppens tids- og ressourceplan for projektet uden at vurdere og kommentere den

6 HVAD er refleksion Gyldendals fremmedordbog:
tilbagekastning (af lyd/lys) overvejelse, betragtning, eftertanke Fra eksemplerne: lægge mærke til tænke over se tilbage på gøre bevidste iagttagelser planlægge på grundlag af erfaringer Refleksion fremmes ofte af HVORFOR spørgsmål

7 HVORFOR bruge refleksion?
Det står i studieordningen og studievejledningen SO, s. 13: Indenfor projektarbejdets faglighed skal den studerende efter P0 have opnået: 3) kendskab til refleksion af egen læreproces SV, s. 13, formål: At opøve de studerendes evne til at reflektere over læreprocessen og generalisere ud fra det eksemplariske i projektenheden. Refleksion er nødvendig for udvikling af metodiske færdigheder Krav til dagens (og morgendagens) ingeniør: fleksibilitet omstillingsevne forandringsparathed Dette opnås ved: bevidstgørelse om læreprocesser, som igen opnås ved: refleksion af læreprocesser

8 HVORDAN reflekterer man?
Fremkalde bevidste iagttagelser ved at stille spørgsmål: HVAD GIK GODT I PROJEKTET? HVORFOR? HVAD GIK SKIDT I PROJEKTET? HVORFOR? I HVORFOR spørgsmålene ligger refleksionen Refleksion som værktøj til udvikling og forbedring af metodiske færdigheder kan anvendes indenfor alle fagområder I dag fokuserer vi på refleksion i forhold til jeres læreprocesser indenfor projektarbejdets faglighed

9 HVORDAN reflekterer man?
Projektet har givet erfaringer HVORFOR gik det som det gik = refleksion HVORDAN kan jeg/vi gøre det bedre = generalisering Dette testes i P3 og giver nye erfaringer

10 Oplæg til tværgruppearbejde
Start med en kort præsentationsrunde: Navn og P0 projekt Lav runder om jeres projektplanlægning og samarbejde (både internt og med vejleder) For hver af runderne stilles spørgsmålene: HVAD er gået godt? og HVORFOR? HVAD er gået skidt? og HVORFOR? Generaliser ud fra 2 og 3 og giv gode råd til P1 projektet (både til medstuderende og vejledere): Det vil vi fortsætte med at gøre Det vil vi gøre anderledes/bedre Det vil vi passe på IKKE at gøre mere Resultaterne af 4 skrives på Flip-over

11 Procesanalyse Et værktøj til at styre jeres udvikling af projektarbejdets faglighed Refleksion over din egen og din gruppes læreproces Bliver i stand til at lave et bedre projektarbejde fremover Læringsmål for projektarbejdet

12 Indhold i procesanalysen
Projektplanlægning og projektstyring: Har I haft en projektleder i gruppen? Hvorfor/Hvorfor ikke ? Hvilke projektplaner har I anvendt og til hvad? Hvad er jeres erfaringer med projektplanerne? Hvad vil I foreslå til planlægning og styring af et 2. års projekt?

13 Indhold i procesanalysen
Samarbejdet i gruppen: Har I en samarbejdsaftale (mundtlig / skriftlig ) ? Hvorfor/Hvorfor ikke? Hvordan afvikles møderne? (mødeleder - runde om bordet - andet) Hvordan er kommunikationen i jeres gruppe? Bruger gruppen uforholdsvis lang tid på diskussionerne? Hvorfor? Hvilke forventninger har I til samarbejdet på 2. år?

14 Indhold i procesanalysen
Samarbejde med vejlederen: Hvordan forbereder i møder med vejlederen Har I en samarbejdsaftale med jeres vejleder Hvilken type vejledning har I modtaget? Hvilke forventninger vil I stille til jeres vejledere på 2. år?

15 Aflevering 2 dage efter projektrapporten Må maksimalt fylde 5 sider
Procesanalysen sendes til vejleder og til censor via mail


Download ppt "SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google