Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PORTFOLIO i skriftlig biologi

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PORTFOLIO i skriftlig biologi"— Præsentationens transcript:

1 PORTFOLIO i skriftlig biologi
Et forløb i 3t BI Nærum Gymnasium Birgit Sandermann Justesen

2 Formål Skriftlighed generelt Hjælp til selvhjælp Vidensdeling
Træning i at vælge det væsentlige At højne det skriftlige niveau Langt inde i 2g havde klassen endnu ikke trænet den skriftlige dimension i biologi Mange havde svært ved at sortere i stoffet og dermed arbejde med det mest væsentlige Dygtig klasse - så hvorfor ikke også på det skriftlige

3 Problemstilling Problemstilling:
3t havde midt i 2g behov for hurtigt og effektivt at få højnet deres skriftlige fremstillinger i biologi. Hvorfor portfolio Portfolien skulle hjælpe eleverne til dels at holde fokus og dels gennem noterne/portfolien at få et større overblik. Der gemmes digitalt såvel som på papir (livrem og seler)

4 Mål med portfoliometoden:
Fortrolighed med skriftlig biologi – specielt opgaver Opgaver i alle emneområder Jævn aflevering – eleverne har foreslået en gang pr. uge evt. Kun et par delspørgsmål At få det fagligt vigtigste med At kunne se mange vinkler i hver opgave Korrekt brug af fagbegreber Sproglig bearbejdning At eleverne lærer at bearbejde opgaverne inden for en tidsramme, der svarer til eksamenssituationens tidsramme

5 Metode Ugentlig stilles der opgaver
Ved udleveringen af opgaven brainstormes der enkeltvis Derefter brainstorming i grupper Eventuelt i matrixgrupper Opgaven bearbejdes færdig hjemme Klassegennemgang ”enesnak” med eleven én gang pr. semester (gode råd til hver enkelt)

6 Portfolio – skriftlig biologi 3g BI A
Dato: Emneområde: Opgave nr. ____________________________________________________________________ Mine nøgleord Gruppens nøgleord Supplerende nøgleord fra gennemgangen af opgaven Mit indsatsområde

7 Evaluering af portfolioarbejdet
For hurtigere og mere effektivt at få højnet kvaliteten af skriftlig biologi har vi periodisk benyttet portfoliometoden. Var det en hjælp for dig, når vi arbejdede med portfolio? Ja: 13, nej:6, både ja og nej: 1 Uddyb dit svar Giv dit bud på 3-5 positive ting ved portfolio Giv bud på 3 dårlige ting ved portfolio Giv forbedringsforslag til ovennævnte I hvilket omfang synes du, at man kan benytte portfolio i skriftlig biologi? Andre kommentarer

8 Fordele Bedre struktur i besvarelsen Overblik
God metode til de større opgaver Hjælper en i gang Man kommer hurtigere i gang Tænker mere abstrakt Et godt hjælpemiddel Nemmere at at afgrænse det relevante Holder fokus Tidsbesparende

9 Ulemper Det tager tid - og den går fra skriveriet Lidt overflødig
Man kan risikere at komme for langt væk fra emnet

10 Forbedringer Skal kun bruges i grupper Bruges til øvelse i fagbegreber
Gøre den mere resumé-agtig Fint at det ind imellem er valgfrit

11 I hvilket omfang? Især velegnet, når emnet er svært
Især godt til de større og mere komplicerede opgaver

12 2g BI og 1gBI Begge klasser er introduceret til metoden - god metode, når der arbejdes virtuelt


Download ppt "PORTFOLIO i skriftlig biologi"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google