Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune."— Præsentationens transcript:

1 Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune.
Styregruppemøde Torsdag d. 19. maj 2011.

2 At identificere problemstillinger ... og anbefalinger
Når et projekt bæres ind af døren... Når noget i projektet skal foldes ud... Når gryden skal holdes i kog... Når projektet ophører med at være projekt (... bliver det så rutine?) Iagttagelsesniveauer: forvaltning, ledelse, organisation, kollegialt, lærer Hvad skaber bevægelse? Særlige forhold af betydning for implementering? Koncepternes forskelligehed?

3 Når et projekt bæres ind af døren
Styregruppens metablik og garanti for samspillet mellem forvaltningsniveau, skoler og PPR Beslutningsprocessen på skolerne som kontraktskabelse Fokusering gennem fritagelse fra andre udviklingsinitiativer Kvalificerede organiseringer på og mellem alle niveauer

4 Når noget i projektet skal foldes ud
Etablering af fora for kvalificering af ledelsesopgaven Udvælgelse, legitimering og kvalificering af nøglepersoner Involveret ledelse (koncept og proces) At der skabes match mellem koncepter og kultur i skolerne LP obs: udbyderlogik, PPRvejledning mv. PALS obs: PALSvejleder, den fulde pakke mv.

5 Når gryden skal holdes i kog
Kvalificering af ledelse og nøglepersoner Strategier for overlevering og indføring af nye medarbejdere Vitalisering (og udfordring) af koncepterne Formidling af ‘tegn’ på bevægelse Efterspørgsel på konceptpraksis der lykkes

6 Når projektet ophører med at være et projekt (... bliver det så rutine?)
Implementeret er ikke nødvendigvis det samme som forankret... Fastholde den attraktive opmærksomhed (Økonomisk decentralisering) PALS: - fra adfærdsmodifikation til ændrede læringsmiljøer LP: - fra problemløsning til integreret didaktisk praksis Empiri er også en slags evidens...

7 Modellernes møde med forskellige skolekulturer – ”har skolen brug for modellen?”
Ejerskab til PALS-modellen afhænger af lokal skolekultur og lærernes forandringsparathed LP-modellens åbne karakter > giver plads til forskellighed og individualitet Fælles retning og fælles sprog

8 Oplæring – omlæring? Omlæring - en afgørende forandringsfaktor i PALS, som fremprovokerer nye lærerroller og arbejdsmåder En PALSpraktiker skal vise vejen LP – en analytisk model > kollegial samlæring Teamsamarbejde, herunder nøglepersonernes rolle og opgaver

9 Vigtigheden af pædagogisk ledelse!
Dobbelte forventninger til ledelsen: At sætte mål og påtage sig ansvar for skolens organisering og opgaveløsning & at deltage i miljøet, kende til skolehverdagens udfordringer og facilitere kommunikation og samspil mellem skolens aktører Personaleledelse har en særlig rolle ved PALS-skolen

10 Om at være professionel lærer i forandringsprocesser - ”kan jeg leve her?”
Ønske om et refleksivt felt, hvor kritisk stillingtagen er en aktiv medspiller Ønske om at blive anerkendt for den viden og de erfaringer, der allerede er opbygget på skolen Ønske om at skolens arbejde med nye tiltag beskrives, følges op og evalueres løbende


Download ppt "Implementering af LP- og PALS modeller på skoler i Herning kommune."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google