Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for."— Præsentationens transcript:

1 Læsevejledning

2 Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for at bjerge det. Gaster står klar ved fald, skøder og halse. Der slækkes af og hales villigt ned i halsen. Flaglinen bør være anbragt på den modsatte side af, hvor topsejlet bjærges.

3 Baggrund og formål ”Mange elever læser ikke tilstrækkeligt godt og hurtigt til at få det fulde udbytte af undervis- ningen på Køge Handelsskole. Derfor ønsker vi at iværksætte en hjælpeforan- staltning således, at eleverne bliver bedre til at læse og dermed har større chance for at få så meget ud af undervisningen at de kan fastholdes i uddannelsen. Vi ønsker også at øge kvaliteten af udbyttet for læsesvage elever.” /Maj 2009

4 Og læsningen – kort... Læsefærdighed afkodning sprogforståelse Faktorerne påvirker hinanden gensidigt: OrdkendskabAfkodning Aktive forståelsesprocesser under læsning af tekst (læseforståelse)

5 Læsevejledning Eleven Tutor Studie- vejleder Elevcoach LOP- konsulent Faglærere Læse- vejleder Fastholdelse og udvikling

6 Aktører Læse- vejleder LedelseFaglærere Andre aktører Elever

7 Faglærere Høres ved køb af undervisningsmateriale Vejlede ved udarbejdelse af eget undervisningsmateriale Vejlede i tilrettelæggelse af undervisning i forhold til elever med kompenserende hjælpemidler Sprogtjek af eksamensspørgsmål

8 Elever Indslusningssamtaler i samarbejde med elevcoach Generel screening Undervisning i læse- og studieteknik (eksplicit i dansk) Individuel screening og vurdering af elever med læsevanskeligheder Valgfagsundervisning i Merkantilt fagsprog Særlige vejledningsforløb for enkeltelever Coaching på casearbejdsdage

9 Andre aktører Studievejledere (f.eks. SSP) Elevcoach (f.eks. indslusningssamtaler) IT-afdelingen Andetsprogslærer Forældre Skolepraktik (f.eks. grammatikundervisning) Deltagelse i lands- og regionalt netværk

10 Ledelse Handlingsplan Økonomi Sparring Indsatsområder, f.eks. planlægning af seminar om læsning …

11 Tværfagligt seminar om ”Faglig læsning og gråzonesprog” August 2010 Program i hovedtræk Teori, oplæg og øvelser v. Birgitte Ingsø Michelsen, Dansk Flygtningehjælp Gruppearbejde ud fra egne tekster Introduktion til kompenserende IT Materialer, muligheder og vidensdeling på emu.dk

12 Merkantil voksen / forår 2010

13 Merkantil ungdom / efterår 2009

14 Definition på God funktionel læsning Læseren skal kunne … – Læse (afkode) og forstå ord og udtryk i teksten – Aktivere, hvad de ved om emnet på forhånd, og relatere dette til ny viden under læsningen – Udfylde huller i teksten (drage følgeslutninger) baseret på deres egen viden – Variere deres læsestrategier efter behov og kunne styre og regulere deres læseudbytte

15 Definition på Ringe funktionel læsefærdighed Hvad skyldes ringe funktionel læsefærdighed? – Ringe ordafkodning – Ringe opmærksomhed på sproglyd (dysleksi) – Ringe sprogforståelse (ordkendskab) – Utilstrækkelig viden om verden – Ringe evne til at aktivere relevante indre forestillingsbilleder – Ringe evne til at drage logiske følgeslutninger af det læste – Utilstrækkelig kendskab til teksttyper – Ringe brug af læsning i hverdagen

16 Gruppeopgave Det administrative personale - Gråzonecheck - Vælg en passende tekst. Udpeg fagord og gråzoneord. Lav en liste over gråzoneordene og læg teksten væk midlertidigt. Forstil jer, at I ikke kender ordene, og forsøg at gætte hvad ordet betyder, alene ud fra hvordan det lyder. Formuler derefter en definition af hvert af gråzoneordene (eller forklar hvad de betyder). Omskriv teksten (eller dele af teksten), så der er færre gråzoneord. Overvej om dele af teksten kunne erstattes af eller suppleres med en grafisk illustration – og lav i givet fald illustrationen. Gentag hele øvelsen med en anden tekst. Undervisere - Læseopgaver - Vælg en passende tekst. Udarbejd læseopgaver til brug for ”før- læsningsaktiviter” ud fra teksten. Læseopgaven skal have som mål, at alle eleverne bliver bedre funktionelle læsere. Udarbejd flere læseopgaver ud fra andre tekster. Alternativ opgave: Lav et gråzonecheck ved hjælp af opgaverne til det administrative personale.

17 Evaluering af seminar Havde ikke de store forventninger til emnet, men synes det gav mening og havde relevans Gode ideer til undervisningen og hvilke problemstillinger som vi står overfor. Det var en øjenåbner. Interessant emne som kan anvendes i det daglige arbejde med eleverne. Meget relevant, gode ideer til læsningen og hvad vi skal være obs på når eleverne skal læse. Godt med gruppearbejde - konkrete arbejdsopgaver Blev positiv overrasket over hvor interessant og sjovt det var. Lidt uklarhed i forhold til i hvilket omfang faglig læsning skal anvendes.

18 Udviklingsmuligheder Lærerne – Større forståelse for sammenhæng mellem faglighed og læsning – Større kendskab til og brug af læseteknikker hos faglærere – Cooperative Learning Elever – Implementering af IT-kompenserende hjælpemidler – Læseværksted/valgfagsundervisning Læsevejlederblog


Download ppt "Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google