Fra Branchearbejdsmiljørådene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Psykisk arbejdsmiljø.
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Set i forældreperspektiv
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejdspladsudvikling
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Arbejdsglæde eller sygefravær
Hospitalsenheden Vest Regionshospitalet Holstebro
Den gode forandringsproces
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
Social kapital – vejen til trivsel og kvalitet
Representations for Path Finding in Planar Environments.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Hvad er relationel koordinering
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Grunde til at jeg elsker dig
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Lederkonferencen 9. juni 2010
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Virksomhedens sociale kapital
Mere MOST - mindre fravær
Styrk samarbejdet - med social kapital
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Tag snakken – bryd vanerne
Erfaringer og metoder til at arbejde med social kapital
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Fra Branchearbejdsmiljørådene Velkommen Fra Branchearbejdsmiljørådene november 2011 PKL

Hvorfor har vi inviteret jer i dag? Inspirationsmøderne er tænkt som: Inspiration til at arbejde med den sociale kapital Et startskud på lancering af værktøjer, som I vil få smagsprøver på i dag En platform for at få jer i virksomhederne i tale på de niveauer, hvor I kan beslutte og udforme indsatser Et tilbud om et gratis møde, som I kan få ud på jeres arbejdspladser til en yderligere introduktion til værktøjerne PKL 2

Hvem er BAR’ene? Tre ud af 11 BrancheArbejdsmiljøRåd Opgave: At støtte virksomhedernes indsats for et bedre arbejdsmiljø Primært ved at udarbejde information, temamøder og uddannelse til arbejdspladserne PKL 3

Hvem er BAR’ene? Partssamarbejde: Repræsentanter for arbejdsgivere og medarbejdere støtter op om fælles løsninger for et bedre arbejdsmiljø Målrettet: Ledere, tillids-, arbejdsmiljørepræsentanter – og medarbejdere PKL 4

Hvem er BAR SoSu? Branchearbejdsmiljørådet for Social & Sundhed Målrettet ansatte på sygehuse, daginstitutioner, døgninstitutioner, plejehjem, i hjemmeplejen, fysioterapien og læge-, dyrlæge- og tandlægeklinikker 450.000 er tilknyttet via organisationer PKL 5

Hvem er BAR FOKA? Finans / Offentlig Kontor & Administration Målrettet ansatte i administrationen i staten, regioner og kommuner samt ansatte i finanssektoren. 200.000 er tilknyttet via organisationer PKL 6

Hvem er BAR U&F? Undervisning & Forskning Målrettet ansatte indenfor grundskolen, private skoler, det gymnasiale område, erhvervsskoler og højere læreranstalter. 200.000 er tilknyttet via organisationer PKL 7

Hvorfor har vi inviteret jer i dag? PKL 8

Hvorfor har vi inviteret jer i dag? Inspirationsmøderne er tænkt som: Inspiration til at arbejde med den sociale kapital Et startskud på lancering af værktøjer, som I vil få smagsprøver på i dag En platform for at få jer i virksomhederne i tale på de niveauer, hvor I kan beslutte og udforme indsatser Et tilbud om et gratis møde, som I kan få ud på jeres arbejdspladser til en yderligere introduktion til værktøjerne PKL 9

større trivsel – mere effektivitet Social kapital større trivsel – mere effektivitet november 2011 PKL

Dagens program 12.00 Hvad er social kapital – ved 3BAR 12.30 Middelfart Sparekasse: Gevinster ved høj social kapital 13.35 Dacapo: Teater og dialog om social kapital 14.50 3BAR & Dacapo: Værktøjer til den sociale kapital 15.45 Opsamling og afrunding 16.00 Tak for i dag! PKL 11

Hvem er I? september 2011 PKL

Hils på hinanden Hvem er I? Hvor kommer I fra? Saml flip-flapperen og svar på et spørgsmål hver PKL 13

Tag fat på dialogen! Saml flip-flap Sæt i gang! En vælger farve Flip-flap antallet af bogstaver i farven Den anden vælger et af de synlige ord Flip-flap antallet af bogstaver i ordet Den første vælger et af de synlige ord Løft flappen – og stil det spørgsmål, der står bag det valgte ord MLU (og PKL) 14

Værktøj: Flip flap Flip-flappen kan bruges til at sætte en dialog i gang om nogle af de centrale elementer i social kapital. Den indeholder en lang række begreber, som har betydning for social kapital på jeres arbejdsplads – samt otte spørgsmål. MLU (og PKL) 15

Værktøj: Flip flap Lad flip-flappen ligge fremme som en synlig påmindelse om, at social kapital findes på alle arbejdspladser. Og brug den – sammen med de andre værktøjer fra BAR SoSu – når I vil stille skarpt på den sociale kapital på jeres arbejdsplads. Den sociale kapital vokser nemlig, når man arbejder med den. MLU (og PKL) 16

Hvorfor kan det betale sig at arbejde med? Hvad er Social kapital? Hvorfor kan det betale sig at arbejde med? november 2011 PKL

Virksomheden social kapital De sociale relationer Samarbejds- evne Tillid Retfærdighed Kerne-opgave For at kunne løse denne kerneopgave er det nødvendigt, at medlemmerne evner at samarbejde, og at samarbejdet er baseret på et højt niveau af tillid og retfærdighed. Udviklet af Eva Thoft Virksomhedens sociale kapital er en egenskab ved virksomheden som sætter organisationens medlemmer i stand til at løse kerneopgaven i fællesskab 18

Social Kapital, kort fortalt: Tillid Tillid handler om, hvilke forventninger ledelse og medarbejdere har til hinanden. Stoler medarbejderne på de udmeldinger, som kommer fra ledelsen? Har ledelsen tiltro til, at medarbejderne gør et godt stykke arbejde? Har medarbejderne tillid til hinanden? Disse forventninger til hinanden skabes over tid. MLU 19

Social Kapital, kort fortalt: Retfærdighed Retfærdighed går ud på, om den enkelte føler, at tingene går ordentligt for sig i forbindelse med beslutningsprocesser og fordeling af goder. Bliver alle relevante hørt, og får de indflydelse på beslutningsprocesser? Føler den enkelte sig anerkendt og belønnet for sin indsats? MLU 20

Social Kapital, kort fortalt: Samarbejdsevne Godt samarbejde er betinget af, at der mellem ledelse og medarbejdere er normer for gensidige forpligtigelser. Er der klarhed omkring opgavefordeling, ansvarsområder og rollefordeling? Er der en fælles ide om, hvor vi er på vej hen – hvad er vores mål, og hvordan kommer vi bedst derhen? Det gælder også imellem medarbejderne. MLU 21

Hele organisationen Mellem top og bund Mellem afdelinger MLU Mellem top og bund Forbindende Mellem afdelinger Brobyggende Internt i afdelinger Samlende Det stærke Fællesskab – BAR SOSU TeamArbejdsliv, Grontmij | Carl Bro, Task-consult 22

Relationel koordinering Opbygning af faglige og sociale relationer præget af Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt Kommunikation og samarbejde Timing og hyppighed Præcision Problemløsning Faggruppe 4 Faggruppe 2 Faggruppe 3 Faggruppe 5 Faggruppe 6 Kerne-opgaven Faggruppe 1 Udviklet af Jody Hoffer Gittel 23 23

Udviklet af Lene Wichmann og AMA, OUH Udviklet af Lene Wichmann og AMA, OUH

Udviklet af Lene Wichmann og AMA, OUH

Psykisk arbejdsmiljø og social kapital Forskelle og ligheder De 6 guldkorn De tre diamanter Indflydelse Mening i arbejdet Forudsigelighed Social støtte Anerkendelse Krav Faktorer i arbejdets indhold og organisering En egenskab ved jobbet Tillid Retfærdighed Samarbejdsevne Relationer mellem mennesker på arbejdspladsen En egenskab ved arbejdspladsen

Psykisk arbejdsmiljø og social kapital Forskelle og ligheder Arbejdspres Sociale aktiviteter, der ikke er knyttet til kerne-opgaven Social og faglig støtte Indflydelse Anerkendelse Mening Forudsigelighed Udviklet af Eva Thoft

Social kapital og arbejdsglæde PKL Kilde: Task-consult og Team-Arbejdsliv 28

kvalitet og produktivitet Social kapital og kvalitet og produktivitet Kilde: Jody Hoffer Gittel PKL 29

Social kapital og afkastningsgrad PKL Kilde: Great Place to Work 30

Middelfart Sparekasse Knud Herbert Sørensen Middelfart Sparekasse november 2011 PKL

Time out Hvad optager jer mest ved KHS’ oplæg? Hvad er I nysgerrige efter at få svar på? PKL 32

Dacapo november 2011

Værktøjer til at sætte gang i dialogen november 2011

Hvorfor dialogværktøjer? ”Hvis en virksomhed vil øge den sociale kapital er det vigtigt, at ledelse og medarbejdere begynder at tale om den sociale kapital i virksomheden: Hvad den består af Hvad den betyder for virksomheden Hvordan man i fællesskab kan udvikle den… PKL 35

Hvorfor dialogværktøjer? … Resultatet kan fx være at man gør beslutningsprocesserne mere troværdige og gennemskuelige, og at man finder en bedre måde at give feedback til medarbejderne på.” Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø PKL 36

Hvorfor værktøjer og filmklip? Redskaber kan hjælpe jer til en fælles forståelse at starte ud fra Filmklip kan hjælpe jer derhen på en let og ufarlig måde, der samtidig gør social kapital håndgribeligt: Tillid, retfærdighed & samarbejde i kontekst Fælles udgangspunkt at tale ud fra ’Nemmere’ at starte udenfor jer selv PKL 37

Værktøjer i spil PKL 38

Værktøjer til at måle den sociale kapital: Fire hurtige november 2011

Værktøjer i spil PKL 40

Hvorfor målings- værktøjer? Få øje på social kapital i de målinger, I allerede laver, fx APV, trivsel, MTA Koble social kapital-fokus op på jeres eksisterende målinger En anledning til at rette fokus mod den sociale kapital PKL 41

De ’Fire hurtige’ MLU 42

Landsgennemsnittet MLU 43

Hvordan gør man? Find arbejdsmiljoweb.dk/socialkapital Klippene fra Riget og Matador linker vi til her NB: Brug af klippene kræver, at arbejdspladsen har indgået aftale med Copydan, AVU-kopier PKL 44

’Fire hurtige’: Værktøjsprocessen Se filmklippet Besvar spørgeskemaet Saml besvarelserne og udregn gennemsnittet Fremlæg resultaterne: Gennemsnit, yderpunkter, landsgennemsnit Hvorfor ser det ud som det gør? I ’Damernes Magasin’ I ’Tøjhuset’? Hvordan kan den sociale kapital blive højere? MLU 45

Afrunding november 2011

Tavs refleksion Sid for dig selv og tænk på, hvad du tager med dig hjem fra i dag Hvad kan I gøre for at komme videre med den sociale kapital? Hvad kan du gøre? Hvad kan andre gøre? Hvilke barrierer ser du? Del det med sidemanden PKL 47

Afrunding: Find vej til værktøjer til et bedre arbejdsmiljø november 2011

Hvorfor har vi inviteret jer i dag? PKL 49

Værktøjerne Dialog om den sociale kapital Flip flap www.etsundtarbejdsliv.dk/socialkapital Dialog om den sociale kapital Flip flap Lille hurtig dialog Italesætte social kapital ud fra et filmklip Måling af den sociale kapital Fire hurtige Spørgeskema Observation Arbejdsmiljørådets Organisering af indsatsen Kom godt i gang Refleksioner i linjeledelsen Netværksmøder Inspiration fra andre Fra BAR SoSu arbejdspladser Væksthus for Ledelse PKL 50

Værktøjerne Til lederen Opfølgning på målinger Samarbejde Rammer Møder www.etsundtarbejdsliv.dk/socialkapital Til lederen Opfølgning på målinger Samarbejde Rammer Møder Kommunikation PKL 51

Hjemmesiderne www.arbejdsmiljoweb.dk/socialkapital www.etsundtarbejdsliv.dk/socialkapital Tilmeld dig vores nyhedsbreve her PKL 52

Deltagermappen igen Tilmeld jer vores nyhedsbreve om trivsel, ledelse, sundhed og bedre arbejdsmiljø Ønsk et gratis, virksomhedsrettet møde om 3BARs værktøjer Evaluer dagen PKL 53

Evaluering MLU

Tak for i dag! november 2011

Hvad er social kapital? Social kapital er den egenskab, som sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave. For at kunne løse denne kerneopgave er det nødvendigt, at medlemmerne evner at samarbejde, og at samarbejdet er baseret på et højt niveau af tillid og retfærdighed. Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø MLU 56

kvalitet og produktivitet Social kapital og kvalitet og produktivitet Relational coordination is carried out through relationships of shared goals, shared knowledge and mutual respect. Surgical performance is an index of quality: patient satisfaction, post-operative freedom from pain and post-operative functioning, as well as efficiency: number of inpatient days in the hospital. MLU Udviklet af Jody Hoffer Gittel

kvalitet og produktivitet Social kapital og kvalitet og produktivitet Kilde: Jody Hoffer Gittel PKL 58

Samarbejde om kerneopgaven MLU Udviklet af Jody Hoffer Gittel

Psykisk arbejdsmiljø og social kapital Forskelle og ligheder Psykisk arbejdsmiljø: Faktorer i arbejdets indhold og organisering En egenskab ved jobbet Social kapital: Relationer mellem menneskene på arbejdspladsen En egenskab ved arbejdspladsen Mening Sociale aktiviteter, der ikke er knyttet til kerne-opgaven Forudsigelighed Arbejdspres Social og faglig støtte Indflydelse Anerkendelse Udviklet af Eva Thoft Jobtilfredshed Mindre mobning Videndeling og motivation Mindre fravær Lav personaleomsætning Produktivitet Kvalitet