Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMagnus Clemmensen Redigeret for ca. et år siden
1
Hvad er læsning? I går så jeg den bagide flosker stakere runom bækken. Han så ud til at være charande, så jeg jartede ham ikke, men vispede blot stikt til ham. Senere vil han måske blubbe kandt, og jeg vil blive i stand til at randere ham Hvad gjorde floskeren, og hvor gjorde han det? Hvad slags flosker var han? Hvorfor besluttede fortælleren sig til ikke at jarte ham? Hvordan vispede fortælleren? Hvad håbede fortælleren på ville ske senere?
2
Forforståelse – hvad handler teksten om?
En avis er bedre end et ugeblad. Et åbent område er bedre end en gade. I begyndelsen er det bedre at løbe end at gå. Du er nok nødt til at prøve nogle gange. Det kræver visse færdigheder, men de er enkle at lære. Selv små børn kan have glæde af det. Når det først er lykkedes for dig, bliver der sjældent problemer. Fuglene kommer sjældent for nær. Derimod kan regnvejr godt give problemer. Det vil også blive vanskeligt, hvis mange mennesker gør det på samme tid. Du har brug for god plads. Når der ikke opstår problemer, er det en meget hyggelig aktivitet. En sten kan være et anker. Hvis noget river sig løs, så får du ikke en ny chance. Fra Bransford og Johnson, 1972.
3
Ved lugen Han smækkede en hundredlap i disken ved lugen. Hun forsøgte at give ham en halvtredser; men han ville ikke have den. Så da de kom indenfor, købte hun en stor pose guldkarameller til ham. (Dalby s. 319)
4
At læse mellem linjerne
Det er regnvejr i dag. Manden tager en regnfrakke på. Jonas: ”Vil du med i biografen?” Mikkel: ”Vi får besøg af min onkel.” Jonas: ”Det var ærgerligt.”
6
Teksttyper Berettende/fortællende Beskrivende Forklarende Diskuterende
Instruerende
7
Teksttyper og fag Kilde: Elisabeth Arnbak, De andre fags læsning, Kvan 2006
Teksttype/fag fysik historie dansk biologi berettende x beskrivende forklarende diskuterende instruerende
8
Berettende/fortællende tekster
Præsentation Hændelser Afslutning Kilde: Mette Kirk Mailand, 2007
9
Beskrivende tekster Emne 1 Ajfk Alkf aklfj
10
Forklarende tekster Årsag Følge- virkning
11
Diskuterende tekster Problem Argument 1 Argument 2 Argument 3
Begrundelse Evt. modargument
12
Instruerende tekster Endemål: fx æblekage Trin 1 Trin 2 Trin 3
13
Den aktive læser Læser bevidst Læser fleksibelt Søger at forstå
Kobler viden
14
VØL
15
Læsevaner
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.