Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet"— Præsentationens transcript:

1 Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet
Rammer for de videregående uddannelsesinstitutioner Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet FTF-LO møde, – Nils Agerhus

2 Politikerne sætter mål og rammer – Institutionerne skaber resultaterne
Talepunkter Politikerne skabe gode rammer og opstiller de overordnede mål for de videregående uddannelsesinstitutioner. Det er institutionernes opgave at levere faglige resultater af høj kvalitet. FTF-LO møde, – Nils Agerhus Foto: David Kahr

3 De vigtigste håndtag for den politiske ledelse
Lovgivning Økonomi Dialog Kontrakter Talepunkter Hvor vil politikerne så hen? Og hvilke håndtag kan politikerne skrue på? Regeringen har den seneste tid arbejdet med at justere de ledelsesmæssige rammer på de videregående uddannelser på områderne: Lovgivning, økonomi, kontrakter og dialog: Lovgivning: På det lovgivningsmæssige område, har regeringen i foråret ændret universitetsloven med henblik på at styrke de ledelsesmæssige rammer på universiteterne. I løbet af det næste år her vil vi se på professionshøjskolerne og erhvervsakademierne. Økonomi: På økonomiområdet er vi aktuelt ved at se på bevillingssystemet for de videregående uddannelser. Regeringen har i foråret offentliggjort sit udspil. Kontrakter: Der er udviklet et nyt koncept for strategiske rammekontrakter. De første forhandlingsmøder er her i september. Dialog: Endelig arbejder vi med at styrke dialogen mellem ministeren/ministeriet og de videregående uddannelser. Initiativerne har det tilfælles, at de skal skabe bedre rammer for ledelse på de videregående uddannelsesinstitutioner og mindske behovet for detailregulering. FTF-LO møde, – Nils Agerhus

4 Bedre rammer for ledelse
Bestyrelsernes rolle og ansvar Bestyrelsens sammensætning og kompetencer - fastholdelse af den lokale forankring og tætte kobling til arbejdsmarkedet. Øget dialog Talepunkter Der blev i 2016 foretaget et eftersyn af de ledelsesmæssige rammer for de videregående uddannelser. På den baggrund har vi med ændringen af universitetsloven i foråret 2017 styrket bestyrelserne på universiteterne. Vi skal i gang med en tilsvarende øvelse ift. professionshøjskolerne og erhvervsakademierne. Her vil vi bl.a. se på: Bestyrelsernes rolle og ansvar Bestyrelsens sammensætning og kompetencer – i lyset af ønsket om at fastholde den lokale forankring og tætte kobling til arbejdsmarkedet. Øget dialog mellem ministeren/ministeriet og institutionerne FTF-LO møde, – Nils Agerhus

5 De strategiske rammekontrakter
Kontrakterne skal være institutionsspecifikke og strategiske Mål udarbejdes i dialog mellem institutionerne og UFM Kontrakterne skal have længere varighed Kontrakterne skal danne rammen om en styrket strategisk dialog Talepunkter Der er indført nye strategiske rammekontrakter mellem bestyrelserne og uddannelses- og forskningsministeren, der erstatter de nuværende udviklingskontrakter. Den afgørende forskel fra det nuværende koncept er, at de kommende kontrakterne skal være institutionsspecifikke og indeholde strategiske mål for institutionens opgaver med afsæt i den enkelte institutions udfordringer. De strategiske mål udarbejdes i dialog mellem institutionerne og UFM. Den nuværende sondring mellem pligtige og selvvalgte mål ophæves. Kontrakterne skal have længere varighed med fireårige kontraktperioder. Kontrakterne skal danne ramme om en styrket strategisk dialog mellem ministeren og bestyrelserne, hvor der løbende følges op på fremdrift og resultater. FTF-LO møde, – Nils Agerhus

6 Tids- og procesplan for forhandlingerne
Ministeren igangsætter forhandlingerne 1. kontraktforhandling 2. kontraktforhandling Færdiggørelse af kontrakt Proces Tid Materiale August 2017 September - November 2017 December 2017 – Marts 2018 Februar – Juni 2018 Ministeren udmelder samfundsmæssige sigtelinjer Institutionerne sender udspil til strategiske udfordringer ift. kerneopgaver Institutionerne sender udspil til kontrakt med mål for kerneopgaverne Færdigforhandlet kontrakt Dias 13 – Oplæg til tids- og procesplan for forhandlinger Talepunkter Tids- og procesplanen lægger op til et institutionstilpasset forhandlingsforløb, der igangsættes juni 2017 og efter behov kan strække sig frem til juni 2018, jf. nedenstående 4 faser: M igangsætter kontraktforhandlingerne ultimo juni 2017 1. forhandlingsmøde forventes afholdt i perioden september-november 2017. 2. forhandlingsmøde forventes afholdt december 2017-marts 2018. Sidste fase af kontraktforhandlingerne indeholder evt. yderligere mundtlig og/ eller skriftlig dialog mellem os og jer med henblik på, at I kan fremsende en færdigforhandlet kontrakt, der kan underskrives af ministeren og bestyrelsesformanden. Vi er indstillet på, at der om nødvendigt kan aftales ekstra forhandlingsmøde, hvis 1. og 2. forhandlingsmøde ikke viser sig tilstrækkelige. Fristen for jeres to udspil forud for forhandlingsmøderne er 14 dage (angiv dato for den enkelte institution). Vi forventer, at I anvender de udsendte standardskabeloner til brug for jeres oplæg til de to forhandlingsmøder ultimo juni 2017. Alle kontrakter skal være færdigforhandlet til underskrivning senest 30. juni 2018. FTF-LO møde, – Nils Agerhus

7 Nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser
Fokus på resultater: Beskæftigelse, gennemførselstid, kvalitet Fortsat enkelt og gennemsigtigt system Mere rum til ledelse og prioritering på uddannelsesinstitutionerne Talepunkter Regeringen foreslår et nyt bevillingssystem for de videregående uddannelser, der i højere grad understøtter kvalitet i uddannelserne og et øget fokus på de nyuddannedes overgang til beskæftigelse i hele landet. Udspillet forhandles aktuelt politisk. Klare anbefalinger fra både Kvalitetsudvalget og Produktivitetskommissionen. Forslaget til nyt bevillingssystem er samtidig enkelt, gennemsigtigt og understøtter et styrket ledelsesrum og en løbende strategisk prioritering på institutionerne. FTF-LO møde, – Nils Agerhus

8 Mere fokus på indhold og outcome end på aktivitet.
Populært sagt havde det gamle systemlidt ”volumesyge”. Nu: Mere fokus på resultater og kvalitet FTF-LO møde, – Nils Agerhus

9 Et egentligt grundtilskud til uddannelse.
Skal bidrage til stabilitet – og give ledelserne rum til strategisk prioritering Understøtter kvalitet i uddannelserne Understøtte decentrale uddannelsesudbud Sænker tilskyndelsen til øget aktivitet på marginalen. Særlige tilskud – f.eks. På Bornholm – videreføres uændret. FTF-LO møde, – Nils Agerhus

10 Fastholdelse af 3-delingen på universiteterne.
Markant forenkling af taxametersystemet på de erhvervsrettede uddannelser Fylder mindre, men tager fortsat højde for forskellige udgangspunkter (våd vs. tør) Fastholdelse af 3-delingen på universiteterne. FTF-LO møde, – Nils Agerhus

11 Samlet tilskud på baggrund af resultater og til understøttelse af kvalitetsudvikling
Fokus på efterfølgende beskæftigelse. Samlet beskæftigelse som mål minus konjunkturelement (ledigheden * 0,3) Omlægning af færdiggørelseselement. Det helt centrale er overgang på universiteterne fra 0/1 opgørelse i forhold til færdiggørelsespuljen BA=n+12 og KA=n+3 – til en gennemsnitsopgørelse n+3 på både BA og KA, der giver mulighed for hensyn til nogle studerende eller områder. På PH og EA kommer det ikke til at betyde så meget, da studietiden ikke for alvor er et problem. Giver mulighed for at målrette midler til kvalitetsudvikling – f.eks. Fagfællebedømmelser og tekniske løsninger.- FTF-LO møde, – Nils Agerhus

12 ? FTF-LO møde, – Nils Agerhus


Download ppt "Nils Agerhus Direktør Uddannelses- og Forskningsministeriet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google