Naturfag.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Metode i AT Religion.
Undervisningsplanlægning
Grundlæggende IT, niveau G
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
7-trinsskalaen.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Ny karakterskala – nye mål?
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Faggruppemøde Naturfag, fysik og kemi Bodil Tange.
Teoretisk pædagogikum
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi 2017
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
LU Madkundskab 18. og 19. april Kl. 15:15 – 17:15
Infomøde om synteseopgaven
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Om prøveformen Filosofi C.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Præsentationens transcript:

Naturfag

Hvorfor – hvad sker der…. ?

Hvad er naturfag? Som ordet siger, har det alt sammen noget med naturen at gøre. Ikke kun den natur, vi kan gå en tur i - alt det grønne, de vilde dyr og så videre – men også den natur, vi har tæt på os hele tiden: Vores egen krop, genstande, materialer, grundstoffer, kemiske forbindelser eller fænomener som tyngdekraft, lys, varme og så videre. Naturen er det, der ikke er menneskeskabt - naturfagene er de fag, der lærer os noget om alt dette. Naturen bestemmer, hvilke muligheder vi har – vi bestemmer, hvilke af dem, vi vil bruge.

Hvad er naturfag? Det er en slags baggrundsviden for dit arbejde. Mange dagligdags ting bygger på naturfaglig viden. Når du har haft naturfag, vil du bedre kunne træffe faglige beslutninger, fordi du ved mere. Det er en fællesbetegnelse for fysik, kemi og matematik. Et fag er en måde at arbejde på. I naturfag går dette arbejde ud på at blive klogere på, hvordan vores verden hænger sammen. Naturfag er altså sjovt nok ikke selv natur, men noget menneskeskabt

Undervisningen i naturfag bliver gennemført i henhold til grundfagsbekendtgørelsen nr. 683 af 08/06/2016 hvor målene er følgende: Niveau E 4. kan diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund, Målene er, at du : 1. har kendskab til naturfaglige begreber og enkle modeller, så du kan forklare erhvervsfaglige problemstillinger med naturfagligt indhold, 5. kan arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt med udstyr og kemikalier, 6. under vejledning kan indhente og anvende relevante naturfaglige informationer fra forskellige informationskilder, samt anvende relevante it-værktøjer og 2. har kendskab til matematiske udtryk og kan redegøre for enkle beregninger i sammenhæng med det naturfaglige arbejde, 7. kan dokumentere og formidle resultater af dit arbejde med naturfaglige emner. 3. under vejledning kan arbejde eksperimentelt med faget,

Dokumentation Eleven arbejder løbende med dokumentation af sit naturfaglige arbejde. Eleven udarbejder to afsluttende dokumentationer for naturfaglige emner. Dokumentationerne skal godkendes af læreren, for at eleven kan deltage i den afsluttende prøve.

Afsluttende prøve (eksamen) Mundtlig prøve med praktiske elementer. En mundtlig prøve gennemføres som en dialog mellem eksaminanden og eksaminator. Eksaminator leder eksaminationen. Censor kan stille uddybende spørgsmål til eksaminanden. Censor bestemmer, hvornår eksaminationen er slut. Alle skriftlige, trykte og elektroniske hjælpemidler er tilladt. Der er fastsat 30 minutter til prøven inklusiv votering. Eleven skal trække lod mellem sine 2 dokumentationer. Udfaldet af lodtrækningen fortæller hvilken dokumentation, eleven skal starte sit oplæg med til eksaminationen. Hvorvidt den anden dokumentation inddrages i eksaminationen kommer an på dokumentationens indhold og eksaminationens forløb.

Afsluttende prøve (eksamen) Bedømmelsesgrundlag: Med udgangspunkt i eksaminationsgrundlaget bedømmes eleven i forhold til fagets mål. Karakteren for prøven gives på baggrund af en helhedsvurdering af elevens mundtlige og praktiske præstation og de to dokumentationer, dog med vægt på den mundtlige præstation.

Bedømmelseskriterier Der lægges især vægt på at eleven kan: 1. Udtrykke sig i et korrekt fagligt sprog 2. Redegøre for enkle begreber og modeller 3. Udføre eksperimenter og redegøre for teorien bag det eksperimentelle forløb

Bedømmelseskriterier - 12 Karakter Mål Bedømmelseskriterier Væsentlige og uvæsentlige mangler 12 Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.   Undervisningens mål er, at eleven: 1. Har kendskab til naturfaglige begreber og enkle modeller, så eleven kan forklare erhvervsfaglige problemstillinger med naturfagligt indhold, 2. har kendskab til matematiske udtryk og kan redegøre for enkle beregninger i sammenhæng med det naturfaglige arbejde, 3. under vejledning kan arbejde eksperimentelt med faget, 4. kan diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund, 5. kan arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt med udstyr og kemikalier, 6. under vejledning kan indhente og anvende relevante naturfaglige informationer fra forskellige informationskilder, samt anvende relevante it-værktøjer og 7. kan dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med naturfaglige emner. Eleven kan på fremragende vis og med stor sikkerhed anvende og arbejde med fagets faglige begreber. Med udgangspunkt i fagets produkter og udstyr kan eleven under vejledning: Udtrykke sig i et korrekt fagligt sprog Redegøre for enkle begreber og modeller Udføre eksperimenter og redegøre for teorien bag det eksperimentelle forløb Uvæsentlige mangler: Eleven har glemt fagudtryk, som eleven senere kan forklare i en anden sammenhæng. Eleven har anvendt et forker fagudtryk som eleven retter med hjælp. Eleven har huller i sin viden, som eleven i dialogen forstår og inddrage efterfølgende. Eleven kommer frem til et svar på et spørgsmål, som han/hun ikke umiddelbart kan svare på.

Bedømmelseskriterier 7 Karakter Mål Bedømmelseskriterier Væsentlige og uvæsentlige mangler 7 Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets mål, med en del mangler. Undervisningens mål er, at eleven: 1. Har kendskab til naturfaglige begreber og enkle modeller, så eleven kan forklare erhvervsfaglige problemstillinger med naturfagligt indhold, 2. har kendskab til matematiske udtryk og kan redegøre for enkle beregninger i sammenhæng med det naturfaglige arbejde, 3. under vejledning kan arbejde eksperimentelt med faget, 4. kan diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund, 5. kan arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt med udstyr og kemikalier, 6. under vejledning kan indhente og anvende relevante naturfaglige informationer fra forskellige informationskilder, samt anvende relevante it-værktøjer og 7. kan dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med naturfaglige emner. Eleven kan på god vis anvende og forklare fagets faglige begreber. Med udgangspunkt i fagets produkter og udstyr kan eleven under vejledning: Udtrykke sig i et korrekt fagligt sprog Redegøre for enkle begreber og modeller Udføre eksperimenter og redegøre for teorien bag det eksperimentelle forløb Mangler: Eleven har flere glemte fagudtryk, som eleven senere kan forklare med støtte. Eleven anvender flere forkerte fagudtryk, som eleven kan rette med hjælp. Eleven har huller i sin viden, som eleven med støtte efterfølgende næsten dækker. Eleven kan med støtte finde frem til svar på få spørgsmål han/hun ikke umiddelbart kan svare på.  

Bedømmelseskriterier - 02 Karakter Mål Bedømmelseskriterier Væsentlige og uvæsentlige mangler 02 Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimaltacceptable grad af opfyldelse af fagets mål.   Undervisningens mål er, at eleven: 1. Har kendskab til naturfaglige begreber og enkle modeller, så eleven kan forklare erhvervsfaglige problemstillinger med naturfagligt indhold, 2. har kendskab til matematiske udtryk og kan redegøre for enkle beregninger i sammenhæng med det naturfaglige arbejde, 3. under vejledning kan arbejde eksperimentelt med faget, 4. kan diskutere fagets betydning for den teknologiske udvikling og for dets påvirkning af mennesket, erhverv og samfund, 5. kan arbejde sikkerhedsmæssigt korrekt med udstyr og kemikalier, 6. under vejledning kan indhente og anvende relevante naturfaglige informationer fra forskellige informationskilder, samt anvende relevante it-værktøjer og 7. kan dokumentere og formidle resultater af sit arbejde med naturfaglige emner. Eleven kan på tilstrækkelig og minimalvis anvende og forklare fagets faglige begreber. Med udgangspunkt i fagets produkter og udstyr kan eleven under vejledning: Udtrykke sig i et korrekt fagligt sprog Redegøre for enkle begreber og modeller Udføre eksperimenter og redegøre for teorien bag det eksperimentelle forløb Mangler: Eleven har svært ved at redegøre for naturfaglige begreber, der fremlægges meget usikkert. Eleven formår ikke at holde en faglig relevant dialog i gang. Eleven svarer udelukkende på spørgsmål fra læreren. Eleven formår kun i et minimalt omfang de faglige begreber og har vanskelig ved at kombinere teori og praksis. Eleven kan kun i minimalt omfang redegøre for naturfaglige begreber. Eleven viser meget lidt selvstændighed og initiativ. Eleven fremviser minimal sikkerhed i det naturfaglige arbejde.