Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
IKV i den politiske kontekst
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Intern survey uge 45.
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Talentinternat modul 3..
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Deltagerstyret undervisning
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Fra model til effekt Metodisk kompetence- udvikling i det nye bibliotek 31.August 2012.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Workshop om fremtidens samarbejdsmodeller mellem universiteter og små- og mellemstore virksomheder Introduktion v/ Christian Nielsen.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Innovation.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1 Velkommen til TUP12 Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1

Dagens program, 19.4.2013 Klokken Aktivitet 09.15-9.30 Præsentation af dagens program Kort om dagens optik – innovation Model for den samlede udviklingsfase 09.30-11.00 Formulering af innovationsspørgsmålet Skitsering af model for værdioptik (se næste punkt) 11.00-12.00 Vurdering af nuværende praksis i en ’værdioptik’, drevet af innovationsspørgsmålet 12.00-13.00 Frokost 13.00-14.00 Forsat vurdering af praksis – gruppevis Resultater af vurderingen 14.00-14.45 Opsamling på dagen Hvor er vi nået til? Hvordan ser en udviklingsplan ud for de tre udviklingsdage? Hvad skal vi næste gang

Projektformål og fokus i udviklingsfasen At videreudvikle og forankre en IKV praksis, der tager udgangspunkt i individuelle job- og uddannelsesønsker, men som samtidig også knytter til udviklingsmuligheder på virksomhedsniveau og det regionale arbejdsmarked. (2) At skabe en bedre sammenhæng mellem IKV-indsatsen på tværs af institutioner og uddannelsesområder og dermed sikre en ensartet regional praksis på IKV området

Mål for udviklingsfasen Udvikling af et synligt og anvendeligt IKV-tilbud, som tager udgangspunkt i borgernes job- og beskæftigelsesønsker ved at udvikle nye standarder og procedurer for gennemførelse af IKV. Konkret sker det gennem udvikling af en metode til afdækning af eksisterende standarder og procedurer på de enkelte institutioner og med afsæt i ’best practice’ at udvikle nye standarder og procedurer (’next practice’). Målet for denne del af projektets udviklingsarbejde er, at institutionerne og VEU-centrene opnår en fælles referenceramme med tilhørende standarder og procedurer for at gennemføre IKV. Udvikling af nye faglige og pædagogiske metoder og redskaber i forhold til tilrettelæggelse og gennemførelse af IKV. Konkret gennem udvikling af en metode til afdækning af eksisterende faglige og pædagogiske metoder og redskaber på de enkelte institutioner (’best practice’) og med afsæt i disse at udvikle nye (’next practice’). Målet med denne del af projektets udviklingsarbejde er at styrke en ensartet og helhedsorienteret faglig/pædagogisk tilgang til tilrettelæggelse og gennemførelse af IKV.

Udvikling af en eller flere modeller, der kan styrke det tværinstitutionelle samarbejde om IKV-indsatsen herunder sikring af et bredt fokus på hele paletten af uddannelsestilbud. Konkret gennem en række seminardage med deltagelse af institutioner og de regionale samarbejde VEU-centre. Målet med denne del er at få etableret én indgang for alle, der ønsker at gennemføre en IKV og at denne indgang er forankret i såvel borgerens, virksomhedens og institutionernes perspektiv.

Model for udviklingsfasen 1.Udviklings-seminar 19-04-2013 Udvikling af model 2.Udviklings-seminar 24-05-2013 Prøvehandling ‘hjemme’ Afprøvning af model 3.Udviklings-seminar 14-06-2013 Tilretning af model Udviklings- og statusseminar 16-08-2913 Færdiggørelse og fremlæggelse af model

En ‘klassisk’ model over innovation Definere indsatsområde Idégenerering (det kreative aspekt) Konceptualisering (og prototype) Implementering og opskalering

Udviklingsfasen Det innovative spørgsmål Definere indsatsområde Idégenerering (det kreative aspekt) Konceptualisering (og prototype) Implementering og opskalering Det innovative spørgsmål

Hvad er et godt innovationsspørgsmål? ... skal rumme en vision og ikke inkludere den løsning, som umiddelbart er i spørgsmålet. ... har ikke et svar, som er kendt på forhånd. ... er gennemarbejdet. … skal drive og styre udviklingsarbejdet (MidtLab)

Kriterier = benspænd Det Perfekte menneske (1967) De 5 benspænd (2003) ”Bliver en tegnefilm” ”Fan’me totalt destruktivt” ”Han smadrer filmen fra starten” ”En spastisk film”

Innovationsspørgsmålet Den kritiske undersøgelse af innovationsspørgsmål sker med baggrund i: Ny materialeoversigt 9 brændende udsagn

Udkast til et innovationsspørgsmål Hvordan gennemføres IKV, så det skaber værdi for både leverandør, bruger og aftager?? Leverandører – Faglærere/undervisere, konsulenter, studievejledere, skoleledere…. Bruger – IKV deltageren Aftagere – virksomheder Jobcenter, a-kasse og faglige organisationer??

Proces – formulering af innovationsspørgsmål Forhandling og afstemning om den rigtige formulering er vigtig, fordi: Innovationsspørgsmålet skal give lyst og motivation til udviklingsarbejdet Klassiker: at gribe for hurtigt til handlinger – før det rigtige spørgsmål er formuleret. ”Djævlen ligger i detaljen”

Forslag til innovationsspørgsmålet Deltagernes forslag skrives på sliden Det endelige forslag skrives på sliden

Gruppearbejde 3 grupper: vurdering af materialer og praksis ud fra kriterierne: IKV’en skal give mening for hvert enkelt perspektiv IKV’en skal give mening ud fra det koordinerede – det balancerede - perspektiv

Innovationsformer Radikal innovation Inkrementel innovation Ny, overraskende tilgang / kobling / komposition Kombinerer viden / teknologi / koncepter på nye måder Out of the box Inkrementel innovation Anvender, hvad man i forvejen har på et nyt område Forbedring af processer / produkter / metoder Udvikling inside-the-box

Produktkrav Gode idéer til udvikling af innovative løsninger (samles efter dagen til et idékatalog)

Opsamling på dagen Hvor langt nåede vi? Hvad skal vi næste gang? Evt. hjemmearbejde inden næste gang