Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Valgfag Valgfri specialefag.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Valgfag Valgfri specialefag."— Præsentationens transcript:

1 Valgfag Valgfri specialefag

2 Valgfag og valgfri specialfag i uddannelsen
Skoleperiode: Valgfag 1 Valgfri specialefag 1 2. Skoleperiode: Valgfag 2 Valgfri specialefag 2 september 2018

3 Valgfag 1 Innovation Marte Meo og rytmik Leg med grej Tysk
september 2018

4 Innovation Formålet At fremme elevernes evne til at forholde sig innovativt til deres uddannelse og fremtidige arbejde. At eleverne, gennem denne uge, får mulighed for at afprøve nye ideer i praksis. Mål Give eleverne redskaber til at tænke kreativt og problemløsende Fremme elevernes kompetencer til at være igangsættende og tænke og handle på praksisnære problemstillinger Styrke elevernes samarbejdskompetencer Øge elevernes evne til at få nye ideer. Fremme evnen til at nytænke og handle indenfor egen profession. Indholdspinde: Undervisningen kan eksempelvis indeholde: Øvelser der afprøver elevens evne til at tænke kreativt Eleverne skal gennem et internat, afprøve deres egen formåen, lære at de kan tænke ”ud af boksen” Forny halvfærdige ”spil” med elevernes egne kreative ideer Lære at sælge ideer gennem networking september 2018

5 Leg med grej Valgfaget ”Leg med grej” er et fag, der handler om at skabe oplevelser omkring en aktivitet. Med ordet grej menes der eksempelvis forskellige typer af legetøj. Det kan være det legetøj man kender fra institutionerne som eksempelvis LEGO, fodboldbord, rulleskøjter osv. Faget tilstræber at give de pædagogiske assistenter kompetencer til at skabe rammer for en mere helhedspræget oplevelse for børnene, når de er i gang med en aktivitet. september 2018

6 Marte Meo og rytmik I valgfaget Marte Meo vil vi bl.a.
Få indføring i principperne bag Marte Meo Se film og analysere klip herfra Filme hinanden Arbejde med egen evne til samspil - herunder kommunikation og kropssprog forskellige øvelser til ovenstående Juridiske aspekter Undervisningen vil veksle mellem “katederundervisning”, dialog, film, “værksted”(filme) og øvelser. Her kan blandt andet udgangspunkt i rytmik / musik for her igennem at få øje på de forskellige Marte Meo temaer og egen rolle i samspillet. For at få mest muligt udbytte af valgfaget må man være indstillet på at lade sig filme – og at filme andre. september 2018

7 Tysk Hovedvægten lægges på ”en sund tilgang” til tysk sprog og kultur; grundlaget er således ikke ”grammatisk terperi”… Der arbejdes med et bredt udvalg af tekster af samfundsmæssig og pædagogisk, faglig relevans. Det kan f.eks. være litteratur, digte, skuespil, film og musik. september 2018

8 Valgfag 2 Musik Kreativ skrivning Bæredygtig-hed september 2018

9 Valgfag 2 Musik I valgfaget musik arbejder vi med forskellige musikalske udtryk. Formålet er at præsentere forskellige musikalske aktiviteter, som man med enkle midler kan lave sammen med børn i institutioner. Vi kan f.eks. arbejde med stomp – altså spille på skrammel, lave enkle sammenspilssituationer med de instrumenter, der er til rådighed ,sanglege m.m.. Vi kan desuden inddrage forskellige musikalske genrer f.eks. rap, elektronisk musik ved hjælp af enkle pc-programmer, eller f.eks. inddrage klassisk musik september 2018

10 Valgfag 2 Bæredygtighed
Dette valgfag fremmer bevidstheden om bæredygtighed samt evnen til at kunne formidle dette i daginstitutioner. Kendskab til begreber som bæredygtighed, økologi, fairtrade m.fl. Bæredygtighed som dannelsesideal. ”Fra skrot til slot” om genbrug og om hvorfor skrald og identitet hænger sammen. ”En bæredygtig krop” om hvorfor bæredygtig kost og bevægelse gør en forskel. Undervisningen vil være tilrettelagt tværfagligt, således at samfundsfag, dansk, pædagogik, kultur- og aktivitetsfag, sundshedsfag samt idræt og bevægelse indgår på en sjov og anderledes måde i samarbejde med frivillige daginstitutioner. september 2018

11 Valgfag 2 Kreativ skrivning
Undervisning kan eksempelvis indeholde: Øvelser, der stimulerer elevens evne til at tænke og handle kreativt på skrift. Feedback, som forbedrer elevens sprogfærdigheder. Træning af elevens bevidsthed om og færdigheder i grammatik, genrer og sproglige figurer.  ´Fællesskrivning´, hvor en historie bliver udviklet af hele holdet, og dermed giver dem forøget bevidsthed om såvel sprog som struktur. Evt. samarbejde med drama, hvor et skuespilmanus kan aktualiseres på scenen og to kreative discipliner kan mødes. Livshistorier: at give eleven forøget bevidsthed om og evne til at skabe skriftlige narrative forløb ud fra et menneskes livsforløb. september 2018

12 Æstetiske udtryksformer Folkesundhed og sundhedsfremme
Valgfri specialefag 1 Æstetiske udtryksformer Børn og natur Folkesundhed og sundhedsfremme september 2018

13 Børn og natur Læringsmål:
At eleven udvikler faglige færdigheder og teoretisk indsigt i pædagogisk arbejde i naturen. At planlægge og gennemføre naturaktiviteter i grupper. At reflektere den opnåede viden, erfaring og færdighed ind i pædagogisk praksis og formidle denne. Når faget sluttes skal eleven indgå i en gruppefremlæggelse af en naturaktivitet. Eleven stanpunktbedømmes med bestået/ikke bestået. september 2018

14 Folkesundhed og sundhedsfremme
Læringsmål: at eleven gennem processen udvikler personlige og faglige kompetencer ved: at være opsøgende, undersøgende, analyserende og reflekterende inden for emnet Folkesundhed og sundhedsfremme at formulere og begrunde problemfelter i relation til den pædagogiske assistents fagområde at sætte begrebet sundhedsfremme ind i en praktisk sammenhæng for at pege på konkrete handlemuligheder. Faget afsluttes ved at eleven, gennem et mindre skriftligt produkt, formidler indsigt inden for et afgrænset område af emnet, samt foreslår og argumenterer for sundhedsfremmende tiltag. Eleven standpunktsbedømmes ”Bestået/ ikke bestået. september 2018

15 Æstetiske udtryksformer
 Læringsmål: At få indblik i og forståelse for æstetiske udtryksformer i et kulturelt perspektiv. At bruge samt udvikle sine sanser og derved kunne få dem omsat på en kreativ og positiv måde. At lære at kunne se/opleve og forholde sig aktivt til om noget er smukt. Faget afsluttes med et produkt, der skal formidles til en udvalgt målgruppe. Bedømmes bestået/ikke bestået september 2018

16 Pædagogiske aktiviteter
Valgfri specialefag 2 Kost og bevægelse Socialpædagogik Pædagogiske aktiviteter september 2018

17 Kost og bevægelse september 2018 Læringsmål:
At eleven gennem processen udvikler personlige og faglige kompetencer ved: At være opsøgende, undersøgende, analyserende, reflekterende og igangsættende inden for emnet Kost og bevægelse At formulere og begrunde problemfelter i relation til den pædagogiske assistents fagområde At sætte begrebet sund livsstil ind i en praktisk sammenhæng for at pege på konkrete handlemuligheder i en pædagogisk sammenhæng At udvikle bevidsthed om egen krops muligheder og anvende kroppen korrekt Undervisningen kan indeholde: -ekskursioner i området -kostens betydning for det gode liv -fremstilling af et sundt mellemmåltid -fysiske aktiviteter med fokus på egen kropsbevidsthed -fysiske aktiviteter i forhold til en selvvalgt målgruppe -sundhedsfremmende tiltag på skolen Evaluering: Når faget sluttes skal eleven indgå i gruppefremlæggelse, hvor de argumenterer for og viser, at de kan igangsætte sundhedsfremmende tiltag, inden for emnet, med en selvvalgt målgruppe. Eleven standpunktsbedømmes: ”Bestået” ikke bestået”. september 2018

18 Pædagogiske aktiviteter
Læringsmål: At eleven udvikler faglige færdigheder og teoretisk indsigt i planlægning af aktiviteter At eleven kan planlægge og gennemføre aktiviteter At eleven kan analysere, justere og reflektere over aktiviteten i forhold til det pædagogiske mål og i forhold til menneskets reaktioner. Undervisningen kan indeholde: Præsentation af planlægnings model Planlægning af aktiviteter ud fra et pædagogisk mål Vurdering og justering af aktiviteten Samarbejde med kolleger om planlægning Evaluering: Eleven standpunktsbedømmes med bestået/ikke bestået september 2018

19 Socialpædagogik Læringsmål:
Læringsmål: Overordnet forståelse for og af den socialpædagogiske opgave At udvikle forståelse for betydningen af et respektfuldt og anerkendende samarbejde med målgruppen At opnå større forståelse for relationers betydning i arbejdet med målgruppen Undervisning kan eksempelvis indeholde: Definition af socialpædagogik sat i forhold til det almene pædagogiske område. Præsentation af hele det socialpædagogiske område. Historisk rids over socialpædagogikkens betydning igennem tiden. Konkrete socialpædagogiske metoder Magt og relationer Etik Eleven standpunktsbedømmes med bestået/ikke bestået september 2018


Download ppt "Valgfag Valgfri specialefag."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google