Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Synopsis.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Om prøveformen Filosofi C.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag Indhold Den mundtlige prøve i samfundsfag I Tiden op til eksamen Forberedelsestiden ved selve eksamenen Selve eksaminationen Synopsis og synopsiseksamen Synopsen indeholder

Den mundtlige prøve I forberedelsestiden udarbejder eksaminanderne en synopsis, idet de på baggrund af det udleverede bilagsmateriale skal opstille, analysere og diskutere en eller flere samfundsfaglige problemstillinger. (Citat fra vejledningen til STX B-niveau) Uanset hvilket studie eller niveau man går på, er der nogle råd, der kan gøre eksamen lettere og resultaterne bedre. Rådene kan bruges generelt, når I forbereder eksamen, selvom eksamensformerne er forskellige på de forskellige uddannelser. Hvordan eksamen foregår på jeres uddannelse er beskrevet på Undervisningsministeriets hjemmeside http://us.uvm.dk/gymnasie//vejl/.

I Tiden op til eksamen Find eksempler på opgaver/bilagsmaterialer Lav læsegrupper hvor I læser og laver lister med de væsentligste pointer og fagbegreber. Overvær en eksamen. Læs fokuseret. Forsøg at forudse, hvad der vil blive spurgt om. Udform en skabelon for, hvad en synopsis skal indeholde. Udarbejd en liste over bøger og materialer, der er relevant i forhold til de forskellige temaer fra undervisningen. I Tiden op til eksamen Få jeres underviser til at give nogle eksempler på opgaver/bilagsmaterialer, der ligner dem I selv kan komme op i. Brug disse eksempler som udgangspunkt for eksamenstræningen. (Det kan også være en god ide at finde undervisningsvejledningerne på undervisningsministeriets hjemmeside. I vejledningerne er der eksempler på opgaver og bilagsmaterialer.) Lav læsegrupper hvor I læser og laver lister med de væsentligste pointer og fagbegreber i pensum. I læsegruppen kan man også holde nogle prøve-eksamener. Overvær én eller flere eksamenssituationer, så du er helt klar over, hvad det er der kræves. Læs fokuseret; undervisningsbeskrivelserne indeholder en beskrivelse af hvilke faglige fokuspunkter, der er behandlet i det enkelte forløb (også AT-forløb) – læs i forhold til temaerne. Forsøg eventuelt om I kan forudse, hvad der vil blive spurgt ind til. Formålet er at sikre en fokuseret læsning. Udform i fællesskab en skabelon for, hvad en synopsis skal indeholde, og udarbejd – igen på baggrund af undervisningsbeskrivelsen - en liste over, hvilke bøger og materialer, der er relevant i forhold til de forskellige temaer fra undervisningen.

Forberedelsestiden Krav Der skal udarbejdes en synopsis Du skal opstille, dokumentere og diskutere en faglig problemstilling Et bud på en systematisk forberedelse Læs opgavens overskrift Find ud af, hvad du ved om dette tema – inden du læser bilagene. Læs bilagene og udform en mindmap, der – gerne systematisk – gengiver din samlede viden om temaet. I undervisningsvejledningen får I at vide, at I har mindst 3 timers forberedelse til udarbejdelse af synopsis på baggrund af ukendt bilagsmateriale på 8-12 normalsider. På baggrund af det udleverede bilagsmateriale og andre materialer fra undervisningen skal I opstille, dokumentere og diskutere en faglig problemstilling. De 3 timers forberedelse kan man organisere på denne måde: Læs opgavens overskrift og find ud af, hvad du ved om dette tema – inden du læser bilagene. Læs bilagene og udform en mindmap, der – gerne systematisk – gengiver din samlede viden om temaet. I samfundsfag arbejder vi systematisk med de tre taksonomiske niveauer: redegørelse, påvisning og diskussion! Gør jer helt klart, hvad der menes med de forskellige niveauer. Skriv synopsen med en struktur, der tager udgangspunkt i de tre taksonomiske niveauer. NB! Normalt vil en synopsis indeholde følgende elementer: 1) En samfundsfaglig problemformulering. 2) En undersøgelse den opstillede problemformulering ved brug af dels det udleverede materiale. 3) dels viden, begreber, metoder og teorier fra kernestoffet, evt. henvisninger til eksempler fra undervisningen, herunder faktuel og aktuel viden. 4) en diskussion. 5) en konklusion, der knytter sig klart til problemformuleringen. En god synopsis er ikke for lang og består hovedsageligt at meget korte sætninger og stikord, der gør det muligt for jer at huske, hvad der skal siges. Inddrag citater, figurer og dokumentation fra såvel bilagene som de materialer I har gennemgået i undervisningen. (en god undersøgelse er en velunderbygget undersøgelse dvs. der skal inddrages tal og eksempler, hvor det er muligt). Forbered jer mentalt på eksamen. Tænk situationen igennem og forbered en klar indledning, hvor I fortæller, hvad der er fokus for den faglige problemstilling, som skal behandles.

Forberedelsestiden Synopsens struktur En samfundsfaglig problemformulering En undersøgelse den opstillede problemformulering ved brug af dels det udleverede materiale dels viden, begreber, metoder og teorier fra kernestoffet, evt. henvisninger til eksempler fra undervisningen, herunder faktuel og aktuel viden en diskussion en konklusion, der knytter sig klart til problemformuleringen.

Forberedelsestiden En god synopsis består af korte sætninger og stikord. Inddrag citater, figurer og dokumentation. Forbered jer mentalt på eksamen. Synopsis og synopsiseksamen En synopsis er en oversigt over de punkter og sammenhænge, der skal med i den mundtlige fremstilling. En synopsis er formuleret præcist og kort som en huskeseddel. Mere end 1-2 sider bør den ikke fylde. En synopsis er: Kort – typisk ikke over 2 sider Skrevet som stikord og/eller helt korte sætninger En opsummering af de punkter, der skal uddybes ved den mundtlige præsentation En opridsning af problemstillinger og diskussionspunkter

Selve eksaminationen Gør det klart for eksaminator og censor, hvad der skal være fokus i fremlæggelsen. Hold en klar struktur og underbyg dine analyser på de forskellige niveauer. Tal tydeligt og undgå oplæsning af synopsen. Inddrag gerne tal fra Samfundsstatistikken eller andre kilder. Inddrag meget gerne aktuelle eksempler i det omfang det er relevant. Anvend de faglige termer og metoder i det omfang det er relevant. Selve eksaminationen Gør det – helt kort - klart for eksaminator og censor, hvad der skal være fokus i fremlæggelsen. Det kan være en god ide, at fortælle, hvad dine væsentligste konklusioner er, allerede fra begyndelsen. Hold en klar struktur og underbyg dine analyser på de forskellige niveauer. Tal tydeligt og undgå oplæsning af synopsen. Inddrag gerne tal fra Samfundsstatistikken eller andre kilder. Inddrag meget gerne aktuelle eksempler i det omfang det er relevant. Eksamen er en samtale, så vær ikke bange for spørgsmål. Forsøg at svare nuanceret på spørgsmålene fra censor og eksaminator. I kan øve jer i, at begynde svarene med at sige noget i retning af: ”det problem kan ses fra flere perspektiver…”. På den måde tvinger I jer til at overveje flere mulige synsvinkler. Anvend de faglige termer og metoder i det omfang det er relevant. Eksamen i samfundsfag er også en eksamen i beherskelse af en fagterminologi og en række metoder.

Øvelser inden eksamen Se videoen om argumentation og eksamen på SamfNU Notér Sofies pointer ned – og vurdér evt. om du er enig. Tag den interaktive test om eksamen på SamfNU Se en af eksamensvideoerne fra AT-eksamen og bedøm hvilke gode og mindre heldig formuleringer eleven leverede Video 1 Video 2 [der kommer snarest en video med samfundsfag]