Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig."— Præsentationens transcript:

1 Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig konsulent BIN Kamilla Trandum og Susanne Sønderup, Studieunit September 2018

2 Formål for dagen At praktikvejledere og uddannelsesansvarlige får viden – og deler erfaring - om at arbejde med farmakologi og medicinhåndtering samt den ny farmakologi opgave på social- og sundhedsassistentuddannelsen At praktikvejledere og uddannelsesansvarlige klædes på til at introducere og vejlede SSA elever til farmakologi og medicinhåndtering ud fra gældende vejledninger og instrukser i SUF Udlevere farmakologiopgave + printe + printe et par vejledninger. Spørgsmål om den første side hvor opgaven introduceres – hvad betyder det? Spørgsmål til deres erfaringer med farmakologiopgaven? Evt. gode ideer til at dele

3 Praktikmål 9: ”Eleven kan selvstændigt efter praktikstedets retningslinjer og efter delegation varetage medicinhåndtering, observere virkning/bivirkninger samt dokumentere og samarbejde med borger/patient i den medicinske behandling” Selvstændigt kan forstås som: I stand til at tænke og handle uden at føle sig bundet af råd, vejledning, forbilleder eller anden hjælp udefra

4 Dagens program Praktikstedets rolle og ansvar i forhold til elevernes læring i arbejdet med medicinhåndtering og farmakologi samt farmakologi-opgaven Sundhedslov og servicelov, ansvar og kompetence SUF´s vejledning i medicinhåndtering Vejledning og instruks for opgaveoverdragelse VAR UTH (på medicinområdet Hvordan kan I arbejde med dette hjemme i egen enhed?

5 Farmakologiopgave Obligatorisk opgave der skal udarbejdes og formidles i praktikken Der er en farmakologiopgave i alle tre praktikker Udarbejdet af i samarbejde mellem Sosu-skoler og praktik Godkendt i Regionalt praktikudvalg Eleverne introduceres overordnet til farmakologiopgaven på skolen PV: Hvordan omsættes vejledning konkret på praktiksted. PV taler med elever om hvordan, hvad og hvor der dokumenteres samt de lokale retningslinjer og samarbejdspartnere.

6 Praktikstedets rolle i farmakologiopgaven
Praktikstedet er ansvarlig for at introducere til, hvordan eleverne skal arbejde med opgaven på praktikstedet Vores anbefaling er, at uddannelsesansvarlig og/eller medicinansvarlig har ansvar for dette Praktikvejledere hjælper med udvælgelse af borger og daglig vejledning og refleksion i relation til den konkrete borger Opgaven består af to dele; en generel del og en specifik borgerrettet del

7 Summeøvelse Hvad skal I lytte efter i oplæg for at koble til arbejdet med SSA elever og farmakologiopgave? Pointer skrives på planche

8 kompetenceværktøj og opgaveoverdragelse
Medicinhåndtering i SUF HVAD: indsatskatalog HVORDAN: VAR og andre vejledninger HVEM: kompetenceværktøj og opgaveoverdragelse Sygepleje- faglige opgave

9 Sygepleje i SUF - medicinhåndtering
Stabilt forløb Ikke komplekst forløb Komplekst forløb Koble til udvælgelse af borgere til SSA elever, både generelt i praktikken og i forbindelse med farmakologiopgaven. Afhænger af elevens niveau og praktikforløb (begynder, rutineret og avanceret). Ustabilt forløb

10 Elever og medicinhåndtering Drøft med sidemanden:
Hvor ligger ansvaret for elevernes arbejde med medicinhåndtering? Hvad hører ind under medicinhåndtering og farmakologi? Hvem kan give eleverne opgaver i forhold til medicinhåndtering? Hvordan kan eleverne arbejde med medicinhåndtering på jeres enhed i praktik 1?

11 Medicinkæden

12 Kender du og eleverne medicininstrukserne?

13 Opgaveoverdragelse ved medicinhåndtering
Altid en ledelsesbeslutning / ledelsesansvar Tager afsæt i en sygeplejefaglig udredning Medarbejderen, der udfører opgaven, er altid fuldt ansvarlig for at udføre opgaven efter instruksen

14 Før du overdrager en opgave, skal du svare på følgende spørgsmål:
Hvordan er borgerens tilstand (grundlæggende/kompleks sygepleje)? Hvilke kompetencer kræver det at udføre opgaven? Kan jeg give en fyldestgørende instruks for udførelsen? Hvornår har jeg tænkt mig at følge op? Hvordan kan jeg eller en kollega kontaktes ved forandring i borgerens tilstand?

15 Indsatskatalog 2018

16 Vurdering af borgerens situation
Den akutte situation: Akut indsats i kommunalt regi er primært vurdering af situationen og opstart af akut hjælp, indtil situationen er opklaret. Den problematiske situation: Borgerens situation uafklaret, og derfor er løsningen på problemet også uklar. Sygdomstilstanden er måske ikke færdigudredt, og derfor kan sygeplejen heller ikke planlægges, men skal hele tiden tilpasses. Den ikke-problematiske situation: Den kendte borgersituation, som ikke udvikler sig, eller som udvikler sig stabilt og forudsigeligt. Den sygdomsforebyggende situation: Stabilitet i borgens situation, problemer identificeres, før de udvikler sig til komplikationer.

17 SUFs værktøjer til sygeplejeindsatser, ansvar og kompetencer, samt opgaveoverdragelse:
Indsatskatalog  Vejledning i delegation og opgaveoverdragelse Instruks: opgaveoverdragelse af sygeplejeindsatser efter sundhedsloven

18

19 UTH på medicinområdet - Hvad kan vi lære af dem?
De hyppigste indberetninger: Medicin ikke givet til tiden Medicin ikke givet Ændret dosis ikke registreret. Forkert dosis Medicinændringer i sektorovergange fra hospital til hjem / plejecenter Antal piller i æsken stemmer ikke overens med tælleskemaet.

20 Gruppedrøftelse med kolleger fra egen enhed
1. Hvordan kan vi tilrettelægge opgaven om medicinhåndtering og farmakologi hjemme i vores enhed? 2. Hvem skal deltage i udvælgelse og vejledning? 3. Hvordan vælger vi borger(e)? 4. Hvad er praktikvejlederens rolle i forhold til medicin-opgavevejledning, - og i forhold til den daglige vejledning af eleverne? 5. Hvad er vi i tvivl om? - Hvor tror vi at vi kan finde svar på tvivlen?

21 Links Instrukser for medicinområdet:
Sådan gør du  Faglige vejledninger og instrukser  medicin  Instruks 0 – 8, link: Vejledninger på medicinområdet: Sådan gør du  Faglige vejledninger og instrukser  medicin  Vejledning i medicinhåndtering og dokumentation, link: Indsatskatalog 2018: Sådan gør du  Faglige vejledninger og instrukser  Vælg f.eks. Hjemmepleje, Plejecenter mv.  Indsatskatalog 2018, link: E-læring om farmakologi: Ansat i SUF  Medarbejderudvikling  E-læring  Specifikt for sosu-assistenter Medicinhåndtering og farmakologi, link: eller: Medicinhåndtering – kvalitet, link: Læringsmateriale f.eks. Farmakologiopgave mv på S-DREV: Computer  common (\\kk-dfs sundS) (S:)  søg ass  Assistent og hjælperuddannelsen SUF fælles 2017  medicinhåndtering  farmakologiopgave ny udd Studieunits hjemmeside:

22 E-læring: medicinhåndtering og farmakologi

23 UTH på medicinområdet, hvad kan vi lære af dem
UTH på medicinområdet, hvad kan vi lære af dem? Rapporteringer januar 2018 i BIN


Download ppt "Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google