Introduktion til 2014 bekendtgørelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til 2014 bekendtgørelsen – og praktikbeskrivelsen
Advertisements

Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
1. Praktik F august-9.oktober 2015
Introduktion til 2014-bekendtgørelsen
Prøven i praktik Møde/kursus for eksaminatorer ved praktikprøver 2016.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Social- og Specialpædagogik
Fra den nationale faggruppe SeMat – generalfrosamling 2015.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Det internationale område Synergi-skolerne. Synergi-skolerne Grindsted Erhvervsskole Grindsted Erhvervsskole Haderslev Handelsskole Haderslev Handelsskole.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
INFORMATION OM FORBEREDELSESKURSUS FOR INDVANDRERE OG FLYGTNINGE
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Online arbejdsmiljøuddannelse
Informationsmøde for praktikvejledere 1. praktik
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Portfolio IT B.
Hvad går det hele ud på?.
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Indførelse af model for formativ/summativ evaluering
Valgfag Valgfri specialefag.
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Handlingsplan for øget gennemførelse
VELKOMMEN - til møde om praktikken på 3. niveau
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Lektionsstudier i praktik - temamøde om praktik – 15 sep 2015

Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Temaeftermiddag onsdag d. 3/1-2018
OK18 Det statslige forlig
Undervisningspligten
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Teopæd og den afsluttende opgave
Problemformulering, synopsis og synopsiseksamen
Læreruddannelsens indretning i Danmark
Censormøde KLM Odense 4. april 2018
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Nyt fra ministeriet Billeddias
[klik og indsæt kommunenavn]
Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Konkret bud på lektions/studieaktivitetsplan
Præsentationens transcript:

Introduktion til 2014 bekendtgørelsen 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Oplæggets indhold: Generelt om ændringer i uddannelsen Praktikbeskrivelse og uddannelsesplan Digital portfolio Møde og prøve i praktikken 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Baggrund for 2014 bekendtgørelsen Baseret på konklusionerne fra Rambølls evaluering af pædagoguddannelsen i 2012 Højere faglighed og kvalitet Handlekompetencer og bedre sammenhæng til praksis Øget specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans Styrkede tværprofessionelle kompetencer Styrket international dimension 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Hvad er nyt? Uddannelsens formål ”Formålet med uddannelsen er, at den studerende erhverver sig professionsrelevante kompetencer, viden og færdigheder til selvstændigt og i samarbejde at udøve, udvikle og formidle udviklings-, lærings- og omsorgsopgaver i et samfundsmæssigt perspektiv” Fra fag til kompetencemål. De studerende prøves i kompetencemål. De tidligere og andre fag bidrager med faglige perspektiver til opnåelse af de nødvendige kompetencer 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Hvad er nyt? Enhedsuddannelse med øget specialisering Fællesdel (70 ECTS) Specialiseringsdel (140 ECTS) med 3 specialiseringer Nye specialiseringer Dagtilbudspædagogik ( 0 – 5 år) Skole- og fritidspædagogik ( 6 – 18 år) Social- og specialpædagogik Bachelorprojektet skal skrives i tilknytning til specialiseringsområdet 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Mere nyt Fra 3 til 4 praktikperioder Praktik – 7 ugers SU finasieret praktik på Fællesdelen 2. Praktik og 3. praktik. 6 måneders lønnede ”specialiserings-praktikker”. 2. og 3. praktik starter 1/6 eller 1/12 og ligger på hhv. 3. + 4. semester og 5. og 6. semester 4. praktik. 16 dages SU-finasieret praktik i sammenhæng med Specialisering og bachelorprojekt. Formålet med 4. praktik er, at den studerende indsamler empiri med henblik på en større praksisdimension i bachelorprojektet. Prøver i praktikken – ingen praktikgodkendelser 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Hvordan gør vi i UCC? Der er udarbejdet: Én studieplan, som er gældende for alle udbudssteder i UCC Fælles uddannelsesstruktur Fælles beskrivelser af modulernes videns-, færdigheds- og læringsmål Alle studerende skal bruge digital portfolio, som obligatorisk studieredskab 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Fællesdelen 1. semester: Omsorg, læring og udvikling 1.-3. modul (3 x 10 ECTS) Omsorg, læring og udvikling  Udfoldelse, udtryk og erkendelse Køn, seksualitet, ligestilling og familieformer (nationalt modul) 2. semester: Praktik og 4.-5. modul 1. praktik med intern prøve Pædagogisk teori og praksis Intern prøve i kompetenceområde 1 ”Pædagogiske miljøer og aktiviteter” Profession, velfærd og værdier 3. semester: 6. modul (10 ECTS) Pædagogen som myndighedsperson (nationalt modul) Intern prøve i kompetenceområde 2 ”Profession og samfund” 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Specialiseringsdelen   Dagtilbudspædagogik Skole- og fritidspædagogik Social- og specialpædagogik 3. semester: 7. modul (10 ECTS) Omsorg, udvikling og læring  3.-4. semester (30 ECTS) 2. praktik med intern prøve 4. semester: 8. modul Valgfrit kompetenceområde 1. del 1.del 5. semester: 9. modul Valgfrit kompetenceområde  2. del 2.del Ekstern prøve i valgfrit kompetenceområde 5. semester: 10. modul Profession og samarbejde (tværprofessionelt element) Intern prøve i tværprofessionelt element 5.-6. semester (30. ECTS) 3. praktik med ekstern prøve 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Specialiseringsdelen (fortsat) 6. semester: 11. modul (10 ECTS) Individ, fællesskab og samfund 7. semester: 12. modul Forskningsmetodologi (nationalt modul) Ekstern prøve i specialisering 13. modul (15 + 5 ECTS) Bachelorprojekt 4. praktik Ekstern prøve i bachelorprojekt 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Konsekvenser for praktiksteder og praktik 1: Praktikstedet skal udarbejde en ny praktikbeskrivelse og uddannelsesplan 2: den studerende udarbejder en plan for praktikken på baggrund af uddannelsesplanen i samarbejde med vejleder - underviseren skal ikke godkende læringsmål 3: Der er ikke længere praktikbesøg, men et virtuelt møde midt i praktikken 4: Praktikken afsluttes med en prøve i stedet for en samlet vurdering af praktikkens læringsudbytte 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen 1. Praktik: 3 studiedage Studiedagene afvikles som tre enkeltdage, der så vidt muligt placeres i forløbets 2. 4. og 6 uge. Studiedagene tilrettelægges med fokus på følgende temaer, som relaterer sig til bekendtgørelsesbestemte videns- og færdighedsmål i praktikken: Samfundsmæssige opgaver, herunder om lovgivning til grund for tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde. Pædagogik og æstetik/pædagogisk didaktik som retter sig mod at begrunde, tilrettelægge og evaluere pædagogiske aktiviteter. Sundhed, herunder om måltider, hygiejne og miljø fx børnemiljøvurderinger. I temaerne indgår internationale og tværprofessionelle perspektiver 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen 2. og 3. : 10 studiedage 2. og 3. praktik er fortsat lønnet, 6 mdr. med 10 studiedage. Studiedagene tilrettelægges med 2 dage i starten (3 i 3.praktik) 2 i slutningen og resten fordelt ud over perioden som enkeltdage. I 3.praktik er der et obligatorisk førstehjælpskursus i første studiedagsperiode Som under første praktik arbejdes der på studiedagene med portfolio opgaver i relation til videns- og færdighedsmålene 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Kompetencemål - Første praktik. Kompetencemålet for 1. praktik er følgende: De studerende kan begrunde, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter gennem deltagelse i pædagogisk praksis på praktikstedet, herunder vurdere egne læreprocesser i praksis. Kompetencemålet er endvidere præciseret med 4 konkrete videns- og færdighedsmål (se Udd.bkg. bilag 1 område 3): 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

4 konkrete videns- og færdighedsmål Vidensmål: Den studerende har viden om Færdighedsmål: Den studerende kan praktikstedets målgrupper samt praktikstedets pædagogiske og samfundsmæssige opgaver, anvende viden om praktikstedets samfundsmæssige opgaver i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde målsætning, tilrettelæggelse og organisering af pædagogisk praksis, herunder om pædagogiske metoders effekter, målrette, tilrettelægge, gennemføre og evaluere pædagogisk praksis med inddragelse af viden om effekten af forskellige pædagogiske metoder evaluering-, undersøgelses- og dokumentationsformer og dokumentere og evaluere egen deltagelse i pædagogisk praksis, herunder reflektere over kvaliteten i egne læreprocesser, og Såvel den sundhedsmæssige som den dannelsesmæssige betydning af sunde madvaner, måltidskultur, hygiejne og indeklima Anvende viden om sundhedsfremme i tilrettelæggelsen af det pædagogiske arbejde 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Praktikbeskrivelse uddannelsesplan Beskrivelsen skal fremover ligge på institutionens egen hjemmeside så kan den løbende opdateres hvis nødvendigt 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Den studerendes plan for praktikken Udarbejdes i samarbejde mellem den studerende og praktikvejleder. Kan løbende justeres. Gøres til genstand for drøftelse ved mødet. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Praktikken, den digitale portfolio og vejledning Den studerende arbejder i sin portfolio på en systematisk måde med temaer og spørgsmål, som relaterer sig til praktikkens kompetencemål. Den studerende reflekterer blandt andet over det konkrete praktiksted i relation til egne forudsætninger, indsatsområder og læreprocesser med henblik på at opnå praktikkens kompetencemål. Praktikstedet har ansvaret for, at den studerende modtager praktikvejledning i overensstemmelse med kompetencemålene for praktikperioden. Den studerendes deltagelse og arbejde i den pædagogiske praksis, praktikstedets uddannelsesplan og den studerendes portfolio er udgangspunktet for praktikvejledningen 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Mødet i praktikken Fokus på arbejdet med kompetencemålene. Senest når halvdelen af praktikken er forløbet, bliver den studerendes portfolio samt praktikstedets beskrivelse og uddannelsesplan gjort til genstand for samtale mellem den studerende og dennes praktikvejleder. Derefter afholdes et møde mellem praktiksted, studerende og professionshøjskole, hvorefter praktikstedet udtaler sig om, hvordan den studerende kan opfylde kompetencemålet. Som udgangspunkt afholdes mødet som et telefonmøde, et lync-møde eller et skype-møde. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Prøve i praktikkerne De tre praktikperiode afsluttes med en prøve, som finder sted på professionshøjskolen. Ved prøven afprøves den studerende i praktikkens kompetencemål. Deltagelsespligt i praktikken: Det er en forudsætning for prøven, at den studerende har arbejdet med sin portfolio og derudover været til stede på praktikstedet og på studiedagene i mindst halvdelen af tiden. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Prøve i første praktik Prøveform Individuel mundtlig prøve med afsæt i præsentations-portfolio, som består af udvalgte produkter samt dokumentation, der viser den studerendes arbejde med kompetencemålet herunder tilhørende videns- og færdighedsmål. Præsentationsportfolioen indeholder skriftlige refleksioner over udvalgte produkter/elementer, som understøtter praktikkens kompetencemål. Bedømmelse: Prøven bedømmes med en intern bedømmelse af en praktikvejleder fra praktikstedet og en underviser fra professionshøjskolen. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Prøve i første praktik Eksamensgrundlag: Præsentationsportfolien består af skriftlige refleksioner, max 14.000 anslag + max. 2 siders bilag Bedømmelsesgrundlag: Præsentationsportfolien og den mundtlige præstation. Tidsramme: 5 min. præsentation, 20 min. diskussion. Bedømmelse: 10 min Prøven bedømmes "Bestået/Ikke Bestået". Bedømmes en praktikprøve til "Ikke Bestået" afholder professionshøjskolen en samtale med den studerende om det videre forløb. I særlige tilfælde kan resultatet af samtalen blive, at den studerende tilbydes at gå praktikperioden om. Den studerende kan kun tilbydes at gå praktikperioden om én gang. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen Prøve i 2. + 3. praktik Prøvegrundlaget er større Ved 3. praktik medvirker endvidere en censor 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Materiale vedrørende praktik: https://ucc.dk/paedagoguddannelsen/om- uddannelsen/praktik/info-til- praktiksteder/materiale Her findes: praktikhåndbog, der løbende opdateres Skabelon til praktikbeskrivelse og uddannelsesplan + den studerendes plan Studieplan og studieordning samt div. slides 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Model om forskellen på2007 uddannelse og 2014 uddannelsen 2007 bekendtgørelsen 2014 bekendtgørelsen Fag og tværfaglighed Moduler og transfaglighed 3 praktikperioder 4 praktikperioder Individuelle læringsmål der godkendes og fungerer som formelt bedømmelsesredskab Centrale kompetence- , videns- og færdighedsmål , som alle studerende arbejder med i praktikken Skriftlig 2/3dels udtalelse og besøg Skriftlig 2/3delsudtalelse og et digitalt møde på skype/lynck eller eventuelt via telefon Afsluttende godkendelse senest tre uger før praktikkens ophør. Efterfølgende §22 sag hvis praktikken ikke godkendes Praktikken afsluttes med en prøve på professionshøjskolen. Bedømmes en praktikprøve til »Ikke bestået« afholder professionshøjskolen en samtale om det videre forløb med den studerende. Som resultat af samtalen kan den studerende i særlige tilfælde tilbydes at gå praktikperioden om én gang. 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen

Model om forskellen på2007 uddannelse og 2014 uddannelsen - fortsat 2007 bekendtgørelsen 2014 bekendtgørelsen Praktikdokument som refleksions- og dokumentationsværktøj Digital porteolio som refleksions- og dokumentationsværktøj samt prøvegrundlag 5 studiedage i 1. praktik 3 studiedage i 1.praktik 10 studiedage i 2. og 3. praktik 4. praktik 21. september 2018 orienteringsmøde Helsingør kommune praktik 2014 uddannelsen