Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO."— Præsentationens transcript:

1 KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO

2 Præsentation Helle Gerdes Camilla Lykkegård 2

3 Dagens emne ATOs anmodning: Hvilke overvejelser og/eller konkrete ændringer i sagsbehandlingspraksis i Københavns kommune har principafgørelse 106-15 har ført til? 3

4 Dagens punkter Lovgrundlag AKL § 82 Lovgrundlag AKL § 82 a Principafgørelse 106-15 – centrale punkter Principafgørelse 105-15 og 14.04 Vejledningen til aktivloven Overvejelser Konkret sagsbehandlingsskridt Ansøgning/behandlingsoverslag Eksempler Status 4

5 Principafgørelse 106-15 5

6 Ny principafgørelse 6

7 Lovgrundlag AKL § 82 7

8 Sygebehandling m.v. § 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet. 8

9 Lovgrundlag AKL § 82 Nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet Økonomiske mulighed Offentlig behandlingssystem Anden lovgivning 9

10 2 kasser Nødvendig behandling Ikke nødvendig behandling 10

11 Lovgrundlag AKL § 82 a 11

12 Lovgrundlag AKL § 82 a § 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til integrationsydelses-, uddannelseshjælps- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til integrationsydelses- eller kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage integrationsydelse eller uddannelses- eller kontanthjælp. Stk. 2. For personer, som er fra 18 år til og med 24 år, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 3. For personer, som er fra 25 år til og med 29 år, som modtager integrationsydelse efter § 22, og som ikke modtager tillæg efter § 22, stk. 4-8, eller som modtager uddannelseshjælp efter § 23, og som ikke modtager aktivitetstillæg eller barselstillæg efter § 24, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 4. For personer, som er 25 år eller derover, og som ikke er omfattet af stk. 3, ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. Stk. 5. Den årlige egenbetaling efter stk. 2-4 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året. Stk. 6. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2-4, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Uanset om ansøgeren ikke længere er omfattet af persongruppen efter stk. 1, gælder kommunens forhåndsgodkendelse i 2 måneder fra kommunens afgørelse. Stk. 7. Modtagere af tilskud efter stk. 1-6 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres. Stk. 8. Kommunen skal i forbindelse med opsøgende arbejde til socialt udsatte, herunder efter § 99 i lov om social service, særligt oplyse om muligheden for tilskud til betaling for tandpleje efter stk. 1-7. 12DATO

13 Lovgrundlag AKL § 82 a Al tandpleje, også ikke nødvendig behandling (i 82- forstand) (Behandling, der er en tandlægefaglig begrundelse for at lave, men som ikke er nødvendig / < 10.000 kr.). Behandling > 10.000 = Nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet + forhåndsgodkendelse. 600 kr. / 35% / samlet behandlingsforløb. Ingen økonomisk vurdering. Resterende egenbetalingen kan søges dækket efter § 82. Særlig vejledningsforpligtelse. 13

14 3 kasser Nødvendig behandling Kan dækkes både efter §§ 82a/82 Tandpleje Kan kun dækkes efter §82a (<10.000 kr.) ”Ikke tandpleje” Kan hverken dækkes efter §§ 82a eller 82 (Ex. Tandblegning, gebyr eller OEK) 14

15 Principafgørelse 106-15 15

16 Konkret eksempel - behandlingsoverslag 16

17 Principafgørelse 106-15 82 a: Behandling > 10.000 kr. = forhåndsgodkendelse + nødvendig behandling 82: Nødvendig behandling og økonomisk mulighed 17

18 Principafgørelse 106-15 Kommunen har oplysningspligten 18

19 Principafgørelse 106-15 At behandling er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet vil som hovedregel være opfyldt ved at behandlingsbehovet er dokumenteret i et behandlingsoverslag fra ansøgerens tandlæge. (nyt ? – fremgår af lovbmk. til 82 a) 19

20 Principafgørelse 106-15 U-enighed mellem egen tandlæge (TL) og kommunens tandlægekonsulent (TLK) er ikke nok til at fravige det udgangspunkt. (Overslaget dokumenterer behandlingsbehov) 20

21 Principafgørelse 106-15 Kommunen skal konkret begrunde hvis der ikke gives hjælp til hele det ansøgte. 21

22 Principafgørelse 106-15 Ved tvivl om det nødvendige behandlingsbehov kan kommunen indhente yderlig ”faglig vurdering” fra egen tandlæge om behandlingsbehovet. ( ) 22

23 Principafgørelse 106-15 Kommunen kan eksempelvis forelægge egen tandlæge et alternativt behandlingsforslag og bede om en vurdering heraf. Kommunen kan bede egen tandlæge om, at forholde sig til om en anden eller mere kortsigtet løsning kan dække behandlingsbehovet. ( ) 23

24 Principafgørelse 106-15 Det skal tillægges vægt, at egen tandlæge har undersøgt ansøger og derfor har et bedre vurderingsgrundlag. 24

25 Principafgørelse 106-15 Ved fortsat u-enighed mellem egen TL og TLK om nødvendig behandling kan kommunen bede om en 3. vurdering. 25

26 Principafgørelse 105-15 Det følger af afgørelsen at: Vurderingen af om en tandbehandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet efter en ordlydsfortolkning er den samme efter § 82a og § 82, 2. pkt. 26

27 Principafgørelse A-14-04 (AKL § 82) Det følger af afgørelsen, at: Der kun kan ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Det var derfor også nødvendigt, at kommunen skulle tage stilling til, om behandlingen var nødvendig at foretage på ansøgningstidspunktet eller om den kunne udsættes til et tidspunkt, hvor ansøgeren selv ville have mulighed for at betale for behandlingen. 27

28 Vejledningen til aktivloven Det følger af vejledning nr. 39 til lov om aktiv socialpolitik jf. punkt 409 vedr. aktivlovens § 82, at: Det skal være lægeligt dokumenteret, at en behandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Kommunen ved tandbehandlinger bør påse, at der ikke foretages behandlinger, som går udover, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde. Kommunen skal desuden vurdere, om det er absolut nødvendigt at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften. 28

29 Ministeriets orienteringsskrivelse Det følger af Social- og Integrationsministeriets opfølgende orienteringsskrivelse vedrørende tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a af den 23. maj 2013, at: Hvis tandlægen mod forventning, har foreslået en væsentlig fordyrende eller unødvendig behandling, kan kommunen afslå at godkende behandlingen. 29

30 Opsummerende – 82a og 82 nødv. beh/10.000 kr. Udgangspunkt: Overslag = Nødvendig behandling. Egen TL´s vurdering tillægges mere vægt end TLK. Lov: Kun nødvendig og lægelig dokumenteret. Pligt til at påse kun nødvendig behandling. Vurder om nødvendigt med dyr behandling, mens borger ikke selv kan betale. Væsentlig fordyrende behandling / afslag. 30

31 Overvejelser / ændringer Overvejelser i Københavns kommune: Er behandlingsoverslag = dokumenteret behandlingsbehov? Hvad er tandlægekonsulentens rolle fremover? Hvad skal vi stille op med, at der rejses tvivl om tandlægekonsulentens faglighed? Hvad gør vi når TL og TLK ikke er enige om behandlingsbehov? Er borgerens egen tandlæge uvildig? Kan behandlingsoverslag sidestilles med en lægefaglig udtalelse? Hvordan undgår vi flere hjemvisninger? Hvordan sikres at der træffes korrekte afgørelser? 31

32 Konkret sagsbehandling 32

33 Eksempel nr. 1, behandlingsoverslag 33

34 Eksempel nr. 1 Tandlægens udtalelse: "Dette er det mest faglige indiceret, og er derfor ikke muligt at sende nyt behandlingsoverslag på ansøger" 34

35 Brev til egen tandlæge Begrundelsen for anmodning om et alternativt behandlingsoverslag er: Der kan ved hjælp efter § 82a samt efter § 82 ved behandlingsforløb, der overstiger 10.000 kr., alene ydes hjælp til behandling, der er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Vurderingen af om en tandbehandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet er efter en ordlydsfortolkning den samme efter § 82a og § 82, 2. pkt. jf. i øvrigt principafgørelse 105-15. Det er tandlægekonsulentens vurdering, at ansøger har behov for nødvendig behandling. Det er dog samtidig tandlægekonsulentens vurdering, at det fremsendte behandlingsoverslag dækker en mere langsigtet og væsentligt fordyrende behandling, som kan erstattes af en billigere og mere kortsigtet løsning. Tandlægekonsulentens vurdering rejser derfor tvivl om hvorvidt hele den foreslåede behandling er nødvendig på kort sigt. Det følger af Social- og Integrationsministeriets opfølgende orienteringsskrivelse vedrørende tilskud til tandpleje efter aktivlovens § 82 a af den 23. maj 2013, at hvis tandlægen mod forventning, har foreslået en væsentlig fordyrende eller unødvendig behandling, kan kommunen afslå at godkende behandlingen. Det følger af vejledning nr. 39 til lov om aktiv socialpolitik jf. punkt 409 vedr. aktivlovens § 82, at det skal være lægeligt dokumenteret, at en behandling er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet. Det følger videre af vejledningen, at kommunen ved tandbehandlinger bør påse, at der ikke foretages behandlinger, som går udover, hvad der er nødvendigt i hvert enkelt tilfælde. Kommunen skal desuden vurdere, om det er absolut nødvendigt at få foretaget en dyr og omfattende tandbehandling på et tidspunkt, hvor ansøgeren ikke selv har mulighed for at betale udgiften. Det følger videre af principafgørelse A-14-04, at der skal tages stilling til, om behandlingen er nødvendig at foretage på ansøgningstidspunktet eller om behandlingen kan udsættes til et tidspunkt, hvor ansøgeren selv vil have mulighed for at betale for behandlingen. Det følger af principafgørelse 106-15, at hvis der er tvivl om behandlingsbehovet, herunder hvilken behandling der er nødvendig og helbredsmæssig velbegrundet, kan kommunen som led i sagens oplysning indhente en yderligere faglig vurdering fra ansøgers tandlæge om behandlingsbehovet. Egen tandlæge bedes fremsende nyt alternativt behandlingsoverslag – udg.pkt. i kortsigtet & nødvendig behandling. 35

36 Eksempel nr. 1 - tandlægejournal 36

37 Eksempel nr. 1, nyt overslag 37DATO

38 Eksempel nr. 2 – første overslag 38

39 Eksempel nr. 2 - egen tandlæges udtalelse 39

40 Eksempel nr. 2 - nyt overslag 40

41 Status Københavns kommunes hidtidige erfaring: Borgerne er (indtil videre) i vidt omfang endt med samme resultat. Det har taget lidt længere tid. Det har administrativt været fordyrende. AST – klagesager. 41

42 Spørgsmål? 42


Download ppt "KØBENHAVNS KOMMUNE Socialforvaltningen Socialcenter København Juni 2016/cls Temadag ATO."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google