SANG RAVNENS Torsdag den 19. december 2009

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
"Ting er ikke altid det, de synes at være."
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Læsning i danskfaget i Island
”Intet” af Janne Teller
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Velkommen til workshoppen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Struktur: ”Quiz og byt”
Når lærere samarbejder med forældre
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Readymades / genbrugskunst
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
De sidste undervisningstimer
Kladde til informationsdias
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
Klasseledelse og cooperativ learning
Å.
Engelbert H – og den sidste chance
Strategier Kommunikationsstrategier Forståelsesstrategier
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Naja Marie Aidt Bavian.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Kommunikativ sprogfærdighed
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
SANG RAVNENS Mandag den 7. december 2009
Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Årsplan – en kort en lang
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Udvikling af fiktionskompetence
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Analyse af noveller.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Rita Buhl 22. september 2018.
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
READ – sammen om læsning
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Præsentationens transcript:

SANG RAVNENS Torsdag den 19. december 2009 Oplæg med tilgange og didaktik af Per Nilssons Ravnens sang Rebekka, Trine, Mathias og Anders

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

SEBASTIANS SANG HODJA FRA PJORT

han flyver længre og længere bort på sin fantastiske flyvende færd. Hodja fra Pjort Hodja fra Pjort, han flyver længre og længere bort på sin fantastiske flyvende færd. Hodja ka ik la vær før han har set, hvordan hele verden er

gav ham det tæppe, der førte ham bort henovre landet fra syd til nord. Faza fra Pjort, gav ham det tæppe, der førte ham bort henovre landet fra syd til nord. Hodja det nogt du tror, troen kan hæve dig højt fra denne jord.

Østen for solen og vesten for månen, syv vilde vinde skal bære dig

det bedste du har, gør de alt for at få. Hodja pas på, det bedste du har, gør de alt for at få. Hoderne ruller- din sultan er sur, rotterne står på lur, stjæler dit tæppe og låser dig i bur.

prøver det både på kryds og på tværs. Så sir de halvfjerds mærklige vers, prøver det både på kryds og på tværs. Det flyvende tæppe, det blev hvor det lå og det ku de ik forstå Hodja er sikkert den eneste, der må.

Østen for solen og vesten for månen, syv vilde vinde skal bære dig

kaldte på tæppet og fløj li forbi. Sultanen faldt på sit haleparti Hodja blev fri, Hojda slap fri, kaldte på tæppet og fløj li forbi. Sultanen faldt på sit haleparti det gjorde ondt fordi: ingen skal stjæle fra børnenes fantasi.

han flyver længre og længere bort på sin fantastiske flyvende færd. Hodja fra Pjort, han flyver længre og længere bort på sin fantastiske flyvende færd. Hodja ka ik la vær før han har set, hvordan hele verden er.

Østen for solen og vesten for månen, syv vilde vinde skal bære dig

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

RELEVANS OG TILGÆNGE- LIGHED

Ravnens sang er fysisk en tyk bog, der ikke umiddelbart ser letlæselig ud. De 475 sider, romanen strækker sig over, kan virke skræmmende og i den sammenhæng vil nogle elever måske vælge bogen fra.

De små afsnit, som romanen er bygget op af, giver en overskuelighed De små afsnit, som romanen er bygget op af, giver en overskuelighed. Samtidig er spændingsfacetterne med til at give lyst til at læse videre

Bogens svenske oprindelse giver mulighed for at man kan vælge at lade bogen indgå i et forløb om nordisk sprog. Måske kan man ligefrem læse dele af bogen på originalsproget. Sproget i romanen et let tilgængeligt og den svenske version burde derfor være oplagt at studere.

Den moderne litteraturs nedbrydning af konventioner er synlig i teksten. Der bliver leget med skrivestil og muligheder med tekst ses tydeligt. En tekst kan alt, hvis man behersker dens muligheder og som inspiration og øjenåbner i den forbindelse, vil det være værd at bemærke nogle af de kneb der bruges.

Der er indsat små artikler (side 335) Små billeder til hvert kapitel Opslagsværket føres ind i bogen, så vi kan se, hvad det nøjagtigt er, hvad David ser (side 331) Der leges med procentopdeling (side 122).

Der er indsat små artikler (side 335) Små billeder til hvert kapitel Opslagsværket føres ind i bogen, så vi kan se, hvad det nøjagtigt er, hvad David ser (side 331) Der leges med procentopdeling (side 122).

Der er indsat små artikler (side 335) Små billeder til hvert kapitel Opslagsværket føres ind i bogen, så vi kan se, hvad det nøjagtigt er, hvad David ser (side 331) Der leges med procentopdeling (side 122).

Der er indsat små artikler (side 335) Små billeder til hvert kapitel Opslagsværket føres ind i bogen, så vi kan se, hvad det nøjagtigt er, hvad David ser (side 331) Der leges med procentopdeling (side 122).

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

VALG AF LITTERATUR- PÆDAGOGIK

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

SKITSE OVER UNDER- VISNINGS- FORLØB

Elevforudsætninger

Støtte under læsningen: Da Ravnens sang er en forholdsvis tyk roman (475 sider), vil vi alt afhængig af de konkrete elevers forudsætninger foretage os følgende, der kan støtte eleverne under deres læsning: 1. Alle elever får udleveret bogen både som bog og som lydbog. Afspilning af lydbogen tager i alt 10 timer. Det er dog vigtigt at eleverne også har den fysiske bog at følge med i

Støtte under læsningen: Da Ravnens sang er en forholdsvis tyk roman (475 sider), vil vi alt afhængig af de konkrete elevers forudsætninger foretage os følgende, der kan støtte eleverne under deres læsning: 1. Alle elever får udleveret bogen både som bog og som lydbog. Afspilning af lydbogen tager i alt 10 timer. Det er dog vigtigt at eleverne også har den fysiske bog at følge med i

Støtte under læsningen: Da Ravnens sang er en forholdsvis tyk roman (475 sider), vil vi alt afhængig af de konkrete elevers forudsætninger foretage os følgende, der kan støtte eleverne under deres læsning: Vi vil give eleverne bogen for i syv bidder, svarende til bogens syv dele. Efter hver læst del foretages en lille opsamling på klassen, hvor vi snakker om handlingsforløb, persongalleri m.m. Alt efter behov. F.eks. kan vi ophænge et kort i klassen hvor ruten indtegnes osv. 2.

Støtte under læsningen: Da Ravnens sang er en forholdsvis tyk roman (475 sider), vil vi alt afhængig af de konkrete elevers forudsætninger foretage os følgende, der kan støtte eleverne under deres læsning: 3. Facebook

1. Alle elever får udleveret bogen både som bog og som lydbog. Afspilning af lydbogen tager i alt 10 timer. Det er dog vigtigt at eleverne også har den fysiske bog at følge med i Vi vil give eleverne bogen for i syv bidder, svarende til bogens syv dele. Efter hver læst del foretages en lille opsamling på klassen, hvor vi snakker om handlingsforløb, persongalleri m.m. Alt efter behov. F.eks. kan vi ophænge et kort i klassen hvor ruten indtegnes osv. 2. 3. Facebook

Differentiering

Selve arbejdet med bogen: MINDMAP

Analyse af Ravnens sang 7 dele Billeder af Ravnen ved hvert kapitel *Opbygning Komposition * Symboler: - ravnen - hvid(Ritva)/sort(David) - Gule plet - fugle symbol 7 kapitler Ravnen synger/fortæller om miljø Pip/kykynen 7 små afsnit - slutter 7.7.7 Bryd: Kapitel 5 som kommer i hele bogen i små kapitler - ved bålet Kundskabens træ 7.3 Johannes David Perspektivering til vores virkelighed ex. Benny Andersen - andre intertekster Samfundsmæssig diskussion Hvem lytter vi til??? Ungdomslitteratur Biblen: evangelisk opslagsværk Virgin Mary - Jomfru Maria * Personerne David - hovedperson Tove - lillesøster Hr. Johansen – far Ritva - hovedperson Ritvas moster – Kykynen forældre Valde - hans betydning Ken Nilsson Virgin Mary Rødder: Svensson 1-2-3 Linus: begår selvmord Marie K: linus’ kæreste Ravnen Tro, håb og kærlighed Digte Poesi Sprog Kærlighed David & Ritva Kap 7.3 Klimaks religionstime biologi historie hvem er du svar på spørgsmål JA Fortæller - hvem fortæller: David? Ex. Kap 7.7.6 spørgsmålstegn ved det der bliver fortalt Religiøse kontra humanist? engel valde Uvirkelig verden Refererer væk fra sig selv Dannelsesrejse Socialrealisme adobtivbørn kærlige søskende marked - lykkelig Ritva - kundskab Tema-motiv Miljø - klima Ravnens klima miljø - Linus selvmord - dø for klima 1.4 han faldt

Cooperative Learning Læring: Læring er en social proces, der finder sted i interaktion med andre Sproget: Det er gennem den sproglige formulering, dialogen og mødet mellem forskellige opfattelser af det stof, der arbejdes med, at den enkelte elevs verden udfordres.

1. Cooperative Learning-strukturen ”Dobbeltcikler.” Lærerspørgsmål: Kom med eksempler på gode egenskaber ved bogen Kom med eksempler på undren… Hvem er Ravnen … osv.

2. Bagefter laves fælles brainstorm på klassen 2. Bagefter laves fælles brainstorm på klassen. Det er vigtigt at man begrunder sine bud med eksempler fra teksten. MINDMAP

Analyse af Ravnens sang 7 dele Billeder af Ravnen ved hvert kapitel *Opbygning Komposition * Symboler: - ravnen - hvid(Ritva)/sort(David) - Gule plet - fugle symbol 7 kapitler Ravnen synger/fortæller om miljø Pip/kykynen 7 små afsnit - slutter 7.7.7 Bryd: Kapitel 5 som kommer i hele bogen i små kapitler - ved bålet Kundskabens træ 7.3 Johannes David Perspektivering til vores virkelighed ex. Benny Andersen - andre intertekster Samfundsmæssig diskussion Hvem lytter vi til??? Ungdomslitteratur Biblen: evangelisk opslagsværk Virgin Mary - Jomfru Maria * Personerne David - hovedperson Tove - lillesøster Hr. Johansen – far Ritva - hovedperson Ritvas moster – Kykynen forældre Valde - hans betydning Ken Nilsson Virgin Mary Rødder: Svensson 1-2-3 Linus: begår selvmord Marie K: linus’ kæreste Ravnen Tro, håb og kærlighed Digte Poesi Sprog Kærlighed David & Ritva Kap 7.3 Klimaks religionstime biologi historie hvem er du svar på spørgsmål JA Fortæller - hvem fortæller: David? Ex. Kap 7.7.6 spørgsmålstegn ved det der bliver fortalt Religiøse kontra humanist? engel valde Uvirkelig verden Refererer væk fra sig selv Dannelsesrejse Socialrealisme adobtivbørn kærlige søskende marked - lykkelig Ritva - kundskab Tema-motiv Miljø - klima Ravnens klima miljø - Linus selvmord - dø for klima 1.4 han faldt

3. Cooperative Learning- strukturen ”Ekspertgrupper”.

4. Der opsamles på klassen, og helhedstolkningen af bogen justeres.

Skriftligt produkt: Elevlogbog Boganmeldelse

Mål: Det pragmatiske: ”At alle elever får læst bogen, og får sat ord på / udtrykt sig omkring deres læsning” Det ambitiøse: ”At eleverne oplever, at deres egen læsning af bogen udvikler sig i mødet med andres læsninger, og at de derigennem får lyst til at læse mere…”

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

FACEBOOK

Tesen er, at selvom internetfællesskaber kan være en stor udfordring, så giver de ligeledes brugerne mulighed for at tilegne sig en række af de kompetencer, der er væsentlige for at kunne begå sig i det moderne samfund.

Vi vil i langt højere grad organisere os i netværk, og de nye organisationsformer understøttes af moderne teknologi. Ifølge sociologen Manuel Castells påstår at evnen til at kunne netværke, dvs. at kunne skabe og vedligeholde mange kontakter og relationer, bliver altafgørende for såvel personlig som karrieremæssig succes.

Netværkskompetence er evnen til på en succesfuld måde at kunne indgå i, udvikle, vedligeholde, forandre og identificere nye netværk, og det er evnen til at kunne anvende de nødvendige redskaber både i en betjeningsmæssig og i en kommunikativ forstand og have forståelse for disses betydning for kommunikationen.

Netværkskompetence består af både en social og kommunikativ del, der kan deles op i følgende underpunkter. at kunne opbygge, vedligeholde og tage aktivt del i et fællesskab at kunne se, møde og forstå mennesker og ytringer i den kontekst, de indgår i at kunne kommunikere hensigtsmæssigt i situationen at kunne udvise empati – også over for dem, man ikke kan se at kunne deltage i fredelige løsninger af konflikter

Ansigtsløs kommunikation stiller meget store krav til deltagerne, fordi vi berøves muligheden for at afkode hinandens reaktioner og kropssprog, hvilket medfører, at vi hurtigere fejlkommunikerer og konfliktoptrapper. I et netværkssamfund er det vigtigt at kunne konstruere troværdige selvfortællinger og reflektere over, hvilke signaler der ligger ide fortællinger, man skaber.

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

OVERBLIK

Støtte under læsningen: Afhængig af de konkrete elevers forudsætninger: 1. Alle elever får udleveret bogen både som bog og som lydbog.. 2. Opsamlinger på klassen 3. Facebook: Til støtte og motivation for eleverne i deres læsning opretter vi en ”Ravnens sang – gruppe” på facebook. Efter første gennemlæsning 4. Cooperative Learning-strukturen ”Dobbeltcikler”.: 5. Fælles brainstorm på klassen. Elevernes bud kategoriseres under traditionelle overskrifter. 6. Cooperative Learning-strukturen ”Ekspertgrupper”. 7. Der opsamles på klassen, og helhedstolkningen af bogen justeres. Produkt Boganmeldelse

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

REBEKKA HOLST

DISPOSITION FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

DISKUSSION

DET SKETE FÆLLESSANG HODJA FRA PJORT RELEVANS OG TILGÆNGELIGHED VALG AF LITTERATURPÆDAGOGIK SKITSE OVER UNDERVISNINGSFORLØB FACEBOOK OVERBLIK REBEKKA HOLST DISKUSSIONS

LITTERATUR

Auster, Paul (1985): City of Class. Per Kofod Bundsgaard, Jeppe og Lisbet Kühn (2007): Danskfagets it-didaktik. Gyldendal Poulsen, Betina og Sanne Harder Flamant (2009): Kommunikative kompetencer i et netværkssamfund i Kompetencer i dansk Jeppe Bundsgaard m.fl.. Gyldendal Illum-Hansen, Thomas (2004): Procesorienteret litteraturpædagogik. Dansklærerforeningen Jørgensen, Martin og Ole Pedersen (1994): Læreren som sproglig vejleder. Dansklærerforeningen Kjærstad, Jan (1993): Forføreren. Samleren. Marnersdóttir, Malan (2003): Intertekstuallitet i Om litteratur – metoder og perspektiver (red.): Leif Søndergaard. Systime Nilsson, Per (1995): Ravnens sang. Gyldendal Nikolajeva, Maria (2001): Børnebogens byggeklodser. Høst & Søn Rasmussen, Line Beck (2009): En historie er en historie er en historie… Om metafiktion og intertekstualitet i Stjernebilleder. Børnelitteratur – Analyse og fortolkning Bind II (red.): Ayoe Quist Henkel. Dansklærerforeningens forlag Skardhamar , Anne-Kari (2001): Litteraturundervisning – teori og praksis. Gyldendal