Indledende aktiviteter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Studieretningsprojekter
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Økonomi og organisation
SRP 2014.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretningsprojekter
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mundtlig matematik eksamen
34. Plan- og budgetlægning
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Handlingsalternativer
Synopsis.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
SUF - gevinstrealisering
Udkast til justering af KS
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
34. Planlægning og budgetlægning
Teoretisk pædagogikum
ERHVERVSCASE Generelt
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
AT-eksamen 2019.
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Præsentationens transcript:

Indledende aktiviteter Orienter jer bredt i casen og skab et overblik over materialerne. Afspil video- sekvenserne og tag noter. Find og læs materiale der fortæller om virksomheden. Stikord til beskrivelse af: Produkter, branche, størrelse, historie (kort), kunder, idé, økonomi og lignende forhold, der har væsentlig betydning for forståelsen af virksomheden. Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene Idé, SWOT-analyse, mål og strategi, ejerform, virksomhedstype, virksomhedens interessegrupper, organisation, ledelsesformer, motivation, kompetencer, Leavitts model, budgetprocedurer, værdikæden, logistisksystemet, placering i forsyningskæden, indkøbsstyring, lagerstyring, opfyldelse af krav til årsregnskab, økonomi, likviditet, regnskabsanalyse, økonomisystem. Virksomhedens handlingsparametre (De 4 p’er). Virksomhedens Produkter (PLC kurven, Boston modellen /GE modellen) Gode råd I skal vise, at I har et overblik over virksomhedens aktiviteter og situation. SWOT analysen er derfor et godt redskab. En virksomhedsbeskrivelse skal være kort og præcis og relevant for det videre arbejde. Husk at inddrage aspekter fra begge fag i beskrivelsen. Kan evt. indgå i synopsen Bearbejdede bilag med SWOT-analyse, nøgletal til regnskabsanalyse og/eller logistisk effektivitet, organisationsplan mv. Mange emner kommer også til at indgå i synopsen som problemer, årsager eller løsninger.

Indledende aktiviteter Fokuser på materialer og videosekvenser, der fortæller noget om virksomhedens værdier, visioner, strategier og lignende. Beskrivelse af, forhold der har afgørende betydning for forståelsen af virksomhedens bæredygtighed - evne til at overleve, konkurrenceevne. Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene SWOT-analyse, idé, mål, strategi, vision/mission, værdier. Kan evt. indgå i synopsen SWOT-analyse, beskrivelse af idé, mål, strategi, vision/mission, værdier. Sammenfatning af kritiske succesfaktorer

Indledende aktiviteter Anvend jeres karakteristik af virksomheden og jeres beskrivelse af de kritiske succesfaktorer i en brainstorming. Fordyb jer yderligere i casens materialer og anvend jeres faglig viden. List forskellige problemstillinger (udfordringer, opgaver, muligheder, bøvl osv.) virksomheden står over for. Liste, evt. fulgt af kort forklaring, med hvad gruppen mener der er de problemer virksomheden står over for. Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene SWOT-analysen kan identificere: Uudnyttede muligheder,  Trusler, der skal garderes imod,  Svage sider, der skal forbedres, Styrker, der skal udnyttes bedre Overvej andre måder at gøre tingene på (organisationsformer, værdikæde, markedsføring, budgettering, ledelsesformer, strategisk tanke-model (kan/vil/bør), IT-anvendelse osv.) Konkurrentanalyse Strategisk tankemodel Hvilke delsystemer jf. Leavitts model, påvirker problemerne? Se i øvrigt flere råd til, hvordan I kan identificere problemer her Kan evt. indgå i synopsen Problemliste evt. i bilag, SWOT-analyse med identifikation af problemstillinger

Indledende aktiviteter Udvælg et antal centrale problemer fra jeres liste over problemstillinger. Det er problemer, som I med jeres faglige viden, kan argumentere for er relevante og aktuelle for virksomheden. Opstil årsagskæder for at finde væsentlige problemer og deres årsager. Liste med de problemer gruppen har udvalgt, med begrundelse for valg. Listen er struktureret opdelt på strategiske, taktiske og operationelle forhold Hvilke succeskriterier vil I vurdere løsningsforslag efter? (hvad er gode løsningsforslag - hvad hjælper de virksomheden med? Inddrag idé, visioner, mål, strategi mv.) Hvilke konsekvenser kan det have, hvis man ikke gør noget ved problemet? Hvad kan man kalde problemet? Sæt ord på problemet – meget gerne begreber fra fagene. Hvilke teorier og metoder kan beskrive problemet og bidrage til løsningsforslag? Listen omfatter også en kort begrundelse for relevans og aktualitet. Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene Budgetter eller beregninger som viser økonomiske konsekvenser af problemerne. Mange modeller og teorier som viser årsagssammenhænge kan illustrere konsekvenser af Problemerne (dårlig logistikstyring => mindre resultat og større kapitalbinding => lav AG, forkert pris => mistet DB, dårlig ledelse => manglende motivation => dårlig service => mindre omsætning => lavere overskud) Kan evt. indgå i synopsen Årsagskæder Liste med udvalgte problemstillinger med begrundelse.

Indledende aktiviteter Anvend jeres faglige viden til at udarbejde forslag til løsninger på de centrale problemer i har valgt. Et problem kan ofte løses på flere måder og en løsning kan være løsning for flere centrale problemer. Beregn eller vurder konsekvenserne af jeres forslag på kort og langt sigt. . Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene Budgettering (aktive budgetfase, lav grove beregninger af konsekvenserne af jeres løsningsforslag). Afsætningsalternativer. Logistik (indkøbsstørrelse, logistiksystem, organisering, SCM mv.) CRM. Se eksempler på inddragelse af teori i VØ her Kan evt. indgå i synopsen Beskrivelse der skitserer jeres løsninger. Så vidt muligt inddrages begreber fra lærebøgerne Beskrivelsen forklare kort, hvordan problemerne løses

Indledende aktiviteter Anvend jeres faglige viden til at overveje, hvordan de foreslåede løsninger kan føres ud i praksis og hvordan løsninger måske kan skabe nye problemer. Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene Projektorganisationen, Gannt-skema, planer og budgetter Kan evt. indgå i synopsen Jeres overvejelser omkring implementeringen af jeres løsninger (stikord/telegramstil). Gannt-skema i bilag med kort begrundelse for aktiviteter og rækkefølge.

Indledende aktiviteter Anvend selvevaluerings-skemaet til i gruppen at pege på gode og dårlige erfaringer fra casearbejdet. Anvend endvidere skemaet til at pege på, hvordan et fremtidigt casearbejde kan gøres bedre. Beskrivelse af gode og dårlige erfaringer, samt forslag til forbedringer i forbindelse med kommende casearbejde. Beskrivelsen omfatter erfaringer fra det faglige arbejde, samarbejdet og præsentationen af arbejdet. Forslag til inddragelse af teori og metode fra fagene Inddrag teori om arbejdsmetode, studieteknik og gode råd i øvrigt i analysen og i forslag til forbedringer. Kan evt. indgå i synopsen

Centrale begreber Informationshæfte til elever om erhvervscase

Studieplan processen Læseplan Årsplan

Synopsis Synopsis Synopsen skal være på maksimalt 3 sider. Dertil kommer dog forside og bilag. Synopsen skal derfor formuleres kort og præcist. Forside: Eksamen og dato Navnet på casevirksomhed Deltagere Klassebetegnelse Skolens navn Lærerens navn Indhold: Kort introduktion Oversigt over relevante problemstillinger 3-4 udvalgte problemstillinger, begrundelse for valg af problemstilling. Analyse af problemstillinger. Årsagssammenhænge og konsekvenser. Anvend relevante teorier og modeller, evt. med henvisning til beregninger eller opstillinger i bilag. Alternative løsningsforslag. Anvend teorier og modeller, evt. med henvisning til bilag. Vurdering af løsningsforslag og mulige konsekvenser. Kriterier for valg af løsningsforslag. Valg af løsningsforslag. Implementering. Hvordan føres forslagene ud i livet. Bilag med jeres beregninger eller bearbejdning udfra casen: SWOT-analyse Organisationsdiagrammer Modeller fra fagene tilføjet relevante forhold fra casen Regnskabsanalyse Afsætningsalternativer Budgetter, der f.eks. viser konsekvenser af jeres forslag under givne forudsætninger Osv. Se vejledning her Eksempler på synopser (ikke nødvendigvis perfekte): eks1 eks2

Præsentation Gode råd og tips til præsentationen

Powerpoint tips Vejledning til brugerdefineret animation (til opbygning af dias) Vejledning til master (til menu) Eksempler på præsentationer (ikke nødvendigvis gode eksemper): Eks1 eks2 eks3 eks4 eks5

Sådan foregår eksamen 4.2 Prøveformer Erhvervscase Mundtlig flerfaglig prøve på grundlag af en centralt stillet åben case. Eksaminanderne udarbejder i grupper på op til 4 personer en synopsis med løsningsforslag til de problemstillinger, som den åbne case aktualiserer. Inden den mundtlige eksamination sendes synopserne normalt 14 dage før prøven til censor sammen med skolens plan for tilrettelæggelse af undervisningen. Synopsis udgør maksimalt 3 normalsider eksklusive bilag. Eksaminanderne går til prøve individuelt og bedømmes alene ud fra den mundtlige præstation. Når erhvervscase ikke er udtrukket til prøve gives en årskarakter. Eksaminationstiden er ca. 20 minutter. Der gives mindst 48 timers forberedelse. Den efterfølgende mundtlige prøve placeres efter skolens valg. Eksaminationen tager udgangspunkt i eksaminandens præsentation af gruppens synopsis med efterfølgende samtale. 4.3 Bedømmelseskriterier Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilket omfang eksaminandens præstation lever op til de relevante mål for studieområdet del 2. Eksaminanden skal herunder kunne: - anvende faglig teori og metode - anvende faglig terminologi - selvstændigt foretage analyse af erhvervsnære problemstillinger - argumentere fagligt - ræsonnere selvstændigt - perspektivere egne løsninger - forholde sig kritisk til casens materiale og egne konklusioner. Bedømmelsen sker på grundlag af en helhedsvurdering.

Erhvervscase materiale

Pædagogik Ifølge bekendtgørelsen