Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX"— Præsentationens transcript:

1 Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX

2 KL’s ønske til ny profil for social- og sundhedsassistent uddannelsen
Øget fokus på: Den sygeplejefaglige og rehabiliterende indsats og udvikling af kliniske kompetencer – medicin, hygiejne, forebyggelse, TOKS, dokumentation SSA’s koordinerende rolle i de sammenhængende og tværfaglige forløb SSA’s rolle i kvalitetsudvikling på arbejdspladsen Evidensbaserede handlinger KL august 2016 september 2018

3 PASS: Baggrund og begrundelser
Ændringen til to uddannelser er begrundet i den fortsatte udvikling i opgaverne på social- og sundhedsområdet – og arbejdsdelingen mellem regioner og kommuner Medfører ændrede opgaver for medarbejdergrupperne i regioner og kommuner – og dermed også for social- og sundhedshjælpere og –assistenter Behov for en tydeligere faglig profil for både social- og sundhedshjælpere og -assistenter De økonomiske rammer sætter forudsætningerne professionelle/Lovstof/Uddannelsesordninger september 2018

4 Samlet set Kompetencemålene er i tråd med KL’s ønske om et kompetenceløft, der vil gøre social- og sundhedsassistentens profil mere markant og selvstændig i forhold til at være autoriseret sundhedsperson, der kan varetage de komplekse opgaver, der bliver flere og flere af i den primærkommunale sektor, i et koordinerede samarbejde tværfagligt og tværsektorielt. september 2018

5

6 Grundforløb 2 GF2 hjælper GF2 assistent •11 vidensmål •15 vidensmål
•7 færdighedsmål •10 færdighedsmål •7 kompetencemål

7 Forskellen på GF SSH og SSA
Grundlæggende viden: 12) Udvalgte stoffers opbygning og egenskaber, herunder kemiske reaktioner og kemikaliesikkerhed. 13) Fysiske, mikrobiologiske og kemiske faktorer, der kan påvirke hygiejnen, herunder temperatur, eksponentiel vækst og syre/base balance. 14) Kostens sammensætning, herunder beregning af energibehov og -forbrug, vitaminer og næringsstoffer. 15) It-værktøjer til simulering, informationssøgning, databehandling, dokumentation og præsentation. Færdigheder i: 8) Behandle statistiske informationer om livsstil og sygdomme og forklare funktioner og grafer, der viser sammenhænge mellem dem. 9) Behandle statistiske informationer om kostens sammensætning og betydning for fysisk og psykisk velvære. 10) Bearbejde og præsentere indsamlede informationer ved hjælp af relevante it-værktøjer.

8 Toning af uddannelserne – GF2-SSH
Undervisningen tones mod kompetenceområdet for social- og sundhedshjælperuddannelsen: Professionel omsorg, pleje og praktisk hjælp i et rehabiliterende perspektiv inden for det primærkommunale område. BEK nr af 18/08/2016 § 1 - Inddragelse af praksiserfaringer i undervisningen hvor det giver mening.

9 Toning af uddannelserne – GF2-SSA
Undervisningen tones mod kompetenceområdet for social- og sundhedsassistentuddannelsen: Professionel helhedsorienteret sygepleje og rehabilitering i samarbejde med borgere og patienter med grundlæggende behov i et tværprofessionelt og tværsektorielt samarbejde i det nære og det sammenhængende sundhedsvæsen. BEK nr af 18/08/2016 § 1 - Inddragelse af praksiserfaringer i undervisningen hvor det giver mening.

10 19 ugers skole 39 ugers praktik
Social- og sundhedshjælperuddannelsen 2017 19 ugers skole 39 ugers praktik

11 Nyt Selvstændig uddannelse
Praktikmål revideret og tilpasset kompetencemålene Mulighed for generhvervelse af førstehjælpsbevis Nye uddannelsesspecifikke fag og uddannelsesspecifikke valgfri specialefag

12 Social- og sundhedsassistentuddannelsen 2017
48 ugers skole Ca. 98 ugers praktik

13 Nyt Selvstændig uddannelse
Der er nye regler for gennemførelse af praktikuddannelsen Der er udviklet nye praktikmål, der modsvarer de nye kompetencemål til uddannelsen Der er udviklet nye obligatoriske uddannelsesspecifikke fag Der er udviklet nye valgfri uddannelsesspecifikke fag Der er indført mulighed for generhvervelse af førstehjælpsbevis Der er nye bestemmelser for hvilke fag, der skal afprøves

14 Optagelseskrav SSA Bestået SSH grundforløb2/SSA grundforløb2
Uddannet SSH efter 2002 Uddannet SSH før 2002 skal vurderes i forhold til at kunne bestå dansk og naturfag på SSA uddannelsen Overgangskrav er dansk på D niveau og naturfag på E niveau

15 For dem med gode øjne Turnus SSA 2017 2018 2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2018 2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Skoleperiode 1 Praktik 1.1 Skoleperiode 2 14uger Praktik 1.2 Skoleperiode 3 +5 +1 Praktik 2 Skoleperiode 4 16 uger Praktik 3 Skp. 5 Skp. 1 Skp. 2 9 uger

16 Skolepraktikplan for SSA
Turnus SSA 2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Skoleperiode 1.1 Praktik 1.1 Skoleperiode 2 Praktik 1.2 Sk. 2 2018 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Skoleperiode 3 Praktik 2 Skoleperiode 4 Skole- praktikplan for april optaget 2017 – EUD m/ SSH. Begynder med skoleperiode 2 uge 14 = den til 2019 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 Praktik 3 Skp 5

17 Talentspor og fag på ekspertniveau
Eleven kan ved uddannelsens start vælge at tilrettelægge sin uddannelse med talentspor Talentspor skal fremgå af uddannelsesaftalen Nogle obligatoriske uddannelsesspecifikke fag kan gennemføres på ekspert niveau.

18 Avanceret = slutniveau for uddannelsen
Taxonomi Begynder Rutineret Avanceret = slutniveau for uddannelsen Ekspert = talentspor eller fag på ekspertniveau Gælder kun for fag i skoleperioderne

19 SSA Det sammenhængende borger- og patientforløb
Somatisk sygdom og sygepleje Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering

20 Realkompetencevurdering (RKV)
Elever over 25 år = erhvervsuddannelse for voksne (EUV) Relevant erhvervserfaring eller tidligere gennemført uddannelse Standardgodskrivning 10% kortere tid (SSH) = 5 uger skole + 5 måneder praktik ”Evig ung” -

21 Realkompetencevurdering (RKV)
Digital test Indkaldt til orientering Undervisningen bygget op på moduler Spørgsmål der dækker fagmålene Afkortning af moduler Projekt

22 Grundfag som støtte til uddannelsesspecifikke fag
Tilgang Klassedannelse så hurtigt som muligt (så få individuelle forløb som overhovedet muligt) Grundfag som støtte til uddannelsesspecifikke fag

23 Afkortning praktik SSA
Erfaring med: Flere vagtlag. Hovedvægt på dagvagt Pleje- og omsorgsopgaver At indgå i team At indgå i faglig sparring Hjemmeplejen = 8 mdr. Afkortning = 1,5 mdr. Plejecenter = 8 mdr. Afkortning = 1,5 mdr. Dag- og botilbud for mennesker med fysisk og/eller psykisk funktionsnedsættelse = 1 mdr. EUV 1 = 2 års erhvervserfaring: Det nære sundhedsvæsen – somatik - psykiatri

24 Afkortning praktik SSA
Uddannelse der giver afkortning Social- og sundhedshjælper = 5 mdr. Pædagogisk assistent = 2 mdr. Plejehjemsassistent = 3 mdr. Sygehjælper = 3 mdr. Plejer = 3 mdr. SSH afkortning 5 uger i skolen. Afkortningen sker i ”det nære sundhedsvæsen”

25 Praktikmål SSA Alle praktikker skal være godkendt
SSA fra 16 mål til 20 mål. Meget er ændret Erklæringerne kan findes på følgende link:

26 Sådan er EUX-Velfærd bygget op
Grundforløb 1 (20 uger) Grundforløb 2 (20 uger) Hovedforløb SOSU EUX (3 år og 6 måneder) Tillykke – du er nu uddannet Social- og sundhedsassistent, og du har en studentereksamen, som du kan læse videre på.

27 Fag på EUX Dansk – A Matematik – B Engelsk – B Samfundsfag – B
Kommunikation/IT – C Biologi – C Kemi – B Psykologi – C Valgfag = Matematik – A Idræt - C


Download ppt "Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google