Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedens sociale kapital

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedens sociale kapital"— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedens sociale kapital
Peter Hasle FTF arbejdsseminar d Hotel Frederik d. II, Slagelse

2 Peter Hasle

3 Danmark kan noget særligt med mennesker Der er høj social kapital
Peter Hasle

4 Tillid – i hvor høj grad stoler folk på hinanden?
64,5 63,9 62,3 56,4 53,9 42,1 42 38,3 36,9 36,1 31,2 25,7 15,7 10,4 4,8 10 20 30 40 50 60 70 Danmark Norge Sverige Finland Holland USA Japan Indien UK Tyskland Rusland Pakistan Portugal Tyrkiet Brasilien Index 1. 2. 3. 4. 5. 13. 14. 18. 21. 22. 29. 38. 69. 78. 86. Verdensbanken, her fra G.T. Svendsen. Økonomi & Politik 2006;42-55. Peter Hasle

5 En definition af social kapital
“Egenskaber ved en social organisation som fx netværk, normer og tillid som fremmer koordinering og samarbejde for det fælles bedste” Putnam, 1995 Peter Hasle

6 Dimensioner i virksomhedens sociale kapital
Samarbejds- evne Retfærdighed Tillid Peter Hasle

7 Nogle fordele ved virksomhedens sociale kapital
produktivitet tværgående vidensdeling innovation overlevelse for iværksætter virksomheder team effektivitet mindre personaleomsætning bedre indlæring på skoler færre liggesår og bedre beboerkvalitet på plejehjem jobtilfredshed bedre helbred Adler & Kwon 2002, Flap & Völker 2001, Leana & Pil 2006, Kouvonen et al 2006, Gant et al 2002, Sinervo et al, 2007 Peter Hasle

8 Social kapital har også betydning for arbejdsmiljøet
Peter Hasle

9 Individuel social kapital og selvrapporteret helbred
Odds ratio Dårligt helbred Høj social kapital Lav social kapital Kouvonen et al, BMC Public Health 2006 Peter Hasle

10 Kollektiv social kapital og selvrapporteret helbred (afdelingsniveau)
Odds ratio Dårligt helbred Høj social kapital Lav social kapital Kouvonen et al, BMC Public Health 2006 Peter Hasle

11 Retfærdighed og fravær
Fraværsdage/år Kvinder Mænd Retfærdighed Kortlægning af 3517 lønmodtageres psykiske arbejdsmiljø 2005 Peter Hasle

12 Ledelse med lav social kapital
centralistisk magtudøvelse baseret på ordrer og kontrol Konsekvenser: høje transaktionsomkostninger arbejde efter regler og formuleringen af ordrene lav motivation lav kreativitet modstand mod forandringer konflikter Peter Hasle

13 Fører social kapital til laissez faire-ledelse?
Grænseløs selvbestemmelse: manglende afklaring af den fælles opgave medarbejderne mangler anerkendelse usikkerhed overfor om en opgave løses godt nok Konsekvens: nedbrydning af social kapital forringelse af arbejdsmiljøet Peter Hasle

14 Fører social kapital til konfliktløst konsensus?
afvisning af kritik fx i form af prædikatet modstand mod forandring, nedbryder social kapital høj social kapital indebærer accept af andre gruppers interesser, perspektiver og fortolkninger social kapital indebærer derfor en evne til at rumme og anerkende kritik uden uenighed fører til konflikt Peter Hasle

15 Tre former for social kapital
Forbindende (linking) relationer Samlende (bonding) relationer Brobyggende (bridging) relationer Peter Hasle

16 Tre former for social kapital
Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk Peter Hasle

17 Velintegreret organisation med høj social kapital
Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk Peter Hasle

18 Disintegreret organisation med lav social kapital
Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk Peter Hasle

19 Subkulturer med stærk bonding
Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk Peter Hasle

20 Centralistisk organisation med stærk linking mellem ledelse og medarbejdere
Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk Peter Hasle

21 Løsere netværksorganisation med bridging ud af organisationen
Forbindende (linking) relationer stærk svag Samlende (bonding) relationer stærk Brobyggende (bridging) relationer stærk Peter Hasle

22 Der er forskel på virksomheder
Retfærdighed Lodret tillid Sparekassen Konsulenthuset Sundhedstjenesten Døgninstitutionen Daginstitutionerne Hjemmeplejen Familierådgivningen Cateringen Trykkeriet Maskinfabrikken Transportmateriel Banken IT-virksomheden (skala fra 0-100) VIPS data Peter Hasle

23 Social kapitel i 5 industrivirksomheder
Retfærdighed (skala fra 0-100) Landsgennemsnit Transport- materiel Maskinfabrikken Fiskefabrikken Catering Trykkeriet Lodret tillid VIPS data Peter Hasle

24 Social kapital i den enkelte virksomhed gør en forskel for arbejdsmiljøet
Trykkeri Catering Transport Fisk Maskin Mentalt helbred 75,0 68,1 81,3 78,6 79,8 Selvvurderet helbred 70,2 75,2 80,4 75,3 81,4 Vitalitet 58,6 55,0 70,4 66,5 69,2 Somatisk stress 25,6 27,3 17,2 21,8 16,5 Kognitivt stress 28,2 25,0 19,2 19,3 20,0 (VIPS data, skala fra 0-100) Peter Hasle

25 Hvordan opbygges social kapital?
Peter Hasle

26 Social kapital skal udvikles i en sammenhæng
Opbygge social kapital Udvikle løsningen af kerneopgaven Peter Hasle

27 Behov for mere viden strategier og metoder til opbygning af social kapital hvordan nedbrydes social kapital social kapital og forandringsprocesser (eksterne og interne) måling af social kapital social kapital i forskellige brancher stærkere afklaring af konsekvernser af social kapital for arbejdsmiljø helbred produktivitet kvalitet Peter Hasle

28 Behov for at skabe anledninger til udvikling af samarbejde, tillid og retfærdighed
møder i SiO, SU, MED og MIO er anledninger hvor samarbejde kan udvikles, retfærdige processer skabes og tillid opbygges arbejdsmiljøsystemet og partsamarbejde skal skabes flest mulige anledninger krav om enighed kan tvinge de to parter til at lytte til hinanden fx MED-aftalens krav om forhandling og enighed måling af social kapital kan udgøre en yderligere anledning Peter Hasle

29 Behov for kompetenceudvikling
kompetence i social kapital: samarbejdsevne (empati, perspektivbytte m.v.) opbygning af troværdighed evne til at skabe retfærdige processer integration i uddannelser: arbejdsmiljøuddannelsen efteruddannelser fx ifm trepartsaftalen lederuddannelser Peter Hasle

30 Behov for offentlig støtte
inddragelse af social kapital i offentlige støtteordninger: Forebyggelsesfonden strategisk forskning erhvervsstøtteordningen regler som giver anledning til samarbejde udvikling af uddannelse informationskampagner om betydningen af social kapital fælles indsatser på tværs af politikområder: arbejdsmiljø, arbejdsmarked, erhverv, forskning, uddannelse Peter Hasle


Download ppt "Virksomhedens sociale kapital"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google