Integro – anden aktør Vores opgave i livet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Måling af borgerens progression mod arbejdsmarkedet
Inddrag nu Kick-off møde
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Professionalisering af beskæftigelsesbranchen
Workshop 5.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
Lederudvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Modul 1 - Processer.
New Insight - Noter til præsentation
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Når effektmåling rammer organisationen
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Trivsel som natarbejder i Århus Amt
Date :31 1.
Det autentiske menneske
Talentinternat modul 3..
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Projektlederens rolle(r)
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Procesværktøjer.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
”Vejen frem” - projekt for borgere 18 – 30 år med psykiske lidelser Oplæg til Psykiatriens Samordningsudvalg Den 16. juni 2010.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Forudsætninger for en god samtale
Uddannelse for udviklingshæmmede
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Målgrupper og indsatsområder 3 Målgrupper Jobklare ledige med mere end 12 måneders ledighed Indsatsklare kontanthjælpsmodtagere Modtagere af ledighedsydelse.
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Integro – anden aktør Vores opgave i livet Vi vil skabe arbejdslivsglæde. Sammenhæng mellem job og fritid, mellem det professionelle og private. Vi vil skabe helhed og mening. Harmoni og handling. Arbejdsglæde og livsglæde. For det enkelte menneske, for teamet, for virksomheden, for samfundet. Resultat - det eneste der tæller Begejstring - dette skaber resultater Respekt - ha det for andre, ha det for dig selv Workshop 4

Formål Bevidsthed om metodevalg (medarbejder) Metode til at måle progression på ”bløde” værdier – løft i matchkategori Formidle og dokumentere resultater - Beslutningstagere (ledere og politikere) - Visitator (sagsbehandlere) Differentieret indsats - Hvad virker for hvem, hvordan og under hvilke betingelser ? Workshop 4

Proces Udvikling af nyt Koncept Samarbejde med 5 aktører Kørt som forsøgsordninger i Fredericia, Match 4-5 (nu match 2-3) Helsingør, Match 4-5 (nu match 2-3) Workshop 4

Medarbejderne Ejerskab Skabe forståelse Implementering Workshop 4

Programteori Metoden er styret af Integros programteori 1. måling: Visitationssamtale (Den første samtale med borgeren) 2. måling: OFUS/Jobsol 3. måling: Virksomhedspraktik 4. måling: Ved borgerens afslutning af forløb Workshop 4

Programteori Tydeliggjorte eksplicitte forestillinger om hvorfor og hvordan en given indsats virker. Peter Dahler-Larsen m.fl. (2003): Nye veje i evaluering Workshop 4

Programteori En begrundet forestilling om / forklaring på, hvordan en indsats kan omsættes til konkrete resultater. Peter Dahler-Larsen m.fl. (2003): Nye veje i evaluering Workshop 4

Programteori En virkningsforestilling om : Hvad virker for hvem, hvordan og under hvilke betingelser ? Peter Dahler-Larsen m.fl. (2003): Nye veje i evaluering Workshop 4

Visitationssamtalen Matrixen er bestemmende for hvor borgerens forløb starter – Borgerens motivation og helbred afklares. Hensyn til og være respekt for kursisten Visitationssamtalen er en anerkendende samtale Tillid, tryghed, respekt og begejstring Motivation for at deltage i den videre proces Afklaring af helbredssituation: vaner, livsstil og problemer Workshop 4 Workshop 4

JOBsol Socialt netværk Identificering af problemer/barrierer Drømmejobbet Refleksion Erhvervserfaring Kompetencer Bedste job Færdigheder Workshop 4

OFUS Adfærds- og personlighedsanalyse En række spørgsmål som borgerne besvarer og derudfra kan der tegnes et billede af en personprofil Personprofilerne er delt op i 4 kategorier: 1: Ordensmenneske 2: Fredsmenneske 3: Udvilker 4: Slider Efterfølgende laver borgeren selv en vurdering om han/hun passer ind til de jobs, som er valgt i JOBsolen Virkninger: Borgeren har reflekteret over egen situation, er realistisk i sine jobønsker og kan bekræfte eller afkræfte jobønsker/drømme fra JOBsolen Jobplan A, B og C – sikrer et flow i borgerens forløb Workshop 4

Praktik Afklaring af: Skaber motivation Skaber arbejdsidentitet Tidligere job/erhverv eller mod nyt job/erhverv Uddannelsesbehov/-ønsker Helbred Faglige kompetencer Skaber motivation Skaber arbejdsidentitet Opbygning af hensigtsmæssige arbejdsvaner Styrkelse af faglige kompetencer Sociale kompetencer Sociale relationer/netværk Omstillingsevne Skaber kontakt til virksomhederne (netværk) Workshop 4

Kvalitetssikring Spørgeskema Simpel model (keep it simple) Progressionsværktøj Motivationsopbyggende En del af hverdagen – skal ikke opfattes som en ekstra arbejdsopgave for medarbejderne Sikre ensartethed – bruge metoder, der virker Workshop 4

Inddragelse af borgerne Borgeren er med i processen og bliver løbende præsenteret for målingsresultaterne Det giver borgeren indsigt i egen progression Mulighed for diskussion mellem borger og Instruktør Mulighed for at revidere kursusindholdet for den enkelte borger, hvis den ønskede progression ikke er opnået Det giver borgeren medejerskab Programteorien er styrende for borgerens forløb og styrende for progressionsmålingerne Naturlig implementering af progressionsmålingerne i forhold til kursusforløbet Minimal arbejdsbyrde for instruktøren Workshop 4

Spørgeskema Spørgeskemaet udfyldes i samarbejde med borgeren. Det sikrer en åben og oprigtig vurdering af den enkelte borger og giver borgeren medejerskab i processen. I hvert af spørgeskemaets 4 målinger skal borgeren tage stilling til de samme 11 målepunkter: Jobparathed Økonomisk afklaring Helbredssituation Begrænsninger i forhold til arbejdsevne Sociale relationer Selvværd Motion og levevaner Indlærings-/omstillingsevne Praktikparathed Motivation Tillid Workshop 4

Spørgeskema Jobparathed Du kan ikke se dig selv på arbejdsmarkedet 1 Kursist Instruktør Du kan ikke se dig selv på arbejdsmarkedet 1 Dine personlige og/eller sociale barrierer skal afklares før du er jobparat 2 Du ser dig selv i et job, der tilgodeser dine ønsker om arbejdstid og –opgaver 3 Du ser dig selv i et job, der tilgodeser dine interesser og erhvervsmæssige fremtid 4 Du er klar til en hvilket som helst job her og nu 5 Workshop 4

Spørgeskema Sociale relationer Kursist Instruktør Du har svært ved at skabe sociale relationer og har ikke noget socialt netværk 1 Du er åben for kontakt men har svært ved selv at skabe den 2 Du har tillært dig teknikker, der gør at du føler dig bedre tilpas i sociale sammenhænge 3 Du har forståelse for egne sociale styrker og behov for netværk 4 Du fungerer godt i sociale arrangementer både privat og i arbejdssammenhænge 5 Workshop 4

Spørgeskema Herunder et eksempel på et af de 11 målepunkter Tillid Kursist Instruktør Du er afvisende overfor instruktøren/kurset Du udtrykker vrede, frustration og modvilje mod instruktøren/kurset Du giver udtryk for at du føler dig tvunget til at deltage Udebliver uden at melde afbud 1 Du er passiv, tager ikke initiativ, er afventende og lukket 2 Du begynder at tale om dine ønsker, håb og udfordringer Du virker afslappet og tryg og føler dig hjemme på kursusstedet Du viser følelser (glæde, sorger) 3 Du beder om hjælp og modtager hjælp Du føler dig hørt og inddraget Overholder aftaler og melder afbud ved fravær Du udtrykker dig positivt ift. Samarbejde 4 Du handler aktivt ift. Aftaler Du går i dialog og stiller spørgsmål Du tager selvstændigt initiativ Du udtrykker glæde og tillid i samarbejdet 5 Workshop 4

Oplæring og indsigt for medarbejderne Integros programteori giver hver instruktør indblik og forståelse for, hvorfor kursusforløbet er opbygget som det er Herunder kan programteorien benyttes som oplæringsværktøj overfor nye instruktører Kvalitetsværktøj i forhold til erfarne instruktører Workshop 4

Implementering i Organisationen Indledende i Fredericia & Helsingør Kontanthjælpsmodtagere i match 4 og 5 (nu 2-3) Efterfølgende andre kursuscentre med lignende målgrupper Efterfølgende til alle målgrupper Instruktørerne i Integro har medbestemmelse Bevirker at alle instruktører tager ejerskab og ansvar for implementeringen af værktøjet Med instruktørernes erfaring fra det daglige arbejde med målgrupperne sikrer Integro, at progressionsmålingerne er skræddersyet til hver enkelt målgruppe Workshop 4

IT understøttelse Intern udvikling af IT system Intern læring Afrapportering til Integros Kunder/Jobcentre Workshop 4

Rapportering / Evaluering Tilbagemelding - Kursist / borger - Sagsbehandler - Ledelse / Politikere Workshop 4

Tilbagemelding – Kursist/Borger Løbende involvering Fokus på styrker / ressourcer Fokus på progression Personlig udvikling – Løft (f.eks. matchkategori) Metoder/værktøjer til at tackle/udfordrer barrierer Workshop 4

Rapportering - Sagsbehandler Løbende tilbagemelding om observationer og proces Slutrapport med dokumentation for progression Styrket beslutningsgrundlag for bevilling af videre foranstaltninger på det sociale- og/eller det arbejdsmarkedsfaglige område Workshop 4

Rapportering-Beslutningstagere Dokumentation for indsats Skabe grundlag for drøftelse af resultater/progression på ”bløde” værdier Gør indsatsen en forskel ? Kan det betale sig ? Cost-benefit analyse og benchmarking Workshop 4