Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Caseoplæg om Facebook.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Caseoplæg om Facebook."— Præsentationens transcript:

1 Caseoplæg om Facebook

2 Hvem er KFUM og KFUK i Danmark
En kristen børne- og ungdomsorganisation. Arbejder med børneklubber, teenklubber, konfirmandklubber, festivals, musik- og dramagrupper, stævner og sommerlejre. Cirka medlemmer fordelt på ca. 130 foreninger. I alt ca. 25 ansatte på landsplan Ikke spejdere 

3 Hvem er vi på Facebook En Facebookside for landsorganisationen med knap venner. Subsider op til store events (Landsmøde, TeenEvenT etc.). En masse lokaler sider hængt op på lokale aktiviteter, kurser, grupper og foreninger.

4

5 Hvordan organiserer vi Facebook-arbejdet?
Én overordnet redaktør på Landsorganisationens sider, men 10 administratorer på hovedsiden. Rådgivning til alle lokale sider – men ingen administratorrettigheder. Vi har ingen overordnet strategi for brug af sociale medier – men vi formulerer onlinestrategier for alle større projekter og events. Og vigtigheden af de sociale medier er klart ledelsesmæssigt erkendt og prioriteret. Vi holder løbende dialog med medlemmer om deres ønsker til sociale medier.

6 Hvad gør vi? ”Poster” 3-4 gange om ugen på forskellige tidspunkter. Ca. 2-3 posts gøres af redaktøren. Overvåger dagligt – flere gange – og svarer på spørgsmål, kritik o.a. Bruger nyheder, presseomtaler og medlemmers indtryk og oplevelser på Facebook. Forsøger at ramme en meget alsidig målgruppe med varierende indhold. Vi annoncerer strategisk løbende.

7 Kommunikationscirklen
Nyhed på hjemmesiden De sociale medier Presse (national, regional, lokal) Lokale hjemmesider og Facebooksider Nyhedsbrev Intranet

8 Eksempler fra Facebook

9 Anbefalelsesgrad* - et stærkt aktiv i KFUM og KFUK!
* Anbefalelsesgrad er udtryk for, for villig man er til at anbefale et givent produkt til venner og familie.

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19 Hvornår lægger vi hvad på?
Antal opdateringer i perioden: 44 svarende til en opdatering ca. hver 3. dag Typer af opdateringer Tilbud og information: 16 Omtale af events, rejser o.lign.: 17 ”Skriv din mening” og debat: 11 April 2012-Juli 2012

20 Hvornår lægger vi hvad på?
Hvis vi giver hver ”post” en karakter mellem 1 og 3 baseret på popularitet og krydstabulerer det med tidspunkt, ser vi: Kl. 6-9 : 4 opdateringer, gns. 2, : 8 opdateringer, gns. 1, : 16 opdateringer, gns. 1, : 6 opdateringer, gns. 2, : 9 opdateringer, gns. 1,555

21 Hvornår lægger vi hvad på?
Konklusion: De bedste tidspunkter på døgnet at lave opdateringer til KFUM og KFUK i Danmarks Facebook-venner er om morgenen og sidst på eftermiddagen (svarende til ca. før og efter arbejde). … Vi prøver at optimere dette ved at tidsindstille vores opdateringer.

22 Gode råd Vær realistisk fra starten. Hvor meget tid kan I lægge i arbejdet? Hvem, hvordan, hvornår? Vaccinér jer selv mod, at I efter noget tid har en ”død” Facebookside, hvor ingen har tid til eller engagement i at holde siden levende.

23 Gode råd Beslut jer for, hvilken type side I vil have. Skal det være en Facebook-side (åben for alle), en Facebook-gruppe (kun åben for dem, I inviterer), en begivenhed eller andet? Vil I tage brugerinddragelse alvorligt, bør der være åbent for, at alle kan skrive på væggen.

24 Gode råd Invitér alle relevante ’venner’ til siden, og opfordr dem til at invitere deres venner. Brug evt. annoncering.

25 Gode råd Planlæg jeres nyheder og posts. Har I tre gode nyheder en dag, så spred dem ud på en uge. Tommelfingerreglen er, at man ’poster’ en nyhed ikke hyppigere end hver anden dag. Ellers vil mange opleve det som ’spam’.

26 Gode råd Variér jeres statusopdateringer – personlig tone, organisatorisk indhold, link, nyhed, arrangement, budskab eller andet?

27 Gode råd Kend jeres Facebook-venner – hvad interesserer de sig for? Mange medlemmer i KFUM og KFUK går eller har gået på efterskole. Da vi lavede en statusopdatering om, hvilken efterskole man ville anbefale, var der inden for få timer over tyve kommentarer.

28 Gode råd Sørg for, at ’vennerne’ fra tid til anden får noget, de ikke kan få andre steder, f.eks. en særinvitation, billeder, tilbud o.a.

29 Gode råd Aktivér jeres brugere ved at formulere jer på en måde, der giver folk lyst til at kommentere jeres statusopdateringer. Skriv ikke ”YAIII, nu er vi 350 tilmeldte til sommerlejr!”, men ”Vi er flere og flere, der glæder os til sommerlejren i Silkeborg – hvad glæder du dig mest til?”

30 Gode råd Vær ”live” – hvis I har store events, så sørg for at ”poste” under eventen med billeder, indtryk, udsagn, oplevelser. Tænk i det hele taget på, at events skal have et ”før”, ”under” og ”efter” på de sociale medier.

31 Gode råd Undgå så vidt muligt censur. Skriver en bruger noget kritisk til jer på væggen, så gå i dialog! Hvis tingene kører rigtig godt på jeres side, vil andre brugere også ofte gå i dialog med vedkommende, og det er ideelt!

32 Gode råd Evaluér jeres indsats løbende og planlagt. Er I på rette vej, og har det, I gør, den ønskede effekt?


Download ppt "Caseoplæg om Facebook."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google