Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?"— Præsentationens transcript:

1 Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?
Introduktion Beskrivelse af forløb Del af kode – prototype 2 - udleveret Ladninger på en ledende overfalde sidder tættere sammen når overfladen er krum. (Princippet i en lynafleder) Figur blev udleveret med en kort introduktion. Eleverne ind-tegnede komposanterne for Coulombkræfterne imellem de gule ladninger. Mål: Indse, at de tangentiale kræfter bliver mindre med krumningen. Fører til at ladningerne kan ligge tættere med større ”krumning” Fælles: opstillede bevægelsesligning for bevægelsen af N ladninger inde i lederen. 𝑚 𝑖 · 𝑑 2 𝑟 𝑖 𝑑 𝑡 2 = 1 4𝜋· 𝜀 0 𝑗≠𝑖 𝑁 𝑒 𝑖 · 𝑒 𝑗 𝑟 𝑖 − 𝑟 𝑗 ·( 𝑟 𝑖 − 𝑟 𝑗 ) Kvalitativ diskussion af grænsebetingelser, og bevægelsen. Lærer forklarer princippet og kompleksiteten bag en eksakt løsning af differentialligningen. Oplæg til en simplificeret løsning - Netlogo Mål med aktiviteten Del af kode – prototype 1 - udleveret Forklare at frie ladninger i en leder søger imod steder på overfladen med størst krumning. Teoretisk anskueliggøre Coulomb kræfter på en ledende overflade – simplicitet og kompleksitet At illustrere bevægelsen i Netlogo og efterfølgende introduktion til programmering Overvejelser 2 Simulering – forbedringer – problemer Eleverne programmerer selv 5-6 linjer som korrektion ….. …. Didaktiske ovevejelser Erkendelse af fysikken – værktøjer til løsning Erkendelse af kompleksitet af problemet – reduktion “løsning” – observation – korrektion – observation - ……. “simple” ændring I koden – observation Forstå simple programmeringkoder Overvejelser 1 Formulering af kode i ”alm. Sprog”. Implementering - underviser gennemgår “kodeforståelse” – fysik og programmering Ændring af simple parametre (flytning – størrelse af kraften) Simuleringsproblemer “taktik” for forbedring af kode – inddragelse af fig 1 Formulering af grænsebetingelse ”alm. sprog” Kreditering Iver Nielsen, Risskov Gymnasium. Vejleder Adam Etches,. Udviklingsprojektet Computational Thinking i Matematik og Naturfag i skoleåret ‘18/’19. Projektet køres i samarbejde mellem Danske Science Gymnasier og Center for Computational Thinking & Design, Aarhus Universitet. Introducerende figur: 2 sæt ladninger på overflader med forskellig krumning


Download ppt "Hvorfor slå lyn ned i spidse genstande – FY?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google