Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest"— Præsentationens transcript:

1 TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
VEU Center-Syd

2 TUP 2012 Fra Plan til Udvikling
Program for dagen Praktiske detaljer

3 HVORFOR Er I her?

4 Mon det afstedkommer mere arbejde? Gad vide hvad min rolle er?

5 konsulenter, administrative, faglærere, vejledere
Projektorganisation Styregruppe Projektejer SE Projektledelse SE & VEU FYN konsulenter, administrative, faglærere, vejledere Reference-gruppe Arbejds- gruppe Udviklings-gruppe Projektet gennemføres med VEU-Center Syd, VEU-Center Trekantområdet, VEU-Center Vest og VEU-Center Fyn. VEU-Center Fyn står for den overordnede projektledelse.  Projektet gennemføres i perioden 3. september 2012 og 30. juni 2014.

6 Udfordringen Set med UVM’s øjne… Tilbuddet om RKV/IKV i AMU har ikke tilstrækkelig høj kvalitet og relevans for deltagere og virksomheder RKV/IKV fungerer forskelligt fra institution til institution og der mangler standarder og retningslinjer for arbejdet Det er et kompetenceudviklings- og professionaliseringsbehov if. alle aspekter af RKV/IKV arbejdet Der mangler en helhedsorienteret tilgang til arbejdet med RKV/IKV, der tager udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger og behov if. til job- og uddannelsesønsker Der savnes et mere etableret tværinstitutionelt samarbejde mhp. at kvalificere RKV/IKV-indsatsen

7 Tema 2 – Styrkelse af AMU-udbydernes arbejde med IKV i AMU
TUP2012 Tema 2 – Styrkelse af AMU-udbydernes arbejde med IKV i AMU Det overordnede formål med projektet er følgende: For det første at videreudvikle og forankre en IKV-praksis, som tager udgangspunkt i individuelle job- og uddannelsesønsker, men som samtidig også knytter an til udviklingsmuligheder på virksomhedsniveau og på det regionale arbejdsmarked For det andet at skabe en bedre sammenhæng mellem IKV-indsatsen på tværs af institutioner og uddannelsesområder og dermed sikre en ensartet regional praksis på IKV-området.

8 Projektets MÅL at videreudvikle og forankre en IKV-praksis, hvor der er fokus på det individuelle kvalificerings- og uddannelsesperspektiv; samtidig med at dette individuelle fokus kobles til et virksomhedsniveau og et regionalt udviklingsplan. at udvikle og implementere ensartede standarder/procedurer for den regionale IKV-indsats, og derved også skabe sammenhæng til en IKV-praksis på tværs af regionens uddannelsesinstitutioner. at styrke faglærergruppens faglige og pædagogiske kompetencer i forhold til at gennemføre en sådan ensartet IKV-indsats i en stadig udvikling af egen praksis. at opsamle og formidle de opnåede projektresultater.

9 Projektets realisering
Afdækning af eksisterende IKV-praksis og præcisering af fremadrettede udviklingsbehov ud fra 3 perspektiver: Individ Virksomhed samfund Udvikling af nye faglige og pædagogiske metoder/redskaber nye standarder og procedurer Fokus på udviklingsmuligheder på virksomhedsniveau og på det regionale arbejdsmarked ensartet IKV-indsats på tværs af udbydende uddannelsesinstitutioner Forankring

10 Tidslinje for TUP 2012 Fra plan til udvikling
November 2012 Februar 2013 Marts April Maj Juni 2013 Fase 3 Udviklingsarbejde Udvikling af procedurer og standarder mhp. at opnå en fælles referenceramme for VEU-Centre og uddannelsesinstitutioner Fase 1 Opstartsseminar 16. november Projektets indhold, mål og succeskriterier. Fase 2 Behovsafdækning 3 arbejdsseminarer; Præcisering af hvilke metoder og værktøjer, der skal udvikles. Statusseminar Formidling af projektets status og videre forløb Fase 4 Kvalificering af standarder, procedurer, faglige og pædagogiske metoder og redskaber, herunder: Etablering og forankring af én fælles indgang Opkvalificering af 40 konsulenter, vejledere og faglærere Afprøvning af de udviklede projekter i 20 regionale virksomheder herunder Jobcentre Statusseminar Formidling af projektets status og videre forløb 2013 Oktober September August November December Kvalificeringshold 1 Fase 5 Resultatopsamling og formidling Evaluering og spredning af de opnåede resultater/erfaringer. Formidlingsdelen vil desuden foregå løbende bl.a. på projektets hjemmeside mm. Maj Januar Februar Marts April Juni Afslutning af TUP2012 Præsentation af projektet: Faglige og pædagogiske metoder og redskaber Standarder og procedurer Tak for nu! 2014 Kvalificeringshold 2 /kari 20. November 2012

11 Hvorhen? Hvordan? Sådan! Fra TUP10 over TUP11 til TUP12
TUP10 - Fra kurser til længerevarende uddannelsesforløb: Hvorhen? TUP11 - Fra Panik til Plan: Hvordan? TUP2012 – Fra Plan til Udvikling Sådan!

12 TUP 2010 – ”Fra kursus til sammenhængende kursusforløb”
Strategisk kompetenceudvikling skaber værdi for medarbejderen, virksomheden og den ledige

13 TUP 2011 – ”Fra panik til plan”

14 Strategisk uddannelsesplanlægning og livslang læring…
MÅL Flere brugere gennemfører en individuelkompetencevurdering (IKV) og opnår formel anerkendelse med fokus på den enkeltes kvalificerings- og uddannelsesperspektiv Før-fasen (TUP10 og TUP11) Intern og ekstern markedsføring Fase 1 Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2 Afprøvning og vurdering Fase 3 Samlet vurdering og anerkendelse Uddannelses-planlægning FVU AVU AMU i forløb GVU Strategisk uddannelsesplanlægning og livslang læring… Før-Før-Fasen Kortlægningsværktøjet, Dialogværktøjet, Anbefalingsværktøjet Standard for Vejledning Standardtekst til hjemmesiden if. IKV Materialeoversigten Skabeloner: Vejledning til dokumentation if. realkompetencevurdering (Jørgen) Skabelon for vejledning til uddannelsesplan

15 Hvad vil projektet gerne nå?
Samme forståelse af indholdet af IKV hos faglærere, konsulenter og andre ansatte på uddannelsesinstitutionerne Alle faglærer informerer om IKV som del af AMU-kurser og kan henvise brugerne til det rette sted Flere faglærere gennemfører IKV Alle faglærere anvender fælles metode (kvalitetsstandard) i gennemførelsen af IKV Ledelserne implementerer administrativ praksis/struktur for gennemførelse af IKV på de deltagende skoler Flere (brugere, virksomheder og jobcentre) har kendskab til værdien af og mulighederne i en IKV Hjemmesiden TUP12

16 MÅL-hierarki Hvordan Hvorfor
Flere får grundlæggende- og almen voksenuddannelse med afsæt i IKV Skabe mere effekt af IKV for brugeren Sikre at IKV udføres iht. fælles fastsat standard Forbedre synligheden af IKV Etablering af fælles IKV-kvalitets- standard Etablering af fælles procedurer for IKV arbejdsgange Beskrivelse af ny IKV- praksis på hjemmeside Strømline og forenkle IKV processen Hvorfor Hvordan

17 IKV i AMU ”Realkompetence omfatter, som tidligere nævnt, en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer. Det gælder, uanset om de er erhvervet i det formelle uddannelsessystem, i arbejdslivet, ved højskoleophold, på aftenskole, ved frivilligt foreningsarbejde eller lignende.” Kilde:

18 IKV i AMU er en vurdering – og ikke vejledning eller undervisning
IKV i AMU er et værktøj til at vurdere de af IKV-deltagerens realkompetencer, der svarer til beskrivelserne i de godkendte handlingsorienterede mål for arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i FKB. Det vil sige, at alle de realkompetencer, som personen i øvrigt måtte have, ikke er relevante at inddrage i en IKV i AMU. IKV i AMU er en vurdering – og ikke vejledning eller undervisning

19 Resultatet af IKV i AMU Resultatet af IKV i AMU bliver enten en ikke-anerkendelse eller en anerkendelse af deltagerens realkompetencer i form af: AMU-uddannelsesbevis(er) og/eller AMU-kompetencebevis samt en tilpasset AMU-uddannelsesplan, når deltageren ønsker en sådan.

20 Individuel Kompetence Vurdering
IKV i AMU er altid et tilbud til den enkelte borger/person. Det gælder, uanset hvem der tager initiativ til iværksættelsen af en IKV i AMU. En IKV i AMU er altid et individuelt forløb, hvor den enkelte persons realkompetencer er i centrum, og som afholdes inden for AMU-lovens rammer.

21 Målgruppe Alle der har adgang til uddannelse inden for AMU-lovens rammer, har mulighed for at få foretaget en IKV i AMU.

22 Eftermiddag

23 Præsentation af projektets samlede produkter

24 Baggrund/benspænd – for produktresultater
Innovations-spørgsmål Aktør-perspektiver ‘Bump på vejen’ Vi har været styret af: IKV-deltageren Virksomhedsledere Jobcentre, a-kasse og faglige organisationer Konsulenter og sekretærer Faglærere, undervisere og vejledere Skoleledere Kan vi få IKV volumen op Er der penge i s…. Hvordan øges/sikres registrering af IKV Vil et mere fancy navn for IKV hjælpe Er der incitamenter for at hjælpe IKV-deltagere til IKV uden for egen skole/ Er der incitamenter for at koordinere og arbejde sammen på tværs af skolerne Løse en opgave, der ikke er løst  øge IKV-volumen Afsæt i best practise  skabe next practise Hvordan skaber IKV muligheder og merværdi for både bruger, leverandør og aftager?

25 Produktpakke 1 Intern organisatorisk Kvalitetssikring Sammenhæng på tværs – internt på skoler og på tværs af skoler (mål 2) Produktpakke 2 Kvalificering af konkret IKV-praksis Videreudvikle og implementere ensartede standarder/procedurer (mål 1 og 2) for centrale aktører (mål 3) Workflow – roller og kompetenceprofiler Standard for udarbejdelse af uddannelsesplaner Kortlægningsværktøj Branchespecifikke cases Standard for vejledning Skabelon for kvalitetssikring af IKV i AMU Standardtekst til hjemmeside Dialogmøde Anbefalingsværktøj

26 En iterativ proces sammen med os
Du er inviteret til….. En iterativ proces sammen med os

27 TUP12 udviklingsarbejde og produktpakker
Alle produkter samles i en Brugermanual Brugermanual forklarer, hvordan produkterne kan anvendes Vi lytter på jeres respons i løbet af dagen, fordi det giver pejlinger på, hvad der skal forklares………..

28 Strategisk uddannelsesplanlægning og livslang læring…
MÅL Flere brugere gennemfører en individuelkompetencevurdering (IKV) og opnår formel anerkendelse med fokus på den enkeltes kvalificerings- og uddannelsesperspektiv Før-fasen (TUP10 og TUP11) Intern og ekstern markedsføring Fase 1 Forberedelse og tilrettelæggelse Fase 2 Afprøvning og vurdering Fase 3 Samlet vurdering og anerkendelse Uddannelses-planlægning FVU AVU AMU i forløb GVU Strategisk uddannelsesplanlægning og livslang læring… Før-Før-Fasen Kortlægningsværktøjet, Dialogværktøjet, Anbefalingsværktøjet Standard for Vejledning Standardtekst til hjemmesiden if. IKV Materialeoversigten Skabeloner: Vejledning til dokumentation if. realkompetencevurdering (Jørgen) Skabelon for vejledning til uddannelsesplan

29 Kortlægningsredskab til IKV praksis
Kortlægningsredskab til IKV praksis Vurder i hvilket omfang det pågældende forhold gør sig gældende på din skole (Sæt kryds) I meget høj grad I høj grad I nogen grad I mindre grad Slet ikke Ved ikke 5 4 3 2 1 Spgm. Før-fasen Vores uddanelsesinstitution informerer om IKV på vores hjemmeside? Vores skole har anden form for markedsføring om IKV, f.eks annoncer, nyhedsbreve mv. ? Vores administration sikre at borgerne og virksomheder, der henvender sig med med behov for- eller spørgsmål omkring IKV, effektivt bliver sat i kontakt med den rette kontaktperson? Vores administration sikrer at borgere og virksomheder, der har efteruddannelsesbehov som vi på vores uddannelsesinstitution ikke selv kan opfylde, bliver henvist til den rette uddannelsesinstitution? Vores IKV-kontaktperson har kompetence til at lede virksomheder og borgere på rette vej igennem voksenuddannelsessystemet? 6 Vores IKV-kontaktperson sikrer, at borgere og virksomheder, der har efteruddannelsesbehov som vi på vores uddannelsesinstitution ikke selv kan opfylde, bliver henvist til den rette uddannelsesinstitution? 7 Vores opsøgende medarbejdere har kompetence til at informere og vejlede omkring mulighederne i IKV i AMU? 8 Vores opsøgende medarbejdere informerer virksomheder og borgere omkring mulighederne i IKV i AMU?

30

31 Anbefalingsværktøjet

32 HVEM gør HVAD - og HVORNÅR?
Intern Kvalitets-udvikling

33 Lunch

34 Afprøvning Form og proces Brug af materialer Mødeleder
Noter til opsamling og videndeling Mødeleder Deltagere / aktørroller 1 time

35 Afrunding Hvad har I hørt over hækken - om TUP 12’s produktpakke 1?

36 Næste gang Kvalificeringsdag 2 den 21. november på Innovationsfabrikken
Hjemmeopgave; Afprøv Kortlægningsværktøj, Dialogmøde og Anbefalingsværktøj i egen organisation Behold scoringer og resultater internt på skolen Tag erfaringer, læring og refleksioner MED til kvalificeringsdag 2 Erfaringsudveksling Præsentation og afprøvning af produktpakke 2 Differentieret program målrettet jeres forskellige faggrupper Introduktion til virksomhedsbesøg/IKV af ‘rigtige’ borgere Afsløring af vinderen af konkurrencen

37 Inden du går… Besøg evt. projektets hjemmeside: www.tup12.dk
Mailadresser  oversigt til alle Kort sammenfatning af dagen  mailes til alle Kom godt hjem 


Download ppt "TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google