1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Netværksmøde 18. marts Vibeke Gadegaard
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Afkobling af stivelsesstøtte
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Vedtægtsændringer  Ved Hans Bekkevold. Vedtægtsændringer På baggrund af:  Medlemsønsker  Erfaringer.
Arbejdsmiljøcertificering
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
Selvejende institutioner i Danmark
Ændring af arbejdsmiljøloven
Videreoverdragelse af software EU-Domstolens afgørelse i UsedSoft vs
UDBUD.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Ændring og overdragelse af kontrakter indgået efter EU-udbud – med særligt henblik på konkurssituationen Steen.
Anita Klindt - ”Frit-valg” ”Frit-valg” – SEL § 112 Retten til selv at finansiere et andet produkt end det, der er bevilget. ”Frit-valg”
Optikermøde den 8. maj 2012 • Støtte til special- og svagsynsoptik.
Gode kravspecifikationer ved indkøb af hjælpemidler
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
AFSÆTNING A – Schønberg
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
Forside Overskrift maks 2 linjer Underoverskrift eller beskrivende tekst Tekst går maksimalt til undermaginal 7,00 Ændringsadgang inden for udbudsretten.
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Temadag for tandlægekonsulenter
FRIT VALG af boligindretning
Kommunale Parkeringsfonde
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Er komponenterne noget for mit projekt? NemLog-in komponenten Fuldmagt kan være relevant hvis projektet ønsker at undgå omkostninger til udvikling af lokale.
OPP-projektet – Vildbjerg Skole. Opstart af udbudsproceduren Offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i EF-tidende med opfordring til at deltage i.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Forslag til forlig mellem 3B og Kløvermarken Fællesmøde Juni 2008.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Handel med korn mellem landmænd
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Ny friplejeboligordning. Evaluering af friplejeboligordningen pegede på: Uhensigtsmæssigt med genudbud hvert 10. år Et ufleksibelt afregningssystem Nogen.
Elektroniske ”hjælpemidler” DTHS Netværksdage 2012
Titeldias Logo blå Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ –
Oplæg om de kompenserende ordninger
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Informationsmøde Velkomst 2.Orientering om økonomi på baggrund af de valgte modeller for indbetaling. 3.Spørgsmål + svar 4.Pause 5.Orientering.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.
Malerfagets overenskomst §10 Sikkerhedsbestemmelser Hvem har ansvaret for, at det nødvendige sikkerhedsudstyr er til rådighed? Hvem har ansvaret.
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Malerfagets overenskomst
Helbredstillæg Folkepension.
Bestilling og ordrebekræftelse
Under udbudsgrænserne
Personligt Tillæg Folkepension.
Dansk Selskab for Indvandrersundhed
Tillægsprocent 2018.
Sådan administrerer vi § 82a – samspillet med § 82
Advokat Rasmus Holm Hansen
Frederiksberg den 15. august 2019
Præsentationens transcript:

1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010

2 Hovedindholdet i de nye regler De nye regler ændrer ikke på kompensationsprincippet. Kommunen skal derfor fortsat yde den hjælp, som borgerne efter loven har krav på, uden at det får økonomiske konsekvenser for den enkelte. Hjælpemidler: •I dag er der kun frit valg i forhold til særligt personlige hjælpemidler og en særlig ordning vedrørende høreapparater. •Mulighed for frit valg af leverandør af alle typer af hjælpemidler (gælder ikke, hvis kommunen kan stille et fuldstændig identisk hjælpemiddel til rådighed). •Mulighed for indkøb af dyrere hjælpemiddel mod betaling af prisdifferencen. Boligindretning: •I dag er der ikke frit valg vedrørende boligindretning. •Mulighed for frit valg af håndværker til udførelse af boligindretning. •Mulighed for mod betaling af prisdifferencen at vælge andre materialer.

3 Hjælpemidler - rådgivning og vejledning •Der ændres ikke i kommunernes generelle rådgivnings- og vejledningspligt. •Der skal derfor tilbydes vejledning i samme omfang som i dag, f.eks. om valg af hjælpemiddel også, hvis det er en anden leverandør end kommunen. •Der skal informeres om adgangen til frit valg og konsekvenserne af at benytte ordningen. •Der gælder derimod ingen udvidet vejledningspligt ved frit valg, f.eks. i forhold til leverandører af hjælpemidler og brug af hjælpemidler med supplerende funktioner.

4 Hjælpemidler – bedst egnet og billigst •Der skal fortsat ydes støtte til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel. Dette er uændret siden bistandslovens tid. •Der skal foretages den samme vurdering frem over, som der skal i dag. •Det skal fremgå af bevillingen, hvilket hjælpemiddel der anses som bedst egnet og billigst, og dermed hvilket hjælpemiddel der ydes støtte til.

5 Hjælpemidler – reparation, udskiftning og vedligeholdelse Reparation og udskiftning: •Hjælp til reparation og udskiftning ydes efter behov. Dette ændres der ikke ved, heller ikke der hvor retten til frit valg er benyttet. •Hvis der på grund af frit valg undtagelsesvist skulle blive tale om ekstraordinært dyre eller hyppige reparationer eller hyppigere udskiftninger, skal udgifterne betales af borgeren selv. Vedligeholdelse: •I dag ydes der ikke hjælp til udgifter, som følger af brug af hjælpemidlet, f.eks. til vedligeholdelse. Dette ændres der ikke ved. •De undtagelser hertil, der gælder i dag (batterier, høreapparater og dæk og slanger til kørestole), opretholdes uændret. Endvidere kommer der ny undtagelse om løbende nødvendige udgifter til førerhunde.

6 Hjælpemidler – refusion af borgerens udgifter ved indkøb •I dag afregnes hjælpemidler direkte mellem leverandør og kommune, uden at borgeren involveres. •Afregningen mellem borger, leverandør og kommune skal ved frit valg foregå ved, at leverandøren afregner kommunens andel direkte med kommunen og borgerens andel direkte med borgeren. •Herved kan kommunen afløfte moms af sin regning, og borgerens økonomi belastes ikke unødigt.

7 Hjælpemidler – generelt forøget anvendelighed •Hjælpemidlet skal som udgangspunkt returneres til kommunen efter endt brug. Dette gælder også i dag. •Pligten til returnering vil også gælde i de tilfælde, hvor borgeren har købt et dyrere hjælpemiddel end det, som kommunalbestyrelsen vil yde støtte til. •Hvis borgerens merkøb har givet hjælpemidlet en generelt forøget anvendelighed også for andre, vil borgeren ved returnering have ret til refusion af egenbetaling under følgende betingelser:  Tilbagelevering skal ske inden for 4 år regnet fra købstidspunktet, og  Borgerens merkøb skal overstige kr. •Kommunalbestyrelsens afgørelse om refusion af egenbetaling kan påklages i klagesystemet.

8 Hjælpemidler – genbrugsordningen •De hjælpemidler, som en borger returnerer til kommunen, kan i dag udleveres til en anden borger, hvis de fortsat er funktionsdygtige (genbrugsordningen). Genbrugsordningen afskaffes ikke med de nye regler. •Indførelsen af frit valg vil betyde, at borgeren kan vælge at indkøbe et andet hjælpemiddel end det, som kommunen kan stille til rådighed. •For at sikre, at der ikke indkøbes hjælpemidler, som er fuldstændig identiske med dem, kommunen kan stille til rådighed, og dermed for at sikre genbrugsordningen, er der en undtagelse til, hvornår der frit kan vælges leverandør. •Efter undtagelsen kan borgeren ikke frit vælge leverandør, hvis kommunen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som borgeren ønsker at anskaffe.

9 Boligindretning – rådgivning og vejledning •Der sker ikke med de nye regler ændringer i kommunens rådgivnings- og vejledningspligt. Der skal altså ydes samme vejledning som i dag f.eks. i forhold til, hvilken boligindretning og hvilke materialer kommunen anser som nødvendige. •Som en del af vejledningen vil der frem over skulle informeres om retten til frit valg og konsekvenserne af at benytte dette.

10 Boligindretning – bedst egnet og billigst •I dag skal der ydes hjælp til den bedst egnede og billigste boligindretning. Dette ændres der ikke på. •Det skal fremgå af bevillingsskrivelsen, hvilken specifik boligindretning kommunen vil yde støtte til, og håndværkeren skal fremgå.

11 Boligindretning – licitation •Ved større ombygninger benytter kommunerne i dag licitation/udbud til prisfastsættelsen, og en af tilbudsgiverne får herefter opgaven. •Med indførelsen af frit valg vil en af de tilbudsgivere, der deltager i udbuddet, ikke længere være sikker på at vinde udbuddet. •Efter Konkurrencestyrelsens vurdering betyder det dog ikke, at der ikke kan laves et udbud, som kan fastsætte den pris, kommunen skal betale for boligindretningen. •Det skal blot i udbudsmaterialet gøres helt klart, at der er tale om frit valg, og at udbuddet i sidste ende vil kunne annulleres.

12 Boligindretning – refusion af borgerens udgifter •I dag afregnes boligindretning direkte mellem håndværker og kommune, uden at borgeren involveres. •Afregningen mellem borger, håndværker og kommune skal ved frit valg foregå ved, at håndværkeren afregner kommunens andel direkte med kommunen og borgerens andel direkte med borgeren. •Herved kan kommunen afløfte moms af sin regning, og borgerens økonomi belastes ikke unødigt.

13 Boligindretning – genbrug, reparation og vedligeholdelse Genbrug: •En boligindretning gives til eje og ikke som udlån. •Boligindretningen skal derfor ikke returneres efter endt brug, og den kan ikke genbruges af en anden borger. •Hvis der er indgået aftale om tilbagelevering samtidig med bevillingen af boligindretning, vil boligindretningen dog skulle returneres. •Hvis borgeren har benyttet frit valg og har valgt andre materialer, og der er indgået aftale om tilbagelevering, har kommunalbestyrelsen ikke pligt til at refundere eventuelle ekstra udgifter til materialer.

14 Reparation og vedligeholdelse: •I dag skal borgeren selv afholde udgifter til reparation og vedligeholdelse. Dette ændres der ikke på med de nye regler. •Der kan i særlige tilfælde ydes hjælp til reparation og vedligeholdelse efter merudgiftsreglerne, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt. Dette ændres der heller ikke på.