Farmakologi og farmakologiopgaven

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Læring i bevægelse - hvorfor?
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Introduktion til Sprogpakken
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Patientsikkerhed
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
15. september DASYS Charlotte Rahbek Omsætning af viden – Elektronisk patientdokumentation.
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Introduktion og behovsafdækning Fokus på problemer med medicin og medicinhåndtering i hverdagen Forslag til løsninger Fastlæggelse af læringsbehov.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Farmakologi og medicinhåndtering 1608
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Status på medicinhåndtering Oplæggets omdrejningspunkter
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
OUH Sygeplejestuderendes læring af medicinhåndtering En orientering om ændringer fra 2018 Hensigten med oplægget
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Talentudvikling SOSU elever.
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdet
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
– hvordan får vi de ansatte med?
Sundhed I den pædagogisk praksis
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Farmakologi og farmakologiopgaven Skolepraktikinformationsmøde 4.December 2019

Plan for eftermiddagen Velkomst og præsentation Baggrund for faget og farmakologiopgaven Indhold i undervisningen – fagmål Farmakologiopgaverne – progression Kaffepause 13.45 – 14.00 Gruppedrøftelser Fælles opsamling Afrunding – nyt fra praksis

Baggrund og forventninger til fag og prøve - Farmakologi og medicinhåndtering Sammenhængende borger- og patientforløb Styrket tværprofessionelt samarbejde Styrkede kompetencer Mindske antallet af UTH  Ovenstående kræver en høj, tydelig og ikke mindst kendt faglighed hos de fagprofessionelle.  Og de professionelles faglige arbejdsdeling kan alene lykkes, hvis den nødvendige og forventede faglighed er tilstede. Det styrkede fokus på farmakologi og medicinhåndtering skal ses i lyset af de generelle bevægelser på SOSU-assistentens jobområde – herunder på sundhedsområdet. PASS’ ønske om et selvstændigt fag med en obligatorisk udprøvning knytter an til de øgede kompetencekrav til SOSU-assistenten, herunder nye og mere komplekse opgaver. Fag og prøve er begrundet i kompetencekravene til SOSU-assistenten på både det kommunale og det regionale område.

Det betyder, at fag og prøve skal medvirke til at løfte: Styrkede kompetencer Kliniske kompetencer Tidlig opsporing og dokumentation Koordinerende opgaver UTH Patientsikkerhed Faglig forsvarlig håndtering af medicin Dokumentation Sammenhængende forløb Koordinere og indgå i samarbejdet om en borgers/patients behov for tværprofessionel og tværsektoriel indsats Tværprofessionelt samarbejde Samarbejde og kommunikere med alle relevante parter omkring borgerne/patienten

Utilsigtede hændelser At antallet af UTH nedbringes, er afgørende - fx viser undersøgelser, at særlig administration og dispensering af medicin er årsag til størstedelen af UTH. Det er UTH, der i særlig grad har givet afsættet for formålet med faget og prøven. Indberetninger af UTH viser tydeligt, hvorfor det er SÅ afgørende, at der leves op til de faglige standarder – og at der er et konstruktivt lokalt og regionalt samarbejde om dette mellem skole og praktik. De UTH hændelser er så og sige et ‘symptom’ – På når det ikke lykkedes – når fagligheden ikke er som forventet – når der er ikke er den nødvendige viden hos de fagprofessionelle. Og ‘prisen’ er høj, når det går galt (risiko for dødelig udgang af hændelsen) De fælles retningslinjer er vejledende i forhold til lokalt at indgå i meningsgivende og lokalt tilpassede samarbejder (skole og praktik) om elevens faglighed og handlekompetencer, når det kommer til farmakologi og medicinhåndtering  det er det lokale samarbejde, der skal bære retningslinjerne og den fælles ramme videre.

Fagets formål Formålet med faget er, at social og sundhedsassistenteleven opnår kompetencer til selvstændigt at arbejde som autoriseret sundhedsperson i forbindelse med medicinadministration, herunder dispensering og medicinhåndtering. I faget lægges der vægt på de lovgivningsmæssige krav og ansvaret som sundhedsperson i et sundhedssystem, der i dag fra samfundets side indebærer høje krav til kvalitetssikring, patientsikkerhed og hindring af fejl. Gennem faget skal social og sundhedsassistenteleven tilegne sig praksisnær viden og handlekompetencer i varetagelsen af medicindispensering og medicinadministration i henhold til gældende praksis. Faget skal omhandle farmakologi i relation til alle borger- og patientgrupper, som social- og sundhedsassistenteleven kan møde i det somatiske, psykiatriske og kommunale område. Fagets formål er formuleret i forbindelse med at faget skulle udvikles og de konkrete fagmål formuleres. Selvom UTH ikke nævnes eksplicit i ovenstående, er det tydeligt. Der er fx fokus på SOSU-assistenten som autoriseret sundhedsperson, medicindispencering, medicinhåndtering, patientsikkerhed og hindring af fejl.

Baggrund for vejledningen Faget indgik i arbejdet med den nye SOSU-assistent uddannelse. PASS anmodede i 2016 Danske SOSU-skoler om et samarbejde om at sikre et ensartet niveau i faget Farmakologi og medicinhåndtering og understøtte, at der arbejdes systematisk med den obligatoriske prøve i faget. Resultatet af samarbejdet er Vejledning til tilrettelæggelse og gennemførelse af faget farmakologi og medicinhåndtering. Formålet med vejledningen er sikring af, at alle elever arbejder med faget gennem hele uddannelsen og når det faglige niveau, så SOSU-assistenten har de nødvendige handlekompetencer i praksis. Fag og prøve Faget udviklet og indført i forbindelse med eud-reformen Prøven i faget blev gjort obligatorisk i forbindelse med de to nye SOSU-uddannelser Vejledning til prøve og fag Parallel til fælles retningslinjer for GF2-prøven, hvor der er et bekendtgørelseskrav om fælles retningslinjer Samarbejde med Danske SOSU-skoler – TAK!

Samarbejdet med praktikken Fælles retningslinjer for Farmakologi og medicinhåndtering har som mål at øge læringen gennem samarbejdet mellem praktik og skole. Det er vigtigt, at det lokale samarbejde understøtter vekselvirkning mellem praksis og skoleundervisning. - fx vejledningens forslag til forløb og hjælpeskema til brug for elevens dataindsamling og træning i praktikken. Indsamling af data om case/borger Praktik Brug af materialet fra praktikken Skole Afprøvning i praksis Særligt bilaget til vejledningen kan bidrage som inspiration til, hvordan skole og praktik kan samarbejde om at kvalificere elevens læring. Og hvordan praktikundervisningen fx kan bidrage til prøven i faget. PASS vægter, at den lokale placering og tilrettelæggelse, sikrer at SOSU-hjælpere, med merit på SOSU-assistentuddannelsen, arbejder teoretisk med medicinens virkning og bivirkning. Det er et fælles ansvar for skole, praktikvirksomhed og elev. Bemærk at praktikken her byder ind med et stort medansvar for at der sker en systematisk læring i praktikken

Indhold 1a Ingen farmakologiundervisning på 1a Formål: At eleven begynder at undersøge fagets indhold At eleven får øje på fagets forskellige dele Lovgivning Hygiejne UTH – patientsikkerhed Medicinpædagogik At eleven forberedes til faget så de bedre kan koble teori og praksis

Indhold 1b skoleperiode

Kinetik og dynamik

Indhold 2 skoleperiode

Indhold 2 skoleperiode

Medicinregning

Indhold 3. skoleperiode

Fagmål

Opgaverne

Kaffepause

Gruppedrøftelse Reflekter over de udleverede spørgsmål Udvælg tre ting i vil dele med alle i opsamlingen

Refleksionsspørgsmål vedr. farmakologi opgaver i praksis Det nære sundhedsvæsen-gruppe praktik 1A, 1B : Hvordan tænker primær at de kan arbejde med praktikopgaven Se på anbefalinger til praktikstedet anden side i opgaven. Hvordan kan det passe ind i jeres tilrettelæggelse af praktikvejledningen? Psykiatrigruppe, praktik 2: Hvorledes tænker psykiatri at de kan arbejde med farmakologiopgaven? Hvordan kan praktikkerne samarbejde ved splitpraktik? Hvordan kan psykiatripraktiksteder, som i mindre grad varetagermedicindispensering sikre at eleven arbejder med farmakolgiopgaven? Se anbefalinger til praktikstedet anden side i opgaven. Hvordan kan det passe ind i jeres tilrettelæggelse af praktikvejledningen? Somatik 3A/3B- gruppe: Hvorledes kan somatikken understøtte elevens videre faglige kompetencer i farmakologi, både i sygehuspraktik og primærområdet? Elevforudsætninger er, at eleven lige har bestået den obligatoriske prøve i Farmakologi og medicinhåndtering. Kompetencemål som er elevens næste og afsluttende mål 10) Eleven kan selvstændigt varetage medicindispensering og medicinadministration i henhold til gældende lovgivning og arbejdspladsens kliniske retningslinjer og procedurer.