Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør"— Præsentationens transcript:

1 Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør

2 Formål Udvidet praksissamarbejde skoler i Helsingør og uddannelsesstation Helsingør
At lærerstuderende på uddannelsesstation Helsingør opnår praksiserfaringer gennem en større tilknytning til skolen, og at de udvikler deres professionskompetencer i tæt samspil mellem uddannelsen og skolerne

3 Rammer En uddannelsesskole – tilknytning til fast lærer og klasse
Grupper på 3-4 studerende knyttes til en klasse på en uddannelsesskole gennem hele første studieår. De studerende skal efterfølgende i praktik på skolen på 3. semester Observationer og deltagelse i skolens hverdag. Deltagelse i mange forskellige elementer i en skolehverdag Uddannelsesmentor; flere vejledningssamtaler Omfang: 50 lektioner fordelt på 1. og 2. semester fordelt på de dage, hvor der ikke er undervisning på læreruddannelsen. Deltagelse i uddannelsesskolens anderledes uger (årets udfordring), uge 3 og , i et omfang på 5 arbejdsdage Mødepligt

4 Det vigtige samarbejde
Der bliver skabt er en tydelig og klar sammenhæng mellem de studerendes arbejde på uddannelsesskolen og uddannelsesskolen ved, at der stilles specifikke opgaver de studerende skal løse på deres uddannelsesskole. Det er fx observation af relationer i klasserummet og specifikke opgaver knyttet til undervisningsfaget. Disse opgaver rammesættes, bearbejdes og bliver genstand for undervisningen på uddannelsen. De studerende er på deres uddannelsesskoler flere gange om måneden, og de deltager aktivt i forskellige undervisningsaktiviteter

5 Hvad har de studerende deltaget sept.-nov.?
Matematik+ dansk Andre fag (fx kommende undervisningsfag) Kursusaktiviteter Lærermøde Emneuge Observation af klasseledelse i tilknytning til PL First Lego League Klassens tid ……

6 De studerende siger: Man får teorierne i spil i praksis; hvordan er det ude i virkeligheden. Anvendelse af teorier i praksis. Fx klasseledelse. Jeg er begyndt at tænke rigtig meget over kommunikation med eleverne; Vi har lige skrevet opgave om relationel klasseledelse. Vi ser de træk og effekterne meget tydeligere, end når vi sidder og læser en bog. Lettere at forstå teorierne Der er 700% match! Det fungerer rigtig godt, at vi ikke har faste tider, fordi vi selv kan tilrettelægge, hvornår det passer ind i vores planlægning Fint, at vi kan komme og være med i andre undervisningsaktiviteter efter aftale med vores skolementor Vigtigt at man kommer hurtigt ud på skolen, så man får et indtryk af hvad der foregår på en skole. Man finder hurtigt ud af, om lærerarbejdet er noget for en.

7 Vigtige forudsætninger
Planlægning, koordinering, fleksibilitet og relationer er afgørende Ressourcer til samarbejdet i ”Store Team” samt LU-undervisernes deltagelse i første møde på skolen + skolementorernes deltagelse i undervisning/fremlæggelser på læreruddannelsen Løbende kontakt mellem underviserne på LU og skolementorerne om de stillede opgaver Aktive og engagerede studerende, der tager selvstændigt ansvar På sigt: Udvikle en praksis samt beskrivelser af opgavens indhold

8 Praksissamarbejde i praksis

9 BLOG Læs også her:


Download ppt "Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google