Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus"— Præsentationens transcript:

1 Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Teoretisk Pædagogikum 17-18 Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus

2 Overvejelser i forhold til kursistgruppen:
Aldersfordeling Erfaringsbagagen: kan nogen bidrage med indefra-vinkler eller egne erfaringer i øvrigt Kontakter til relevante ekskursionsmål Samarbejdsevner: valg af arb. former mm. Særlige interesser: hvad tænder denne gruppe på? Vanskeligheder ift. faglig læsning

3 Introduktion til kristendom Hf – fokus på kursisternes forforståelse/erfaring:
Religiøs erfaring Dogmer Myter Etik Ritualer Det materielle Det sociale

4 Svar-bazar om kristendommen og dens grundlæggelse
Svar-bazar om kristendommen og dens grundlæggelse. Baseret på Lene Madsen et. al. Grundbogen til Religion C. Systime, 2012, s. 49 – 62

5 Udgangspunkt i nutiden:
’MIG OG GUD – OG MIG’ Manuel Vigilius, Ud & Se. Okt. 2004 Fokus på det særlige ved danskernes religiøsitet, belyst ved fagfolk samt diverse repræsentanter for religiøse mindretal Introduktion af begreber som sekularisering, individualisering, religionsblanding, højt vs. lavt religiøst engagement, kulturkristendom, ortodoksi

6 CL-Øvelser til ’Mig og Gud – og Mig’
Bordet rundt: ’Hvilke træk er ifølge artiklen kendetegnende for danskernes forhold til religion?’ - kursister skriver svar på ark efter tur, siger eget svar højt så alle kan følge med (konkret viden, opsummering) Huskesedler: begrebsindlæring Hjørner: emne/problemstilling fra teksten diskuteres i klassens hjørner, kursister deler egne og partneres tanker med klassen (analyse, refleksion, lyttefærdighed, argumentation)

7 Opgaver til ‘MIG OG GUD - OG MIG’ – med indlagt taksonomi
Hvordan karakteriseres danskernes måde at praktisere religion på af religiøse minoriteter? 2. Forfat en opsummering af artiklens hovedbudskaber på skrift. I skal indflette alle ordene nedenfor, men de må gerne ændre form Dogmer Vigende tilslutning Religiøs slikbutik ceremonier Paradoks ortodoksi Løsrivelse moral Begrænsning katolsk Udvalg protestantisk Markedsføring individualistisk Kritisk tænkning privat Autoriteter tabu Traditionelle læresætninger kirkeligt fællesskab Ritualer rummelighed National identitet civilreligion Hvad mener I om metaforen ‘det religiøse supermarked’ - holder den efter jeres erfaring, eller har I forslag til mere rammende betegnelser? 4. Giv eksempler på egne erfaringer med senmoderne religionsformer (eller erfaringer hos nogen I har hørt om)

8 Læsning af lignelser Luk 10,25-37, Luk 15, 11-32, Matt 20,1-16, Matt 25, 14-30 4 teams analyserer hver en lignelse ud fra skabelon givet af lærer: (genfortæl, oversæt elementer i lignelsen f.eks. Vingårdsejer = Gud, find temaer f.eks. retfærdighed, budskab i kristen forståelsesramme, anvendelse udenfor kristen forståelsesramme) – derefter Tre til te: fokus på træning i notetagning, aktiv lytning, mundtlig præsentation, præcision i opsummering Variation, auditivt indslag: led efter radio eller videoindslag med læsning af lignelser

9 CL-øvelse: rollelæsning
Lidelseshistorien, Mark 14-16 Kursist 1 læser afsnit højt Kursist 2 genfortæller med egne ord Kursist 3 redegør for ’svære’ eller vigtige ord Kursist 4 forholder sig til hvordan indholdet hænger sammen med Markus’ ærinde: at forkynde at Jesus er Kristus. Øvelsen er velegnet til alle former for tekster, som er relativt svære for kursister at få åbnet op for.

10 Billeder i kristendom

11 Billedbibel – på jagt i kalkmalerierne
Materiale findes på Både billeder og video – godt til aktivering af de ’tekst-trætte’ På baggrund af læste kilder/emner findes illustrationer fra hjemmesiden – præsentation evt. som powerpoint Kursister konstruerer egen billedbibel – interessant at se hvad forskellige grupper synes skal med. Almendannende perspektiv

12 Reformation gennem billeder - Gregorsmessen og Torslunde altertavlen
Illustration af væsentlige ændringer efter reformationen; anderledes syn på præstens og menighedens roller, kirkerum, ritualer, beklædning mm. Lad kursister selv koble billedernes indhold til det de (måske) ved om reformationen, eller brug dem som optakt.

13

14

15 Kristendom og empiri Hvordan kan man ’gennemføre og formidle en mindre empirisk undersøgelse af et religionsfagligt emne’? Eksempler på enkle metoder: Brug internettet, men hjælp med at indsnævre feltet Aftal besøg i den lokale kirke Inviter en person med en ’indefra-vinkel’ Lav spørgeskema-undersøgelse på skolen


Download ppt "Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google