Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Advertisements

”Grundlæggende autisme - hvad, hvorfor og hvordan”
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Psykosocial hjerterehabilitering Tøystrup Gods 23 marts 2010 Anne Skjødt Regionsleder, sygeplejerske.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Identificering af skjulte følger efter en hjerneskade Frank Humle Center for Hjerneskade.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Arbejdsmiljødage Relationer skaber psykisk robusthed – at etablere fællesskaber til gavn for den enkeltes arbejdsmiljø Who`s sundhedsdefinition:
Autisme og selvskade. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade og.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Temadag om problemskabende ungegrupperinger
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
UU-OS værdier Åbenhed Mangfoldighed Ordentlighed Mod
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Robuste Fællesskaber.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Den robuste leder, den robuste medarbejder og den robuste organisation  … er tilsammen forudsætninger for at få læringsmiljøer og læreplan til at lykkes.
En tur i galleriet….
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Inklusion i Folkeskolen
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Kognitive udfordringer - og de nødvendige forudsætninger
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Hvordan kan man støtte sit barn i at blive skoleparat
- En genre som alle andre
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Personaletræf Brogården 2018
Neuropædagogiske samtaler
Stress 2019.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Reaktionen ved små snitsår
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Kognitive strukturerede samtaler

Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!

Hvem er Thilde 23 år Maj – okt 2012: indlagt med alvorlig spiseforstyrrelse – afbrød 1.g Okt 2012: Asperger Syndrom Febr. 2013: indskrevet i Bagland Aug. 2013: flyttede hjemmefra Jan. 2014: Opstart kognitive samtaler Juni 2016: student

Thildes forudsætninger Velbegavet Videbegærlig Sort/hvid tænkende Systemorienteret Detaljefokuseret Vanskeligheder i det sociale felt Behov for forudsigelighed og struktur

Hvad er opgaven Mentorstøtte til gennemførelse af studentereksamen: Fastholdelse i realistisk niveau ift. skolegang Perspektivere sociale relationer Arbejde med detaljefokusering så hun ikke mister overblikket og spiseforstyrrelsen aktiveres

Kognitive samtaler Sammenhængen mellem tanke, følelse, krop og handling Omstrukturering af uhensigtsmæssige tanker for at… …modvirke uhensigtsmæssige handlemønstre At gøre robust

Thildes holdning til kognitive samtaler Dyb SKEPSIS! Troede ikke på det Betvivlede at jeg som lærer uddannet kunne hjælpe hende MEN VILLE SÅ GERNE….

Opstart af kognitive samtaler Kontrakt: Hvad skal vi tale om Hvorfor Hvordan Hvor længe Skabe en relation

Afdækning Hvad fylder Motivation for samtalen Sokratisk udspørgen Aktiv lyttende Spejle

Hvad skal vi tale om

”Det skal gøre ondt, før det er godt” Tydelighed om realistiske mål Snuble-mål er vigtige Afdækning af mestringsstrategier Vigtigt at jeg tager ansvar for samtalen Vigtigt at jeg fortæller / opsummerer, hvad vi har nået i løbet af samtalen

Psykoedukation Viden er guld Viden er magt Viden er selvværdsskabende

Sensorisk bearbejdning Eksekutive funktioner Detalje- fokusering Indlevelses- evnen Repetitive adfærdsmønstre Kommunikation Gensidigt socialt samspil Autisme Udfordrende livssituationer, som kræver meget energi og som betyder at man er på mentalt overarbejde – kan påvirke langvarig stress med risiko for at endnu mindre mentalt overskud til at klare udfordrende livssituationer dvs. mindre energi til at klare de ting, der kræver meget energi. Dette kan medfører de eksekutive funktioner, hvilket kan betyde stresssymptomer i form af eks. manglende overblik og udmattelse. Dette medfører: udvikle depression, angst mm Model for udvikling af depression, angst mm Udfordrende og svære livssituationer kan betyde udvikling af eks. angst og depression - når man har autisme er mange livssituationer særligt udfordrende. Og derfor er mennesker med autisme også i risiko for at udvikle eks. angst og depression.

Hjemmearbejde Kognitive skemaer Observationer Virkelighedsundersøgelser Tydelige, afgrænsede, konkrete opgaver med et meningsfuldt formål

Omstrukturering af tanker Alternative tanker og handlinger Virkelighedsundersøgelse Bevisførelse

En illusion? Jeg vil tale med én, der kan se hele mig indefra men med en udenforståendes øjne. Én, der kan sætte ord på og forklare, hvad der sker i mig og binde en rød tråd om det hele

Søren Kierkegaard ” At man, når det i sandhed skal lykkes at føre et menneske hen til et bestemt sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er hemmeligheden ved al hjælpekunst. Enhver der ikke kan det, han er selv en indbildning, når han mener at kunne hjælpe en anden. For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han – men dog vel først og fremmest forstå det, han forstår. Når jeg ikke gør det, så hjælper min mereforståen ham slet ikke”

På vej ”Nu ved jeg, at Bente ville sige til mig…..” Gentagelser, gentagelser, gentagelser

I dag De samme forudsætninger, men Forstår at være i proces Nuanceret tænkning Samarbejde og sociale relationer Perspektiverer selv og søger bare bekræftelse