Implementering af PALS Erfaringsopsamling Pals i Danmark, Servicestyrelsen 17.06.2010 Birgit Ryberg www.viaclou.dk
Erfaringsopsamlingen Foregår i et tæt samarbejde med skoler og forvaltning i Herning Kommune Sætter fokus på implementerings-processen Organiserer erfaringsopsamlingen og giver erfaringer tilbage med henblik på at skabe refleksion og læring
Implementering Det er ikke modellernes funktionelle aspekter eller effekter der er fokus for erfaringsopsamlingen Det er implementeringen af et koncept - dvs. de betingelser der giver PALS mulighed for at folde sig ud i praksis.
Tegn på - effekter af PALS Lærerne oplever mere ro i undervisningen, og undervisningen starter næsten lige efter frikvarteret. Kommunikationen er mere anerkendende. Lærerne på ÅR-2-skolen benytter forskellige PALS-redskaber: ”Timeout” når en konflikt er under udvikling, og det røde HJÆLP-kort ved tilspidsede situationer. Efterhånden udvikles et fælles fagsprog blandt medarbejderne, men det er udfordrende for en År-1-lærer at arbejde med de nye termer
Tegn på - effekter af PALS Udlevering af PALS-kort er med til at ændre focus fra konflikthåndtering til konfliktforebyggelse, hvilket lærerne især på år-2-skolen er optaget af. ”Med PALS er det lettere at være leder, for der kommer færre elever på kontoret”. Skoleledelsen ser forholdsvis hurtigt et resultat af en anden konflikthåndtering på skolen.
Iagttagelser af implementering Hvad kan iagttages som medvirker til at folde Pals modellen ud på skolen? Hvilke udfordringer stiller implementeringen til ledelse og nøglepersoner? Hvilke potentialer og barrierer kan registreres?
Tilslutning til PALS konceptet? Konceptet er INITIERET af forvaltningen i den hensigt at ”knække kurven” Konceptet er VALGT af skolerne og har fået tilslutning fra medarbejderne (høringer/kontrakter)
Oplevelsen af relevans Skoleniveauet giver udtryk for at PALSkonceptet SVARER på konkrete problemstillinger, som var defineret på skolen forud for projektet. Det nye ved konceptet er at det er handleorienteret (her og nu perspektiv), det tilbyder en systematik og skaber et fælles sprog på skolen.
Udfordringer for ledelse At få konceptet bragt ind af døren i skolen At folde konceptet ud og få det til at fungere ”skynde sig langsomt og blive ved og ved” At få konceptet integreret i hverdagen – på sigt at lade implementeringen skifte fra at være en oplæringslæringsmodel til at blive en indvendiggjort praksis
Særlige udfordringer til PALS ledelse I Introducere modellens formelle organisering Samspil med PALSvejledere – som er en væsentlig ressource i udfoldelsen af PALS Håndtere gråzoner i rollevaretagelsen
Særlige udfordringer til PALS ledelse II PALS tilbyder et koncept der er velstruktureret og nuanceret, det stiller krav til ledelse i forhold til at definere egen ledelsesopgave - ellers risikerer ledelsen at få en eminencelignende placering i projektet.
Samspillet mellem niveauerne Samspillet mellem forvaltningsniveau, skoleniveau og PPR opleves som afgørende for implementeringen Især opbakning fra PPR gennem PALS vejlederen Ressourcer til kompetence-udvikling Fritagelse fra andre udviklingsinitiativer
Nøglepersoner og koordinatorer Koordinatorer får en stærk position i implementeringen – og må vælges med omhu (handlekraft, styring, relationer…) Koordinatorer pendler mellem den særligt informerede kollega – og den særligt engagerede repræsentant for projektet. ”Ingen har skrevet håndbogen for koordinatorer” – hvad skulle der stå i den?
Dilemmaer og vanskeligheder i processen Koncepterne ligner noget man på skolen kan i forvejen, kunsten bliver at trække det særlige frem Hvor er forskellen på det lærerne allerede gør? - systematik, kontinuitet, refleksion og disciplin over for koncepter?
Loyalitetskonflikter at være tro mod modellerne/kontrakterne at være lydhør over for det gode argument i praksis – anerkende lærerens viden En vej er at involvere sig - få legitimitet og argumenter til at vægte metoden at gå med i processen, høre kritikken at turde tro på projektet og turde gå foran
Legitimitet Nøglepersonernes rolle kan være skrøbelig, da de alene har en koordinerende funktion og en kollegial legitimitet at læne sig op af Reelt varetager nøglepersoner opgaver der rækker ud over at koordinere (lede kollegers læreprocesser, få følgeskab til projektet…) Dette udfordrer ledelse og nøglepersoner.
Divergerende læringsforståelser Tilsyneladende er der en problematik der går igen i oplæringen af PALS – metoderne vurderes som ret traditionelle Det kan være velbegrundet i modellerne, men det står i modsætning til andre læringsforståelser. og det udfordrer ledelse og nøglepersoner
Læringsperspektivet Det handler ikke kun om at få konceptet ind af døren til skolen, men at åbne døren for læring Hvis det ikke skal ende som endnu en introduktion, så skal arbejdet med PALS integreres i hverdagen
Spørgsmål til drøftelse Hvad er genkendeligt Hvad er udfordringen der hvor du står lige nu?