Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108."— Præsentationens transcript:

1 Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108

2 Kendetegnende for målgruppen var lært hjælpeløshed og passivitet samt manglende kompensationsstrategier

3 Hvordan får vi styrket deres handletillid og
gjort dem mere foretagsomme? Og hvordan får vi sikret at de er synskompenseret og tager ansvar?

4 Projektet kort fortalt
2 årigt projekt I samarbejde med Dansk Blindesamfund (DBS) Mål: at udvikle metoder til at bringe unge tættere på uddannelse eller arbejdsmarked Gennem synsfaglige udredninger Gennem netværksaktiviteter

5 Målgruppen 18 -30 år DBS synskriterier Ikke andre væsentlige handicap
Ikke i gang med uddannelse eller erhverv Uddannelseshjælp eller lign som forsørgelse Motiveret for udvikling

6 Målgruppens udfordringer
Manglende samfundshensyn til eller kendskab til den unges udfordringer pga. synshandicappet Manglende evne til formidling af synshandicap og de løsninger, der er brug for Manglende accept af synshandicap og dermed kompetencer til at bruge synskompensation Manglende handletillid (self-efficacy) Brug for hjælp til struktur og planlægning frem mod mål Opmærksomhedsproblemer, koncentrationsbesvær, fastholdelse, træthed og manglende energi Præget af usikkerhed, manglende selvværd Manglende sociale kompetencer

7 Målgruppens udfordringer
Problemer med fremmøde til aftalte aktiviteter Går fra uddannelse til uddannelse, frafald fra uddannelse Manglende realisme omkring uddannelses-/erhvervsvalg Manglende erhvervspraktik/forståelse for arbejdsmarkedet, frafald fra job forløb Værdier, der adskiller sig fra traditionelle danske i kraft af anden etnisk herkomst Udfordringer med at få hverdagsliv (med børn) til at hænge sammen før ressourcer til uddannelse/job Diabetes, overvægt, fedme Psykisk overbygning (depression, neuropsykiatriske lidelser, spiseforstyrrelse) Kognitive vanskeligheder  Ensomhed

8 SKUB modellen Styrker og interesser Anerkendelse for handling
Kirketerp, 2011, Kirketerp 2016 Anerkendelse for handling Fokus på næste bedste skridt Rollemodeller Styrker og interesser Lært Hjælpeløshed Succes-oplevelser Mod til at fejle Foretagsomhed

9 Succesoplevelser Den vigtigste forudsætning for alle de andre virkemidler i modellen Det at lykkes med noget svært Skal forstås udfra psykologen Albert Banduras begreb Self-efficacy

10 Self-efficacy ”Individets forventning om egen kompetence til at gennemføre en bestemt handling.” (Albert Bandura) Handletillid

11 Succesoplevelser - eksempler
Praktikker Ringe op til arbejdsgiver eller sagsbehandler Færdes uden hjælpere (fx via DBS handicapservice eller via tillært mobility

12 Case En ung mand med to studiestop bag sig var blevet usikker på egne muligheder. Ringe kendskab til arbejdsmarkedet, men havde dannet meget faste overbevisninger om, hvordan verden er, hvilket var blevet til en barriere i forhold til erhvervsvalg. Han havde overvejelser om opstart som selvstændig væver, men uden at have undersøgt muligheden. Der blev etableret praktik indenfor erhvervet, hvor der blev skabt et trygt rum hvor den unge kunne afprøve sig selv. Der blev desuden arrangeret et virksomhedsbesøg hos en producent, hvorefter tankerne om selvstændig virksomhed blev skrinlagt. Der blev etableret flere virksomhedsbesøg, hvor den unge fik lov til at udspørge rollemodeller om deres uddannelse og arbejdssituation. Herved kunne han sætte sig selv, og sine kompetencer ind i en arbejdssituation, så han kunne vurdere egne muligheder for en arbejdsmæssig fremtid. Virksomhederne blev fundet indenfor områder hvor den unge følte han havde styrker og interesser. Et af arbejdsområderne var i overensstemmelse med ønsker og kvalifikationer, hvorfor der efterfølgende blev etableret en 14 dages praktik, som kunne afklare jobønsket. Den unge blev bekræftet i sit ønske om arbejdsområdet og der blev derefter taget skridt til at søge kommunens opbakning til en kortere praktisk uddannelse, med mulighed for at få og fastholde ordinært arbejde.

13 Fokus på næste bedste skridt
Andre ting var presserende først (økonomi, bolig, kompensation, overvægt mm) Kan bedre gennemføre når de får styr på de faktorer som står i vejen Hjælp til kontakt til synskonsulent, henvise til udredning, hjælp til boligsøgning

14 Styrker og interesser Hvis vi kender os selv har vi større klarhed om hvad vi er indremotiveret for, hvor vi har vores styrker og hvad vi skal undgå I alt for meget arbejde med målgruppen er der fokus på problemer

15 Udfordring i inklusionsarbejdet
Lav handletillid og lavt selvværd (så ser man ikke sig selv som en der har kvaliteter som færdigheder og interesser Manglende kontakt til mainstreamkultur betyder at almindelige spørgsmål bliver meningsløse

16 Rollemodeller Fremhæves af Bandura som vigtig kilde til udvikling af self-efficacy

17 Rollemodeller - eksempler
IBOS mentorkorps DBS mentor Kurser og netværksarrangementer Gav indsigt i nye handlemuligheder Skabte håb Viste første trædesten på vej Mulighed for at spejle sig i andre i samme situation

18 Det dobbelte SKUB - metode
SKUB modellen – unge med lært hjælpeløshed og lav self-efficacy + Synsfaglig viden Koordinator Udredning Behov for længerevarende forløb

19 Hvad kan vi ellers lære af det?
Have fokus på mennesket først, men uden at glemme synshandicappet Stille spørgsmål der inkluderer isf. at ekskludere Konstant udfordre vores egne antagelser og se på om det vi gør virker

20 Tak for opmærksomheden Anne Bjørkmann, mail: ab7l@kk.dk


Download ppt "Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google