Projektopgaven i Folkeskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Større Skriftlig Opgave
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektarbejde En praksishistorie.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
MUNDTLIG FREMSTILLING
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
3g Studie Retnings Projekt
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Synopsis VIP13 HH3.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Obligatorisk selvvalgt opgave
OSO.
Projektopgave Problemstilling.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Obligatorisk selvvalgt opgave
SKABELON.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Projektopgaven.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Studieretningsprojektet
MUNDTLIG FREMSTILLING
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Projektopgaven i Folkeskolen projektarbejdsformen i udskolingen Med udgangspunkt i materialet ”Mine projekter” Præsentation – uddeling af powerpoint og bog Lola Nielsen

Hvorfor projektarbejdsformen? Kompetencer – stillingsannoncer Formål i samfundsfag og folkeskoleloven Samfundsfaglig metode – rapport fra udvalget til fornyelse af samfundsfag 2006 Den der arbejder er den, der lærer! Undervisningsdifferentiering Forberede sig til at indgå i samfundet og på arbejdsmarkedet, giver eleverne de kompetencer, det kræver – kommer ind på de specifikke kompentencer senere. Formålet i samfundsfag og folkeskoleloven: demokratisk dannelse. Projektarbejde er en god måde at arbejde på i faget samfundsfag, da det berører mange af fagets metoder og understøtter fagets formål – selvstændighed, kildekritik osv. Mulighed for at vejlede mere målrettet, da eleverne kan arbejde på flere niveauer.

Inspiration Overemne Delemne Gruppedannelse Dokumentation af arbejdsprocessen Vejledning Problemstilling Informationssøgning Metoder Produkt Præsentation Bedømmelse Breve til eleverne Projektarbejde

Inspiration - Stillingsannoncer Eksemplarisk - Klassens behov - Ejerskab Idéfase – det er vigtigt at eleverne er med! – eksemplarisk, det er selve arbejdet, der lærer eleverne noget, emnet er i princippet ikke så vigtigt. Balancegang: skal inspirere eleverne, men kan også tage energien fra dem og man kan risikere, at eleverne kopierer.

Kompetencer Forandringskompetence Læringskompetence Relationskompetence Meningskompetence Forandringskompentence – refleksivt moderne – tingene går hurtigt. Evnen til at kunne finde nye veje – (innovationskompetence). Mobilitet – villighed og evne til at flytte sig geografisk og socialt. (også et argument for samarbejde) Læringskompetence: Faglige kompetencer, indgå i og udvikle et fællesskab, evne til at kunne drage nytte af forskellighed, at kunne sætte sig ind i et nyt stofområde hurtigt. Relationskompetence: Danne netværk, kommunikation – brug at it, påtage sig et ansvar. Meningskompetence: Evnen til at kunne fokusere på det vigtigste, personlighed, identitet - at kunne se en mening med det, man foretager sig.

Mennesker i nød i det 21. århundrede Den svære tid - 2005 Bredt og smalt God tid ? Ung i dag i Danmark Det gode liv i nutiden Overemne tværfagligt Interessant Mennesker i nød i det 21. århundrede Valg af overemne skal foregå tidligt i processen – gerne et par måneder før selve projektet. Eleverne skal være med og føle sig hørt! Brainstorm og fokusering – forklar! Inspireret af Delphin-evaluering: Hver elev skriver 3 temaer, eleverne krydser af, hvilke de er enige i. – alle bliver hørt!

Angst- og tvangshandlinger Fugleinfluenza Tsunamiens ofre Voldsofre ? Angst- og tvangshandlinger Delemne Gadebørn Orkanen Katrina Emnet skal afgrænses i tema, tid og sted! Hvis der er begreber, der kræves en forklaring på, skal eleverne gøres opmærksomme på dette. Narkoprostituerede

Gruppedannelse Hvis man arbejder med nævnte metode til valg af overemne og delemne, er grupperne muligvis blevet til i processen. Ellers er det vigtig at understrege, at man kan blive positivt overrasket – nævn eventuelt også kompetencerne – man skal kunne arbjede med mange forskellige slags mennesker – eksempelvis teamsamarbejde på en skole!!

Gruppedannelse

- Logbog Projektplan - formål - Dagsorden til vejledning Dokumentation - Logbog efter vejledning - Personlig

Dokumentation

Dokumentation

Dokumentation

Dokumentation

Dokumentation

Den svære vejledning: projekt\Den svære vejledning.doc - Elevens projekt - Vejledningsaftale - Vejlederens rolle Vejledning - Organisering Vejlederens logbog Forsøge at vejlede ud fra problemstillinger. Holde fokus – struktur Forholdet mellem formålet oig problemet giver vejlederne mulighed for at få gruppen afklaret i forhold til problemstillingen: Hvad er jeres formål og hvordan passer det til jeres problemstilling? Vejledes i at kvalificere eleverne i at løfte deres undersøgelse fagligt. De skal have teori med! En del af undervisningen – man kan vejlede (hjælpe) forskelligt – undervisningsdifferentiering. Eleverne skal bruge problemstillingen – gøre eleverne målrettede mod problemet – gå ind i cirklen: problem – metode – produkt – problem metode – produkt. Den svære vejledning: projekt\Den svære vejledning.doc

Gruppe:_____________________________________________ Problemstilling:_________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Generelle observationer:_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vejledning

Samarbejde: Engagement: Fagligt indhold: Tværfaglighed: Kreativitet: Selvstændighed: Kildekritik: Overblik: Navn:________

Er det rimeligt, godt, skidt Handling Problemstilling Hvad kan, skal, bør gøres Er det rimeligt, godt, skidt Handling Problemstilling Holdning vurdering Hvorfor hvordan Kursisterne skal arbejde med at vejlede ud fra problemstillingen på næste slide. Hvem hvad hvor Forklaring forståelse Data/fakta

Vejledning i problemstillingsfasen Begreber skal afklares og defineres Gemmer der sig en hypotese i problemstillingen, skal den trækkes frem og gøres til en del af undersøgelsen. Hvis emne og problemstilling er for langt fra hinanden, så skal emnet ændres, så det passer til problemstillingen Typisk elevformulering: Hvordan kan det være…, søger forklaringer og kan ændres til: Hvad er forklaringen på… Lad eleverne bruge hv-ord aktivt – de kan ændre deres spørgsmål ved at bruge et andet hv-ord. Eleverne skal have et formål med undersøgelsen Tema, tid og sted Mulighed for at belyse problemstillingen

Indledning: Besvarelse af data/fakta, en skildring af problemet. Ifølge en undersøgelse fra år 2002 fra center for selvmordsforskning, viser det sig, at i folkeskolens ældste klasser, har hver sjette pige prøvet at skade sig selv mindst en gang med vilje. Der er en tendens til at flere og flere piger med ondt i livet bliver selvdestruktive. (kilde) Problemstilling Det er lettest for eleverne at forholde sig til ét spørgsmål fra hvert trin. Nogle kan godt finde ud af, at et spørgsmål kan indeholde flere niveauer fra trappen. Er det medierne, der skaber uopnåelige idealer og større forventninger til de unge piger, eller er der andre årsager? Hvad kan vi, som samfund, gøre for at afhjælpe dette problem?

For en del mennesker er vold mod sagesløs blevet en del af hverdagen - og dette med konsekvensen for voldsofre på kort og lang sigt. Kan Danmark, som velfærdssamfund, stå model til denne udvikling? Og hvad kan vi, som unge, gøre for at få tallet af voldsofre til at falde i Danmark? Problemstilling Arbejde betyder mere og mere for danskerne, de bruger mere tid på arbejdet. Vi vil gerne undersøge: Hvilken betydning har danskernes arbejde for deres opfattelse af livskvalitet? Er det godt, at danskerne bruger så meget tid på deres arbejde? Hvad kan danskerne gøre for at bevare ”det gode arbejde”?

A+B+relation=spændingsfelt Unge piger+selvdestruktiv adfærd+medierne=spændingsfelt Voldsofre+velfærdssamfund+stigning af vold mod sagesløs=spændingsfelt Problemstilling Danskerne+livskvalitet+arbejde=spændingsfelt

- God tid før selve projektugen - Forberede søgeord - Artikelbaser - Skolebiblioteket og folkebiblioteket - Internettet – Vær opmærksom på ophav! Information - Alsidig og ny information - Kildekritik - Kildeliste Forklare eleverne forskellen på teori og empiri – teori er fortolkning af data – forklaringer – begrundede antagelser om systematiske sammenhænge. Empiri: Det ufortolkede – indsamlet data. Casemetodikken: belyser noget udfra enkelteksempler – kan danne baggrund for hypotese, men kan ikke sige noget om større sammenhænge fx kan en undersøgelse af én skole ikke udgøre en forklaring på hvordan det forholder sig på alle skole – repræsentativitet!

Gode Internetsider www.dr.dk www.undervisningsavisen.dk Infomedia Faktalink Polfoto www.statistikbanken.dk www.emu.dk www.folketinget.dk – ministeriernes hjemmesider. www.pp.ft.dk – håndbog i dansk politik

- Gennemgang af metoderne inden selve ugen - Valg af metode - Vejlederen med i processen - Interview - Spørgeskema Metoder - Observation - Bruges til noget - henvisning kvalitative: skal tolkes – siger noget om syn på/forestillinger/relationer/processer Kvantitative: Måles, vejes, tælles – omfang, grad af, udbredelse.

? Sammenhæng Udtryksform Hjælp Rolle i fremlæggelsen Produkt Begrundelse Målgruppe! Skolens rammer Tiden målgruppe

Problemstilling - begyndelse Brug rummet Problemstilling - begyndelse Fremtoning ? Hjælpemidler Variation Præsentation Produkt Kommunikation Stimuler sanserne

Arbejdsproces - Fagligt indhold Bedømmelse Produkt Fremlæggelse Navn: Arbejdsproces: selvstændighed, disciplin, overblik, overskud, fordybelse, samarbejde, har søgt vejledning ved behov, kildekritik, har kunnet trække på relevant hjælp udefra, planlægning, arbejder med problemstillingen/formålet, grundighed, (kunne navigere i kaos) Fagligt indhold: Tværfaglighed, anvende faglige teorier og begreber relevant, metoder: problemanalyse, kildekritik, skelne mellem data/fortolkning, faktaviden, holdningsdiskussion, overveje handlemuligheder/løsninger. Produkt: fagligt, æstetisk, håndværksmæssigt godt udført – passer det ind i projektet og til målgruppen, bruges det i fremlæggelsen? Fremlæggelse: Svares der på problemstillingen? Kan godt være diskuterende, men skal referere tilbage til problemet og argumenteres/dokumenteres. Bruges begreber, teori, metode relevant? Bliver der refereret til formålet – hvad kan svarene bruges til? Målgruppe, interessant, sanser – sammenhæng. Bliver tiden fyldt ud/variation?

Problemstilling/konklusion: Produkt: Variation: Brug af rummet: Hjælpemidler: Kommunikation: Gruppe: Bedømmelse

Fremtoning/sprog/kropssprog: Faglig formidling: Kontakt til publikum: Kontakt til gruppen: Navn: Bedømmelse

Kære elever i 9.a, Hermed skema for jeres projektuge. I får tildelt en vejleder og skal have mindst tre vejledningsaftaler i løbet af ugen. I kan aflevere en dagsorden for vejledningen senest dagen før kl. 20.00 på e-mail. Vores adresser står nederst på siden. Til første vejledning skal I aflevere: Problemstilling Foreløbig kildeliste Projektplan Social kontrakt Til vejledningen kan vi lave en vejledningsaftale, hvis I ønsker det. Sørg for at aftale alle vejledningerne inden ugen går i gang. I kan selvfølgelig også få vejledning udover de aftalte tider. I kan også altid e-maile til os eller ringe. Med venlig hilsen Anne-Marie og Lola

Kære elever i 9.a, Projektugen nærmer sig sin afslutning. Vi har en klar fornemmelse af, at I har arbejdet godt og allerede har fået meget ud af projektugen. På fredag kl. 12.00 skal I aflevere: Endelig problemstilling Endelig kildeliste Produkt Begrundelse for valg af produkt (overvejelser om, hvordan I bedst muligt får formidlet jeres budskab til målgruppen) Disposition for fremlæggelsen + liste over hjælpemidler, som skal bestilles til fremlæggelsen logbøger Plan for fremlæggelse: Mandag: Tirsdag Kl. 9.00: Narkoprostitution Kl. 9.00: Tsunamiens ofre Kl. 10.00: Katrina Kl. 9.45: Angst- og tvangshandlinger Kl. 11.00: Voldsofre Kl. 10.30: Fugleinfluenza Kl. 12.00: Frokost (Søren har kage med) Kl. 11.15: Gadebørn Kl. 12.00: Frokost og evaluering (Klassekassen giver pizza) Med venlig hilsen Anne-Marie og Lola

www.mineprojekter.gyldendal.dk Lidt læsestof til læreren Kopisider til materialet Bedømmelse http://www.mineprojekter.gyldendal.dk/

Eksempler på udtalelser Under Middel: projekt\under middel.doc Middel:projekt\middel.doc Over middel:projekt\over middel.doc Skal altid følges op af en mundtlig evaluering!