Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion 24.-27. sept. 2013 Helle Dreyer Møller VUC Århus.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Kulturmøder og kulturforskelle
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Historie i fagligt samspil
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
Religion og Oldtidskundskab
Fagets formål, fokus og fagmål
Fagenes samspil - KS på HF
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Velfærd kontra fattigdom
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Almen sTudieforberedelse AT
Kristendom på HF Fagdidaktisk kursus religion 24. – 27. september 2013
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Kulturforståelse niveau C Formål: Formålet med kulturforståelse er, at eleverne udvikler deres evne tl at kommunikere såvel inden for som på tværs af kulturer.
Danmark i en globaliseret verden
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Historie i fagligt samspil
Værkstedsundervisning
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Feltarbejde og det anvendelsesorienterede aspekt i KS
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
Sygepleje og fagidentitet
ikke-kristne religioner og andre livsopfattelser
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
KS – kultur- og samfundsfag på HF Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Velkommen til fagligt samspil
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Dansk-historieopgaven
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Kultur – og samfundsfag på HF Fagdidaktisk kursus religion sept Helle Dreyer Møller VUC Århus

Indhold: • KS-faggruppens identitet • Synopsis • Planlægning og samarbejde • Forløb i KS. Eksempler • Øvelse

Fagligt samspil 3 fag i ét, men alligevel hver for sig

Kultur- og samfundsvidenskabelig faggruppes identitet • Én faggruppe der udgøres af 3 selvstændige fag: hist.b/rel.c/samf.c • Fælles mål, bla.: anvende og kombinere viden og metoder fra faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge med forståelse af det enkelte fags særpræg • Fællesfagligt indhold: globalisering og kulturmødet, områdestudium, identitetsdannelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund, religiøse og politiske brud i dansk og europæisk perspektiv, det gode samfund. • De fællesfaglige emner behandles ud fra de tre fags kernestofområder. Ingen særfaglige mål!!! • Faggruppen afsluttes fra 2012 med en fælles synopsiseksamen med indiv./ gruppeforberedelse med ukendt bilagsmateriale og 45 min. indiv. eksamination med udgangspunkt i synopsen. Kursister skal selv bidrage med yderligere materiale.

Den manifeste kultur Kernekulturen TeknologiPolitiske strukturer SprogLoveInstitutioner Ritualer Verdensopfattelse Værdier og normer Holdninger Følelser Ideologi Antagelser Forventninger Myter Adfærd Tøj

Særfagligt kernestof religion • Kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår nutidige tekster samt tekster fra det Gamle og det Ny Testamente • Islam, herunder såvel nutidige tekster som tekster fra Koranen, med inddragelse af en europæisk og dansk kontekst • Udvalgte sider af yderligere én religion og • Religionernes centrale fænomener • Etiske eller filosofiske problemstillinger • Religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid.

Hvordan er religion i ks så anderledes? • Religion skal spille med på følgende betingelser: • Anvendelsesorientering er hf’s profil • KS er problemorienteret • Det aktuelle perspektiv er opprioriteret • Fagets opgave er at bidrage til det fælles- og tværfaglige perspektiv • Kernestoffet er anderledes, - og dog…

KS-tragten Fælles tilløb til emne, f.eks. én tekst set gennem tre fags briller

Opbygning af synopsis 1. En problemformulering: Omdrejningspunktet for hele synopsis Problemformuleringen udtrykker en (eller flere) overordnede problemstillinger Problemformuleringen afgrænser og strukturerer emnet. Problemformuleringen lægger op til en flerfaglig tilgang (alle 3 fag skal i spil) En problemformulering kan bygges op omkring en undren, et paradoks, en fordom, en hypotese 2. En tekstkarakteristik 3. En problemanalyse Problemformuleringen uddybes i form af et antal underspørgsmål. Sørg for at der både er spørgsmål der lægger op til redegørelse, til analyse, til vurdering og til perspektivering. Underspørgsmålene besvares i stikordsform ved hjælp af teksterne og relevant pensum fra de tre fag, samt materiale fundet af kursisten i forberedelsestiden. 4. Konklusion En konklusion, hvor hovedproblemstillingen besvares – gerne diskuterende. Problemstilling og konklusion skal være fuldt udfoldende, resten i overskrifts- og stikordsform. 5. angivelse af supplerende materiale Omfang: Ca. 2 – 3 maskinskrevne sider.

Planlægning og samarbejde – vilkår og rammer • Den kollegiale dimension – tænker vi ens, kan vi blive enige? • Den ydre dimension – tildeling af teamtimer, bøger, skemalægning, mødelokaler mm. • Kill your Darlings, eller ’kan vi undvære romerne?’. Nødvendigheden af ind i mellem at ofre særfagligt stof, som ellers synes essentielt, til fordel for fællesfaglig sammenhæng.

Planlægning - overordnet Lav skitse over årets gang, sæt navn på emner og omtrentligt lektionsforbrug. Tag højde for planlægning over 3 semestre – ofte svært at få god sammenhæng på 1. semester. Udtal forventninger til samarbejdet, aftal mødedatoer, deadlines, læg materialer i fælles konference el. lign.

Planlægning - detaljer Hvis underviserne ikke kan formulere nedenstående kan kursisterne heller ikke: Hvad er den/de fællesfaglige problemformuleringer, der skal arbejdes med i emnet? (hvor vil vi hen?) Hvilke uddybende problemstillinger kan findes i de tre fag? Hvordan kan de valgte materialer bidrage til at besvare ovenstående?

Forløb – eksempel på årets gang EmneFokus i emnetProduktkrav Brillekursus – sport, terrorisme eller andet Hvordan arbejder man med faget? Hvordan arbejder de tre fag sammen? Hvilken funktion har sport i samfundet? Hvorfor anvendes terrorisme som protestmiddel? intet Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund Hvordan har samfundet ændret sig fra det traditionelle enhedssamfund til det senmoderne. Konsekvenser for familie og arbejdsliv Interview i familien + opsamling VelfærdssamfundetVelfærdsstatens opståen, baggrund og muligheder for overlevelse. Hvorfor er den universelle velfærdsstat opstået i vesten/Skandinavien? Synopsis – fokus på indlæring af formen - lærerstyret KulturmøderHvordan har kulturmøder påvirket samfund og individ gennem tiden? Minoriteters vilkår i samfundet og reaktioner på deres tilstedeværelse Synopsis med større grad af selvstændighed og inddragelse af særfagligt stof samt supplerende materiale Områdestudium – Israel/PalæstinaÅrsager og konsekvenser af konflikten. Betydningen af etnicitet og religion i konflikten. Områdets mulige fremtid Fuldt udfoldet synopsis under eksamenslignende vilkår Ofte brugt emne i øvrigt: vestlige værdier/ demokrati og menneskerettigheder

Religionsfaglige bidrag til emnerne EmneReligionsfaglige problemstillinger Brillekursus – sport, terrorisme eller andet Hvordan bruges religion til at legitimere terror? Hvordan kan sport siges at være en vigtig civilreligiøs faktor i et samfund? Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund Hvad forstås ved begrebet sekularisering? Hvilken rolle har religion i hhv. trad., mod. og senmoderne samfund? Hvorfor ses tendenser til afsekularisering i det senmoderne? Hvilken betydning har sekulariseringen haft for arbejde og familie? VelfærdssamfundetEr der en sammenhæng mellem velfærdssamf. og kristendom? Hvilken rolle spiller Luthersk teologi? Er der sammenhæng mlm. katolicisme/protestantisme og et lands velfærdsmodel? Hvordan bidrager kristne organisationer til velfærden i DK? Findes en særlig kristen etik? KulturmøderHvilken rolle har religion spillet i kulturmøder, historisk og i nutiden? Hvorfor ses islam af nogle som en trussel? Hvordan kan religion bruges som redskab i opbygningen og fastholdelsen af fjendebilleder? Områdestudium – Israel/Palæstina Hvordan ser det religiøse landskab ud i området? Hvad er zionisme? Hvad er jødedom? Hvilke religiøse krav gøres på området og med hvilke begrundelser? I hvilket omfang er religion en hæmsko for løsningen af konflikten?

Kristendom i et KS forløb - Velfærdssamfundet 4. lagNutidig debat om velfærd og kristendom: læsning af avisartikler, netsøgning om diakoni og velfærd, besøg af Blå Kors medarbejder. 3. lagKristendommen i Europæisk kontekst: Luthers teologi, reformation, protestantisme vs. Katolicisme. Film. 2. lagBaggrundslæsning om kristendom; Kernetekster til kristendom: problemmyte, løsningsmyte, begreber som pagt, lov, nåde – nedslag i GT, Jesu lære: Bjergprædikenen, 4 lignelser, Paulus’ Romerbrev 1. lagOptakt til emnet – definition af ’det gode samfund’: Etik efter sekulariseringen; pligt-, nytte-, diskurs- og interdependensetik. Diskussion af etiske dilemmaer, etik i anvendelse.

Kristendom i andre forløb • Det traditionelle, moderne og senmoderne samfund: kristendommen som en del af middelalderens religiøse enhedssamfund, kalkmalerier, reformationen, naturvidenskab vs. kristendom –Galilei som eksempel, kristendommen i oplysningstiden, religionskritik i 1800-tallet, afmytologisering og afsekularisering, kulturkristendom.

Kristendom i andre forløb - fortsat • Kulturmøder: historisk brug af kristendom til legitimering af korstog og erobring af Sydamerika, dansk folkekirkekristendom som kontrast til traditionel islam blandt minoriteter. • Demokrati og menneskerettigheder: kristendommens relative fravær af religiøs lov i sammenligning med islam og jødedom, og betydningen af dette for udviklingen af verdslig lovgivning og menneskerettigheder. Konflikten mellem kristen fundamentalisme eller konservatisme og menneskerettigheder (abort, prævention, skilsmisse, dødsstraf, homoseksualitet mv.)

Kursistsynopsis - eksempel Velfærdssamfundet Problemformulering Er vi på vej til at miste det velfærdssystem vi har kendt i det senmoderne samfund? Problemstillinger • Hvordan har velfærdssystemet udviklet sig i Danmark (de sidste 200 år?) • Hvilken indflydelse har religion haft på vores velfærdssystem? • Hvordan er Danmarks økonomiske situation? • Hvad er de politiske partiers (S. og V.) holdninger til velfærdssystemet? • Hvilke muligheder har Danmark hvis vi ønsker at bevare VFS? (resten af synopsen på pdf)

Øvelse: • Du skal sammen med kollegerne i samfundsfag og historie arbejde med emnet ’Vestlige værdier – menneskerettigheder og demokrati’. • Find forslag til fællesfaglig problemformulering (jeres udgangspunkt for holdets arbejde med emnet). • Find forslag til religionsfaglige problemstillinger indenfor emnet og evt. forslag til materiale.