Et samarbejde mellem CMU og DASG

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Advertisements

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Praktiske eksempler i samarbejde biologi ↔ matematik Erfaringer fra faget Matematik i Tværfaglige Sammenhæng (TværMat)
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erfaringer med klinisk enhed og visitation til rehabiliteringsteam Tirsdag den 22. oktober 2013.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Hvem -Fagligt dygtige elever, der vælger Gymnasialt -Musikken i centrum, derfor STX -Sociale udfordringer -Personlige udfordringer -Skolens vejledning.
” Du kan ikke lede andre, hvis du ikke kan lede dig selv” B. S. Christiansen FYNSK ERHVERV BUSINESS CHALLENGE GOLF 2016.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Frivillige og deltagere frem for frivillige og flygtninge.
Integreret vejledning i efterskolen Vingsted, september 2012 Rie Thomsen (DPU) Lars Mouritzen (SKALs Efterskole)
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Den åbne innovative folkeskole
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Instruktion til mødeledere
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Læring der ses Temadag for didaktiske vejvisere og projektansvarlige ledere / Julie Aarø-Hansen D. 6. april 2017.
OSO opgaven på Midtjysk
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Bilag 2: Oversigt over forløbet
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
PORTFOLIO i skriftlig biologi
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
- Spot på snusepraktikker
Projekt Parallelle Programmer
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
FÆLLES målstyring i matematik
Handlingsplan for øget gennemførelse
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Kvalitetsvinde Vibe Aarkrog MBU 4. april, 2013 Billeddias
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Fyraftensmøde 31 januar 2018 En ny måde at afrapportere på.
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Praksisnær praktikpladsformidling
Fællesevaluering for erhvervspraktikanter
MUNDTLIG FREMSTILLING
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Værktøj 8: Supervision og sparring
Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Præsentationens transcript:

Et samarbejde mellem CMU og DASG Skoleprojekter Et samarbejde mellem CMU og DASG

Nærum gymnasium, 2015-16 Titel: CAS til understøttelse af begrebsforståelse i matematik http://cmu.math.ku.dk/projekter/dasg/begrebsforstaaelse-naerum/ Samarbejde mellem CMU og DASG (Danske Science Gymnasier, https://science-gym.dk/),dvs udbudt i DASG’s kursusprogram. 6 deltagere To projekter pr. deltager: Efterår og forår. I alt 12 projekter (individuelle eller parvis) Skoleprojekt-idéen blev mest en løs paraply over 12 relativt forskellige projekter.

Forløbet på Nærum Fælles introduktionsmøde for alle deltagende skoler, aug. 2015 Formål, praktiske rammer, didaktiske oplæg, brainstorming/opstart, coaching. 5 besøg på Nærum Gymnasium, okt.-mar. Typisk forløb: Først et fælles møde for de 6 deltagende lærere. Hver lærer fremlægger sine idéer/arbejde for gruppen og coachen. Fælles erfaringsudveksling. Derefter individuelle sparringsmøder mellem hver enkelt lærer + coach. Evt. supervision – overværelse af undervisning med efterfølgende feedback. Fælles afsluttende seminar for alle deltagende skoler, april 2016 Afrapportering, præsentationer, erfaringsudveksling.

Coachens rolle Opstart: Samtaler om idéer, evt. input af idéer til forløb, rammer, didaktiske overvejelser, planlægning af forløbet, evt. teknisk hjælp/idéer til brug af CAS-værktøj. Under forløbet: Sparring, didaktiske overvejelser, evt. supervision, evt. justering af projektet/forløbet pga uventede hændelser mm., bistå afrapportering. Løbende tilbagemelding til CMU. Afslutning: Sikre at projekterne bliver afrapporteret i korrekt format i forhold til CMUs hjemmeside. Melde erfaringer fra projektet tilbage til CMU.

Coaching som efteruddannelse Personlig 1-1-relation. Læreren får mulighed for at diskutere sine didaktiske overvejelser med en udefra-kommende kollega, få nye synsvinkler på sit arbejde, evt. idéer til nye anvendelser af CAS eller nye måder at præsentere stoffet på. Men mest lærernes egne idéer. Meget fokus på didaktik, vi spørger: ”Hvorfor benyttes CAS i dette forløb?” eller ”Hvad kan CAS bidrage med her?”. Skoleprojekt som format: Primært individuelle projekter, men sparring i faggruppen har været godt.

Evas projekter Efterårs-projekt: Differentialregning – hastighed og acceleration, 2g. Blev efterfølgende brug og udvidet/ændret af en kollega på en anden skole (også CMU-projekt). Godt eksempel på vidensdeling. Genbrugt af Eva selv for nylig – endnu flere erfaringer og forbedringer.  Forårs-projekt: Integralregning – arealer under grafer, 2g.

Karls projekter Efterårs-projekt: Parallelle programmer (differentialregning, 2g) Sammenligning af Nspire og Geogebra til arbejdet med funktioner og differentialregning. Gentaget senere med integralregning – nye erfaringer. …og igen med et historisk forløb om keglesnit og 3D-geometri. Forårs-projekt: Kryptering-Dekryptering og Enigmaen (kryptologi, 2g). Optakt til studietur til London og Bletchley Park. Frekvensanalyse med Nspire mm.

Konklusion – set fra coachens synsvinkel Forløbet har været et meget fint efteruddannelsestilbud til matematiklærere, med fokus på CAS og didaktik. Dem, der har fået mest ud af det, har været relativt erfarne lærere, med en egen idé til et projekt. Men også mindre erfarne lærere har fået inspiration og ny viden til anvendelse af CAS i matematikundervisningen. Det, jeg selv fik ud af det, var – ud over med masse inspiration til gode undervisningsforløb, og en masse givtige samtaler om matematikundervisning – nok især én morale: SLUK for computeren, hvis der ikke er en rigtigt god grund til at bruge den!! 