Fra Branchearbejdsmiljørådene Velkommen Fra Branchearbejdsmiljørådene november 2011 PKL
Hvorfor har vi inviteret jer i dag? Inspirationsmøderne er tænkt som: Inspiration til at arbejde med den sociale kapital Et startskud på lancering af værktøjer, som I vil få smagsprøver på i dag En platform for at få jer i virksomhederne i tale på de niveauer, hvor I kan beslutte og udforme indsatser Et tilbud om et gratis møde, som I kan få ud på jeres arbejdspladser til en yderligere introduktion til værktøjerne PKL 2
Hvem er BAR’ene? Tre ud af 11 BrancheArbejdsmiljøRåd Opgave: At støtte virksomhedernes indsats for et bedre arbejdsmiljø Primært ved at udarbejde information, temamøder og uddannelse til arbejdspladserne PKL 3
Hvem er BAR’ene? Partssamarbejde: Repræsentanter for arbejdsgivere og medarbejdere støtter op om fælles løsninger for et bedre arbejdsmiljø Målrettet: Ledere, tillids-, arbejdsmiljørepræsentanter – og medarbejdere PKL 4
Hvem er BAR SoSu? Branchearbejdsmiljørådet for Social & Sundhed Målrettet ansatte på sygehuse, daginstitutioner, døgninstitutioner, plejehjem, i hjemmeplejen, fysioterapien og læge-, dyrlæge- og tandlægeklinikker 450.000 er tilknyttet via organisationer PKL 5
Hvem er BAR FOKA? Finans / Offentlig Kontor & Administration Målrettet ansatte i administrationen i staten, regioner og kommuner samt ansatte i finanssektoren. 200.000 er tilknyttet via organisationer PKL 6
Hvem er BAR U&F? Undervisning & Forskning Målrettet ansatte indenfor grundskolen, private skoler, det gymnasiale område, erhvervsskoler og højere læreranstalter. 200.000 er tilknyttet via organisationer PKL 7
Hvorfor har vi inviteret jer i dag? PKL 8
Hvorfor har vi inviteret jer i dag? Inspirationsmøderne er tænkt som: Inspiration til at arbejde med den sociale kapital Et startskud på lancering af værktøjer, som I vil få smagsprøver på i dag En platform for at få jer i virksomhederne i tale på de niveauer, hvor I kan beslutte og udforme indsatser Et tilbud om et gratis møde, som I kan få ud på jeres arbejdspladser til en yderligere introduktion til værktøjerne PKL 9
større trivsel – mere effektivitet Social kapital større trivsel – mere effektivitet november 2011 PKL
Dagens program 12.00 Hvad er social kapital – ved 3BAR 12.30 Middelfart Sparekasse: Gevinster ved høj social kapital 13.35 Dacapo: Teater og dialog om social kapital 14.50 3BAR & Dacapo: Værktøjer til den sociale kapital 15.45 Opsamling og afrunding 16.00 Tak for i dag! PKL 11
Hvem er I? september 2011 PKL
Hils på hinanden Hvem er I? Hvor kommer I fra? Saml flip-flapperen og svar på et spørgsmål hver PKL 13
Tag fat på dialogen! Saml flip-flap Sæt i gang! En vælger farve Flip-flap antallet af bogstaver i farven Den anden vælger et af de synlige ord Flip-flap antallet af bogstaver i ordet Den første vælger et af de synlige ord Løft flappen – og stil det spørgsmål, der står bag det valgte ord MLU (og PKL) 14
Værktøj: Flip flap Flip-flappen kan bruges til at sætte en dialog i gang om nogle af de centrale elementer i social kapital. Den indeholder en lang række begreber, som har betydning for social kapital på jeres arbejdsplads – samt otte spørgsmål. MLU (og PKL) 15
Værktøj: Flip flap Lad flip-flappen ligge fremme som en synlig påmindelse om, at social kapital findes på alle arbejdspladser. Og brug den – sammen med de andre værktøjer fra BAR SoSu – når I vil stille skarpt på den sociale kapital på jeres arbejdsplads. Den sociale kapital vokser nemlig, når man arbejder med den. MLU (og PKL) 16
Hvorfor kan det betale sig at arbejde med? Hvad er Social kapital? Hvorfor kan det betale sig at arbejde med? november 2011 PKL
Virksomheden social kapital De sociale relationer Samarbejds- evne Tillid Retfærdighed Kerne-opgave For at kunne løse denne kerneopgave er det nødvendigt, at medlemmerne evner at samarbejde, og at samarbejdet er baseret på et højt niveau af tillid og retfærdighed. Udviklet af Eva Thoft Virksomhedens sociale kapital er en egenskab ved virksomheden som sætter organisationens medlemmer i stand til at løse kerneopgaven i fællesskab 18
Social Kapital, kort fortalt: Tillid Tillid handler om, hvilke forventninger ledelse og medarbejdere har til hinanden. Stoler medarbejderne på de udmeldinger, som kommer fra ledelsen? Har ledelsen tiltro til, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde? Har medarbejderne tillid til hinanden? Disse forventninger til hinanden skabes over tid. MLU 19
Social Kapital, kort fortalt: Retfærdighed Retfærdighed går ud på, om den enkelte føler, at tingene går ordentligt for sig i forbindelse med beslutningsprocesser og fordeling af goder. Bliver alle relevante hørt, og får de indflydelse på beslutningsprocesser? Føler den enkelte sig anerkendt og belønnet for sin indsats? MLU 20
Social Kapital, kort fortalt: Samarbejdsevne Godt samarbejde er betinget af, at der mellem ledelse og medarbejdere er normer for gensidige forpligtigelser. Er der klarhed omkring opgavefordeling, ansvarsområder og rollefordeling? Er der en fælles ide om, hvor vi er på vej hen – hvad er vores mål, og hvordan kommer vi bedst derhen? Det gælder også imellem medarbejderne. MLU 21
Hele organisationen Mellem top og bund Mellem afdelinger MLU Mellem top og bund Forbindende Mellem afdelinger Brobyggende Internt i afdelinger Samlende Det stærke Fællesskab – BAR SOSU TeamArbejdsliv, Grontmij | Carl Bro, Task-consult 22
Relationel koordinering Opbygning af faglige og sociale relationer præget af Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt Kommunikation og samarbejde Timing og hyppighed Præcision Problemløsning Faggruppe 4 Faggruppe 2 Faggruppe 3 Faggruppe 5 Faggruppe 6 Kerne-opgaven Faggruppe 1 Udviklet af Jody Hoffer Gittel 23 23
Udviklet af Lene Wichmann og AMA, OUH Udviklet af Lene Wichmann og AMA, OUH
Udviklet af Lene Wichmann og AMA, OUH
Psykisk arbejdsmiljø og social kapital Forskelle og ligheder De 6 guldkorn De tre diamanter Indflydelse Mening i arbejdet Forudsigelighed Social støtte Anerkendelse Krav Faktorer i arbejdets indhold og organisering En egenskab ved jobbet Tillid Retfærdighed Samarbejdsevne Relationer mellem mennesker på arbejdspladsen En egenskab ved arbejdspladsen
Psykisk arbejdsmiljø og social kapital Forskelle og ligheder Arbejdspres Sociale aktiviteter, der ikke er knyttet til kerne-opgaven Social og faglig støtte Indflydelse Anerkendelse Mening Forudsigelighed Udviklet af Eva Thoft
Social kapital og arbejdsglæde PKL Kilde: Task-consult og Team-Arbejdsliv 28
kvalitet og produktivitet Social kapital og kvalitet og produktivitet Kilde: Jody Hoffer Gittel PKL 29
Social kapital og afkastningsgrad PKL Kilde: Great Place to Work 30
Middelfart Sparekasse Knud Herbert Sørensen Middelfart Sparekasse november 2011 PKL
Time out Hvad optager jer mest ved KHS’ oplæg? Hvad er I nysgerrige efter at få svar på? PKL 32
Dacapo november 2011
Værktøjer til at sætte gang i dialogen november 2011
Hvorfor dialogværktøjer? ”Hvis en virksomhed vil øge den sociale kapital er det vigtigt, at ledelse og medarbejdere begynder at tale om den sociale kapital i virksomheden: Hvad den består af Hvad den betyder for virksomheden Hvordan man i fællesskab kan udvikle den… PKL 35
Hvorfor dialogværktøjer? … Resultatet kan fx være at man gør beslutningsprocesserne mere troværdige og gennemskuelige, og at man finder en bedre måde at give feedback til medarbejderne på.” Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø PKL 36
Hvorfor værktøjer og filmklip? Redskaber kan hjælpe jer til en fælles forståelse at starte ud fra Filmklip kan hjælpe jer derhen på en let og ufarlig måde, der samtidig gør social kapital håndgribeligt: Tillid, retfærdighed & samarbejde i kontekst Fælles udgangspunkt at tale ud fra ’Nemmere’ at starte udenfor jer selv PKL 37
Værktøjer i spil PKL 38
Værktøjer til at måle den sociale kapital: Fire hurtige november 2011
Værktøjer i spil PKL 40
Hvorfor målings- værktøjer? Få øje på social kapital i de målinger, I allerede laver, fx APV, trivsel, MTA Koble social kapital-fokus op på jeres eksisterende målinger En anledning til at rette fokus mod den sociale kapital PKL 41
De ’Fire hurtige’ MLU 42
Landsgennemsnittet MLU 43
Hvordan gør man? Find arbejdsmiljoweb.dk/socialkapital Klippene fra Riget og Matador linker vi til her NB: Brug af klippene kræver, at arbejdspladsen har indgået aftale med Copydan, AVU-kopier PKL 44
’Fire hurtige’: Værktøjsprocessen Se filmklippet Besvar spørgeskemaet Saml besvarelserne og udregn gennemsnittet Fremlæg resultaterne: Gennemsnit, yderpunkter, landsgennemsnit Hvorfor ser det ud som det gør? I ’Damernes Magasin’ I ’Tøjhuset’? Hvordan kan den sociale kapital blive højere? MLU 45
Afrunding november 2011
Tavs refleksion Sid for dig selv og tænk på, hvad du tager med dig hjem fra i dag Hvad kan I gøre for at komme videre med den sociale kapital? Hvad kan du gøre? Hvad kan andre gøre? Hvilke barrierer ser du? Del det med sidemanden PKL 47
Afrunding: Find vej til værktøjer til et bedre arbejdsmiljø november 2011
Hvorfor har vi inviteret jer i dag? PKL 49
Værktøjerne Dialog om den sociale kapital Flip flap www.etsundtarbejdsliv.dk/socialkapital Dialog om den sociale kapital Flip flap Lille hurtig dialog Italesætte social kapital ud fra et filmklip Måling af den sociale kapital Fire hurtige Spørgeskema Observation Arbejdsmiljørådets Organisering af indsatsen Kom godt i gang Refleksioner i linjeledelsen Netværksmøder Inspiration fra andre Fra BAR SoSu arbejdspladser Væksthus for Ledelse PKL 50
Værktøjerne Til lederen Opfølgning på målinger Samarbejde Rammer Møder www.etsundtarbejdsliv.dk/socialkapital Til lederen Opfølgning på målinger Samarbejde Rammer Møder Kommunikation PKL 51
Hjemmesiderne www.arbejdsmiljoweb.dk/socialkapital www.etsundtarbejdsliv.dk/socialkapital Tilmeld dig vores nyhedsbreve her PKL 52
Deltagermappen igen Tilmeld jer vores nyhedsbreve om trivsel, ledelse, sundhed og bedre arbejdsmiljø Ønsk et gratis, virksomhedsrettet møde om 3BARs værktøjer Evaluer dagen PKL 53
Evaluering MLU
Tak for i dag! november 2011
Hvad er social kapital? Social kapital er den egenskab, som sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave. For at kunne løse denne kerneopgave er det nødvendigt, at medlemmerne evner at samarbejde, og at samarbejdet er baseret på et højt niveau af tillid og retfærdighed. Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø MLU 56
kvalitet og produktivitet Social kapital og kvalitet og produktivitet Relational coordination is carried out through relationships of shared goals, shared knowledge and mutual respect. Surgical performance is an index of quality: patient satisfaction, post-operative freedom from pain and post-operative functioning, as well as efficiency: number of inpatient days in the hospital. MLU Udviklet af Jody Hoffer Gittel
kvalitet og produktivitet Social kapital og kvalitet og produktivitet Kilde: Jody Hoffer Gittel PKL 58
Samarbejde om kerneopgaven MLU Udviklet af Jody Hoffer Gittel
Psykisk arbejdsmiljø og social kapital Forskelle og ligheder Psykisk arbejdsmiljø: Faktorer i arbejdets indhold og organisering En egenskab ved jobbet Social kapital: Relationer mellem menneskene på arbejdspladsen En egenskab ved arbejdspladsen Mening Sociale aktiviteter, der ikke er knyttet til kerne-opgaven Forudsigelighed Arbejdspres Social og faglig støtte Indflydelse Anerkendelse Udviklet af Eva Thoft Jobtilfredshed Mindre mobning Videndeling og motivation Mindre fravær Lav personaleomsætning Produktivitet Kvalitet