Faglig læsning i naturfagene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Faglig læsning – en opgave for alle fag…
Læsning i danskfaget i Island
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Tosprogede elever og faglige tekster.
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Faglig læsning Dagsorden
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
Elsker DU også at læse lektier?
Taskbaseret sprogundervisning
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Læsning..
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Læsning og skrivning i naturfag
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Tværfagligt undervisningsforløb
Faglig læsning 2.
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Teamet som omdrejningspunkt for arbejdet med faglig læsning
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
En kompleks opgave for dansklæreren
Negative tal Sisse Bülow Brandt LH
It-kompetence Rikke Christoffersen Fagbog -> browser Elev -> faglige redaktør, bibliotekar, lærer.
Gråzonesprog – hvorfor?
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Ord – ord - ord Else Brink Nielsen 7. Maj David Nunan Without grammer you can say very little, but without words you can say nothing.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Fysik/kemi – hvad er det?
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Diigital formativ sprogscreening på EUD - Webinar
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Udvikling af fiktionskompetence
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
SKABELON.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Læseforståelse – faglig læsning Uge 12 Ved Yvonne Roug-Andersen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Grønlandske elever på efterskole Hvad betyder det at lære dansk som andetsprog? v/pædagogisk konsulent Kitte Søndergård Kristensen VIA Efter- og Videreuddannelse.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Hvad er læsning? I går så jeg den bagide flosker stakere runom bækken. Han så ud til at være charande, så jeg jartede ham ikke, men vispede blot stikt.
Arbejdshukommelse Interventioner.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Naturfag.
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Hvorfor dansk på GF1?.
Præsentationens transcript:

Faglig læsning i naturfagene

Hvorfor faglig læsning? Tilegnelse af viden gennem læsning er særdeles vigtig i udviklingen af elevernes faglige kompetencer I nyere undervisningsformer skal eleverne selv finde informationer, formulere projekter og være ansvarlige overfor egne læreprocesser (Elisabeth Arnbak, forfatter)

Hvorfor faglig læsning i naturfagene? Fælles mål 2009: Arbejdsmåder og tankegange Efter 6.klasse (natur/teknik) ”konkludere ud fra iagttagelser, undersøgelser, datasøgning, dataopsamling, faglig læsning og interview både på skolens område og uden for dette” Efter 9.klasse (geo, bio, fysik/kemi) ”læse, forstå og vurdere informationer i faglige tekster”

Hvad kendetegner fagbøger? koncentrerede i deres sprog og indhold mange vanskelige ord ofte passive former (modsat i talesprog) ujævn rytme (skiften ml. korte og lange sætninger) sammensatte tekster suppleret med diverse figurer

forforståelse + ordafkodning + forståelsesstrategier Læseforståelse god læseforståelse = forforståelse + ordafkodning + forståelsesstrategier

Læseforståelse kræver, at læseren kan identificere de enkelte ord i teksten kender betydningen af tekstens nøgleord kan aktivere relevante indre forestillingsbilleder kan drage følgeslutninger har velfungerende arbejdshukommelse kan udnytte sin viden om teksttyper til effektiv læsestrategi er bevidst om sit formål med at læse teksten

Elever med dansk som andetsprog Her er det desuden ekstra vigtigt at .... arbejde med ordkendskab OBS på fonetiske udfordringer medtænke forskelle i erfaringsverden

Sproget i teksten - metaforer Benyttelse af analogier til forklaring af begreb Analogier og andre metaforer bruges som erkendelsesredskab og hjælper os til at håndtere den verden, vi lever i Johansen 2004

Sproget i teksten Forståelse af en tekst..... ……kræver at man kender mindst 80% af alle ord (i Nation 1993) - i Gimpel 1995 nævnes 95%): Før-faglige begreber Faglige begreber

Opgave Find en side i en fagbog, som indeholder en del tekst. Nedskriv de ord, som du vil betegne som faglige ord/ begreber Nedskriv dernæst de før-faglige begreber

Teksttyper beretning rapport forklarende tekster instruerende tekster overtalende tekster diskuterende tekster -> kendskab til teksttyper letter læseforståelsen (Elisabeth Arnbak 2008)

Instruerende tekster Formål At beskrive hvordan noget skal udføres gennem en række sekventielle trin Typiske træk Et udsagn om hvad endemålet er En liste med materialer/ udstyr En række trin for at nå målet Ofte en illustration eller et diagram

Vurdering af øvelsesvejledninger m.h.t. teksttype Arnbak s.42

Find læseretningen på samme tekstside, sådan som du vil angive den for dine elever

Læsning er en proces Læsning er en aktiv, meningssøgende proces med en række delprocesser i læsearbejdet Før læsning Under læsning Efter læsning

Arbejdsindsats i delprocesserne Før læsning (50%) ordkendskab viden om emnet Under læsning (40%) reflekteren Efter læsning (10%) arbejde med ordhieraki

God fornøjelse med læsningen i naturfag!

Litteratur om faglig læsning Arnbak, Elisabeth: Faglig læsning – fra læseproces til læreproces. Gyldendal 2008 Fredheim, Gerd: At læse for at lære – en praksisbog i læringsstrategier. Gyldendal 2006 Johansen, Mikkel W.: Roser er røde, metaforer er blå. Aktuel Naturvidenskab nr. 5, 2004 Og om tosprogede…. Gimpel, Jørgen: Bakker og udale. Sprogforum 1995, nr.3. http://inet.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum/spr3/Gimbel.html Laursen, Helle Pia: Men du kan vel forstå dansk – fokus på det flersprogede klasserum, Kbh. Kommune – CVU København og Nordsjælland 2004