Almen studieforberedelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren 2011
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Konferencer om AT Oktober 2007 Bjørn Grøn og Rene Bühlmann
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Almen sTudieforberedelse - AT
AT - Viden i spil.
Almen studieforberedelse Holstebro Gymnasium
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Orientering om AT-eksamen i 3.g sommeren / BR.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
AT-eksamensopgaven februar 2011 / MG & BR.
Det Internationale Område
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
  Forside med navn, klasse, emne, fagkombination med niveauer, vejleder  En kort indledning, der fanger læserens opmærksom hed ift. problem/emne 
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
ERHVERVSCASE Generelt
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Almen studieforberedelse Den afsluttende eksamen

Studierapport Fremlæggelse & Samtale Talepapir Synopsis

Ressourcerummet Ressourcerummet er et inspirationsmateriale, der kan fungere som udgangspunkt for arbejdet med emnet. Det består af tre grupper materiale – det anbefales at I først orienterer jer i den inderste cirkel. Måske er det en god idé at læse et par relevante artikler igen Sammenhængende tekster (fx artikler, kronikker, essays). Belyser opgaveformuleringen fra forskellige vinkler Materialer (tekst, billeder, film, lyd...) præsenteret i kort form (manchetter) – evt. med links Referencer til litteratur, til fx leksika, portaler og andre steder, hvor der kan hentes overblik

Synopsen Den har du lavet, heldigvis Synopsen skal have et omfang på 3-5 sider, og den skal indeholde: - titel på emnet og angivelse af fagkombination - problemformulering - præsentation af de problemstillinger, der er arbejdet med (underspørgsmål) - diskussion af, hvilke materialer, teorier og metoder der er relevante i arbejdet med problemstillingerne (underspørgsmålene) - konklusioner på arbejdet med de enkelte problemstillinger (underspørgsmål) - en sammenfattende konklusion som er klart relateret til problemformuleringen, herunder formulering af spørgsmål til videre undersøgelse - litteraturliste - en perspektivering til problemstillinger, teorier og metoder fra studierapporten. Regn ikke med at gennemgå hele synopsen Vælg det vigtigste – eller det bedste

Efter synopsen er du halvvejs Inden eksamen læser du den grundigt igennem, sætter streger, og bruger den som udgangspunkt for dit talepapir som du udarbejder hjemmefra. Den mdt. eksamen er uden forberedelsestid Læs evt. også et par artikler fra ressourcerummet Igennem igen Check også din studierapport Find relevante dele, som kan støtte din fremlæggelse

Fremlæggelsen Først får du selv ordet Start med at præsentere problemformuleringen, som angiver sagen Præsentér allerede i denne første fase dine hovedkonklusioner Derefter kan du gå ned i selve undersøgelsen og fremdrage de elementer, som du i synopsen har lovet at uddybe Vær altid villig til at indgå i en samtale (forvent ikke kun taletid selv) Læg vægt på, hvordan fagenes metoder er blevet anvendt, og hvordan det faglige samspil har givet en indsigt, som fagene hver for sig ikke alene kunne give Forvent spørgsmål af typen: Hvad er det, som netop fag x stiller skarpt på i dit emne? Hvad er det, som du kun kan indfange i dit emne ved hjælp af fag y? Hvad er fagets styrke i forhold til dit emne, og hvor skal det suppleres? Hvad er karakteristiske metoder og tilgange for hhv. fag x og y?

Talepapiret Udarbejdes ’ovenpå’ og ud fra din synopsis, men du behøver ikke at følge synopsens disposition Det er her, du kort kan kommentere, hvis du har enkelte tilføjelser eller korrektioner til synopsen Begræns dig til én side Talepapiret angiver din slagplan/disposition for fremlæggelsen Brug stikord og punktform, så du undgår oplæsning Læg ud med problemformuleringen og hovedkonklusionerne Markér de dele af synopsen, som du skal huske at komme ind på Slut med perspektivering til andre relevante AT-emner fra studierapporten

Studierapporten A3-oversigten angiver en liste over de emner, du har haft i løbet af tre år Det er en god idé at tilføje egne kommentarer til det enkelte emne Og vigtigt, at du på forhånd overvejer, hvilke emner som er særlig relevante (emnemæssigt eller metodisk) i forhold til netop dit eksamens-emne

Fagene belyser sagen fra hver deres position og benytter hver deres metoder.

Faglige mål for AT (slutmål): opnå viden om et emne ved at kombinere flere forskellige fag og faglige hovedområder anvende forskellige metoder til at belyse et komplekst problem forstå enkeltfaglig viden som bidrag til en sammenhængende verdensforståelse vurdere, hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge vurdere forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger anvende indsigt i elementær videnskabsteori og videnskabelige ræsonnementer til at formulere og reflektere over problemstillinger af enkeltfaglig, flerfaglig og fællesfaglig karakter.

Bedømmelseskriterier Der gives én karakter. Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eleven lever op til de faglige mål [i AT], Herudover lægges der vægt på, hvordan eleven udvælger, strukturerer og formidler det faglige stof. I bedømmelseskriterierne for almen studieforberedelse er indlejret, i hvilken udstrækning eleven behersker de faglige metoder fra de to fag og de faglige mål for almen studieforberedelse Karakterfastsættelsen er ikke et vægtet gennemsnit af to faglige karakterer Synopsen indgår ikke i bedømmelsen.