Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Negative tal Sisse Bülow Brandt LH201129.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Negative tal Sisse Bülow Brandt LH201129."— Præsentationens transcript:

1 Negative tal Sisse Bülow Brandt LH201129

2 Indledning Problemformulering Bevis Faglige mål Tosprogede 7. Klasse Termometer Tallinje Konklusion

3 Indledning I klasse introduceres de negative tal og de rationale tal. Dette giver nye udfordringer i forbindelse med tallenes ordning, tallinje og positionssystemet. Fælles mål s. 2 De negative tal optræder i elevernes hverdag uden de selv tænker over det. Vi vil med udgangspunkt i elevernes hverdag inddrage forskellige elementer, som bl.a. kan være med til at udvikle elevernes matematiske forståelse for negative tal.

4 Problemformulering Hvilken betydning har udarbejdelsen af vores undervisningsmateriale for forståelsen af negative tal hos tosprogede elever? Hvordan tilrettelægger man bedst muligt et undervisningsforløb, så det giver fuld forståelse mellem de positive og negative tal?

5 Bevis Kommutative lov for addition for alle naturlige tal.
Definition af de hele tal Definition af addition for alle hele tal Definition af 0’s egenskaber for alle hele tal Sætning 1: Den kommutative lov for addition gælder for de hele tal: a + b = b + a 5 tilfælde 0 + b = b + 0 n + m = m + n n + -m = -m + n -n + m = m + -n -n + -m = -m + -n Ypsilon s

6 Faglige mål Fælles mål 2009 - Matematik Matematiske kompetencer
Matematiske emner Matematik i anvendelse Matematiske arbejdsmåder Undervisningsministeriet: Fællesmål 2009 for Matematik

7 Tosprogede Organisering af undervisningen Malmers læringscirkel
Praktikken Michael Wahl Andersen: Matematiske, billeder i sprog og læsning, kap. 2

8 7. Klasse Opgave Til hvert af de 5 emner skal I lave en opgave, som jeres makker skal løse. Emner: Procent, hastighed, valuta, handelsregning og negative tal. Krav til opgave: De skal indeholde tekst. I skal have en facitliste. Der skal være mindst 5 forskellige opgaver med negative tal. Eksempel: Amillas opgaver til Rasmus Talrækker 4-2 = = = 5 3-2 = = = 4 2-2 = = 2 4+(-1)=3 Matematiktak for syvende klasse s. 99

9 Udarbejdelse af undervisningsmaterialer

10 Udarbejdelse af undervisningsmaterialer

11 Konklusion Det er vores erfaring, at især de tosprogede elever har sværere ved at tilegne sig det matematiske sprog. Det kan derfor være en hjælp, at der er flere perceptuelle tilgange. Eleverne kan bruge tallinjen og termometeret både til udregninger og til at visualisere og afprøve sammenhængen mellem de positive og negative tal. Vi bruger regnehistorierne i undervisningen både som en indføring til emnet og som en opgave til eleverne, hvorved de formulerer sig på matematikkens sprog og oplever matematikkens forskellige anvendelsesmuligheder.


Download ppt "Negative tal Sisse Bülow Brandt LH201129."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google