FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Undervisning i ”Relation”
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Det udvidede klasserum
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Sikring af tilgængelighed er en proces!
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Blended Learning - en introduktion
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Regional strategi og kompetenceudvikling
Vejledning i projektarbejde
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
@ventures, Kompetencecenter for e-læring © Den Virtuelle Miljøskole Michael Lund-Larsen, Centerchef
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
E-learning – individ og fællesskab Perspektiver på uddannelse, vidensdeling og vidensudvikling som fælles praksis i CSCL-former. Asger Hasle Harlung Konference.
Digitale biblioteker og web 2.0
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Ledelsesmæssige udfordringer ved pædagogisk anvendelse af it
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
DE-L Årsmøde, Workshop: ”De voksnes vej ind i de erhvervsrettede uddannelser ” Kirsten Holmgaard, direktør Mercantec Tirsdag den 29. april.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Digital didaktik i praksis Lise Marie Steinmüller kompetencecenter for e-læring.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
”Teknologi forandrer praksis – og praksis forandrer teknologi”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 www.ventures.dk Kvalitetssikring og standarder FLUID/Dansk Standard Konference om standarder 1. april 2003 Michael Lund-Larsen, Centerchef mll@ventures.dk @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Agenda Præsentation Hvorfor kvalitetsudvikling - 7 pointer? Giver standarder kvalitet? Giver ministeriets Q-spørgeramme kvalitet? Giver e-lærings Q-faktorer kvalitet? @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Kompetencecenter for e-læring Vi omsætter teori til praksis inden for e-læringsområdet Vi vil være trendsættende inden for e-lærings-pædagogik Vi hjælper andre til at lave e-læring af høj kvalitet @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 Kunder @ventures e-Academy @ventures e-Learning Undervisnings-ministeriet Erhvervsskoler Jyske Bank Danske Bank EduNord HTH Køkkener Hjemmeværnet Forsvarsministeriet Forsvarsakademiet Århus Kommune Aalborg Kommune Sønderborg Kommune LO, FOA, HK, AOF …. @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Netværkets erhvervsskoler FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 Netværkets erhvervsskoler Ejere: Aalborg Handelsskole Lyngby´UddannelsesCenter TietgenSkolen Sønderborg Handelsskole Århus Købmandsskole @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Hvad er e-læring e-: Leveringen er elektronisk via f.eks. internet, web, Cd-rom, konferencesystemer, video, tv eller audiosystemer læring: Udgangspunkt i den enkeltes forudsætninger med mulighed for differentieret vejledning og pædagogisk støtte i forhold til deltagerens opnåelse af bestemte læringsmål. @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Mål med e-læring Mål med e-læring kan være: Fleksibel afvikling - just in time læring Bedre mål-opfyldelse - individualisering Ressourcebesparelse - færre undervisningsressourcer @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © 7 pointer i e-læring Individuelt forløb Kollaborativitet Anvendelsesorienteret Selvevaluering Individuel læringsstil Systemuafhængighed Viden- og materialedeling @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Betydning for besvarere Inter- aktion Fagligt Teknisk Individualiseret @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Kollaborativitet 4.1 Studiemiljøet giver mulighed for at samarbejde med andre studerende 4.2 Undervisningen lægger op til, at der diskuteres i klasserummet Graferne udtrykker i hvilket omfang deltagerne er uenig i påstanden og området er betydningsfuldt @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Evaluering 5.3 De vejledende løsninger giver mig et tilstrækkeligt grundlag for at evaluere min egen læreproces 5.9 Der er givet tilstrækkelige muligheder for at jeg selv kan evaluere mine egne præstationer Graferne udtrykker i hvilket omfang deltagerne er uenig i påstanden og området er betydningsfuldt @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 Læringsstil 5.7 Der er i materialet taget hensyn til netop den måde, jeg lærer bedst på 5.8 Der er i den øvrige del af forløbet taget hensyn til netop den måde, jeg lærer bedst på Graferne udtrykker i hvilket omfang deltagerne er uenig i påstanden og området er betydningsfuldt @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Deltagerprofil Vil hellere vil prøve sig frem end følge et fastlagt forløb (Aktivistisk læringsstil). Vil hellere have praktiske problemstillinger end teoretiske tekstbaserede udredninger (Pragmatisk læringsstil). Kan lide at observere og reflektere – gerne i samarbejde med andre (Reflektorisk læringsstil). @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Behov for kvalitetsudvikling Individualiserede og differentierede materialer Mulighed for tilrettelæggelse af individuelle fleksible forløb Løbende mulighed for selvevaluering Kollaborative læringsmuligheder @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

SCORM* - læringsobjekt Et fuldt funktionsdygtigt, holdbart, computerbaseret forløb (læringsressource) eller del af et sådant emballeret i fyldestgørende information, der gør objektet genbrugeligt og tilgængeligt. *Sharable Content Object Reference Model @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © SCORM* - LMS En passende samling af funktionaliteter designet til at levere, registrere, rapportere og styre læringsressourcer (indhold), deltagerprogression og deltagerinteraktion. *Sharable Content Object Reference Model @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Learning Management System e-Lærings portal Web- side Visitation Visita- tion Kompe- tencer Administration Ressource- styring Kurser Deltagere Evaluering Evalue- ring Indholds-generering Forfatter- værktøj Kommunikation & samarbejde Lærings- objekter Kursus- materialer Test & opgaver Læring Certificering @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © SCORM* Indhold: Specifikationer - Metadata - for medieelementer Specifikationer - Metadata - for læringsbeskrivelse Struktur: Specifikationer - Metadata - for læringsstruktur Specifikationer - XML - for teknisk struktur Afviklingsmiljø: Protokol til igangsætning af læringsobjekt Grænsefladespecifikationer mellem læringsobjekt og læringsteknologi Datamodel til udveksling af data om den lærendes adfærd *Sharable Content Object Reference Model @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © LOM standarden @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 UVM Q-model Hovedområde: Funktionsområde Indikator: Målområder Kriterie: Hvornår er målopfyldelsen sket Verifikation: Dokumentation - hvordan evalueres målet @ventures, Kompetencecenter for e-læring (c) @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

UVM Kvalitetsstandarder Funktionsorienteret: Information Tilmeldingsforhold Kursusbeskrivelse Kursusmateriale Studiemiljø Undervisnings-organisering Evaluering Administrative forhold Udbyderforhold @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

UVM Kvalitetsfaktorer Fokus Formål Deltager-forudsætninger Skal sikre, at deltagernes forudsætninger modsvarer undervisningens udgangspunkt og at forventningerne modsvarer undervisningsmålene. Lærerrolle Skal sikre, at læreren kan yde den bedst mulige e-læring. Tryghed Skal sikre, at deltagerne har en sådan tryghed ved undervisningsmiljøet, at det støtter læringsprocessen. Motivation Skal sikre, at motivation støttes og fastholdes gennem undervisningsmaterialernes udformning Inspiration Skal sikre, at undervisningsmiljøet inspirerer til studieaktivitet. Ansvar Skal sikre optimalt grundlag for deltagernes læringsstrategi.. Vejledning Skal sikre, at deltageren efter behov modtager relevant vejledning i forhold til sine læringsmål. Evaluering Skal sikre, at institutionen kan konstatere graden af målopfyldelse samt at deltagerne selv kan konstatere deres eget udbytte. @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Q-spørgeramme Plan for markedsføring, der beskriver alle relevante forhold? Tilgængelighed af alle relevante oplysninger om kursusforhold og –betingelser? Dækkende tilmeldingsaftale, der specificerer gensidige forventninger og forpligtelser? Kursusbeskrivelse, så deltagerne kan orientere sig fagligt og pædagogisk under hele kurset? Er kursusmaterialet velegnet til at understøtte kursets sigte? Er der et godt pædagogisk studiemiljø? Er der et godt fysisk studiemiljø? Definerede krav til lærerens rolle? Definerede krav til deltagerens rolle? Er fjernundervisningen organiseret i overensstemmelse med kursets sigte? System til evaluering af deltagernes udbytte? System til evaluering af undervisningen? System til evaluering af kursets afvikling? Er der kriterier for udstedelse af kursus-/eksamensbevis? Et administrativt system, der sikrer, at deltageren til enhver tid kan orientere sig? Understøtter udbyderens organisation fjernundervisningsaktiviteterne? Eksisterer der samarbejdsaftaler? @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Læringsmodel Materiale Deltager Lærer Pædagogisk platform Læringsstrategi Interaktion Læringsmiljø Pædagogisk miljø Faciliteret læringsmiljø @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 Pædagogisk model Traditionel undervisning Undervisning med læringsobjekter A B C D F E MÅL @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Definition af læringsobjekt Et læringsobjekt er en afgrænset helhed af læringsressourcer der giver mulighed for at opnå et præcist angivet læringsmål på baggrund af veldefinerede forudsætninger på 20-40 min Det bør angives hvilke læringsformer og læringsstile læringsobjektet understøtter @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Problembasering Fagets ramme Fagets læringsobjekter Fagets temaer Fagets fokuspunkter @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

FLUID & DS - Konference om standarder og læringsobjekter 1. april 2003 Læringsobjekt Opgave Vejledende løsning Test Fag, Tema Emne Søgeord Lærings-objekt Mål Lærings-beskrivelse Principiel løsning Problem Visuali- sering Teori, links m.v. @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Proces Analyser målgruppe Fastlæg pædagogisk platform Fastlæg læringsmål Analyser materialer og kompetencer Fastlæg forløb og struktur Udvikl faciliteret læringsmiljø @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Målgrupper og materialer @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

”Nøglen” til kvalitetsudvikling Område Beskrivelse Kvalitetsfaktorer for læringsstrategi Beskrivelse af didaktiske overvejelser i forbindelse med forløbet Kvalitetsfaktorer for materialer Beskrive af materialernes relation til målene om læring Kvalitetsfaktorer for faciliteret læringsmiljø Beskrivelse af de midler der anvendes til understøttelse af læring og interaktion @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Kvalitetsfaktorer for læringsstrategi Hvad skal undervisningen/kurset handle om Hvad ved man om deltagerne I hvilke situationer skal det lærte anvendes Hvad skal konkret gøres i disse situationer Hvilke barrierer kan der ligge i læringen Hvilke ressourcer møder deltagerne med Målet for undervisningen Anvendelse af læringsformer Læringesressourcernes organisering Evalueringsformer @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Kvalitetsfaktorer for materialer Problembasering Klar og tydelig brugervejledning Motivere brugeren Brugervenligt Differentieret undervisning Tilfredsstiller materialet brugerens ønsker Understøtter materialet de 7 intelligenser  Interaktivitet @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Kvalitetsfaktorer for materialer Respons Indholdsmæssig kvalitet Testmuligheder Visualisering Videnformidling og kognition Design som understøtter æstetisk erkendelse Anvendelse af retoriske figurer  Instruktionsmetoder @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Kvalitetsfaktorer for det faciliterede læringsmiljø Skal understøtte den pædagogiske platform Overensstemmelse mellem læringsstrategi og kommunikationsform Skal give mulighed for forskellige typer samarbejde Skal give deltageren mulighed for mebestemmelse Skal støtte underviserens mulighed for at udfylde sin rolle (vejleder, strukturskaber, inspirator, katalysator, evaluator..) @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

Kvalitetsudviklingssystem Materi-aler B1-1 Deltager Pæd. plat-form D1-1 LMS Lærings- strategi Uv.-miljø C1-1 Under-viser D2-1 Elektr. uv-miljø Valg Beskri-velse Valg Evalu-ering Juste-ring @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©

@ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 © Kvalitetsudvikling Analyse Kvalitetsaftale Procedurer Mål og evaluering Korrektioner @ventures®, Kompetencecenter for e-læring 2003 ©