Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed."— Præsentationens transcript:

1 ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed

2 www.psykinfomidt.dk www.psykinfomidt.dk (slides) www.adhd.dk (ADHD-guide) www.adhdkompagniet.dk (DIVA 2.0) www.adhd.dk www.adhdkompagniet.dk

3 Hvorfor diagnosticeres som voksen - er det ikke et modefænomen?

4 ADHD Før i tiden mente man ikke, at voksne kunne have ”DAMP”, ”MBD” osv., men det ved man i dag, at mange har. A ttention (opmærksomhed) D eficit (manglende) H yperactivity (hyperaktivitet og impulsivitet) D isorder (forstyrrelse) - findes i mange blandinger og sværhedsgrader ADD er, når der ikke er hyperaktivitet

5 ADHD Voksne med ADHD har haft det siden barndommen 3-5 % af den voksne befolkning har ADHD (ca. 160.000 danskere) 100.000 har brug for behandling og social støtte 3-4 gange så mange mænd som kvinder - men da mænd er mindre tilbøjelige til at søge hjælp, er der lige så mange kvinder som mænd i behandling Der er 70-80% arvelighed

6 Beskrivelse af voksne med ADHD ”Voksne med ADHD har let ved at blive distraheret, har ringe planlægnings- og organisationsevne og lider af humørsvingninger og vredesudbrud. De søger spænding og risici for bedre at kunne koncentrere sig, har ofte et stof- eller alkoholmisbrug og er impulsive og rastløse. Derudover lider de næsten altid af yderligere en eller flere andre ting som f.eks. stress, angst, depression, misbrug, søvnbesvær, bipolar lidelse eller personlighedsforstyrrelse. Alt dette resulterer i problemer med at fungere i skolen, på arbejdet og i personlige forhold” (Kooij 2010)

7 Kun ADHD 31 % Angst/ depression 30-40% Adfærds- forstyrrelser 60-70 % Autisme /Asperger ca. 30 % Indlærings- vanskeligheder 25-30 % Tics og Tourette Stof- og alkohol- misbrug Personlig- hedsfor- styrrelser Epilepsi Søvn- forstyrrelser

8

9 Hvordan stilles diagnosen? DIVA 2.0 – diagnostisk interview Udviklingshistorie som barn Psykologisk undersøgelse Observationer fra skolen (børn) Samtale med pårørende Problemerne kommer til udtryk på alle ”arenaer” (skole, arbejde, familie, venner)

10 Diagnostiske kriterier Opmærksomhedsvanskeligheder Hyperaktivitet Impulsivitet Begyndelsesalder før 7 år Optræder i forskellige situationer Giver betydelige vanskeligheder

11 Opmærksomhed Opmærksomhedsforstyrrelse på mindst 6 af disse områder: 1. Kan ikke fastholde opmærksomhed på detaljer, laver skødesløse fejl 2. Kan ikke fastholde opmærksomhed på leg eller andre opgaver 3. Synes ikke at høre, hvad der bliver sagt 4. Kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver 5. Kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter 6. Undgår eller afskyr opgaver, der kræver vedholdende opmærksomhed 7. Mister ting, man har brug for 8. Lader sig let distrahere af ydre påvirkninger 9. Er glemsom i forhold til dagligdags aktiviteter

12 Hyperaktivitet Hyperaktivitet på mindst 3 af følgende områder: 1. Uro i hænder, fødder 2. Forlader sin plads, også når det forventes at blive siddende 3. Farer omkring på en utilpasset måde (har et særligt højt og utilpasset aktivitetsniveau) 4. Støjende adfærd ved leg og andre aktiviteter og har svært ved at forholde sig stille og roligt. 5. Overdreven motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre (føler hele tiden behov for at være i aktivitet – har svært ved at slappe af).

13 Impulsivitet Impulsivitet på mindst 1 af følgende områder: 1. Svarer før spørgsmål er afsluttet – eller afslutter andres sætninger. 2. Kan ikke vente på, det bliver vedkommendes tur. 3. Afbryder eller maser sig på. 4. Taler for meget, uden situationsfornemmelse

14 Hvorfor er det svært at diagnosticere ADHD hos voksne? Evt. hyperaktivitet er ofte forsvundet Voksne med ADHD har kompenseret for deres mangler i nogen grad Voksne ADHD-ptt. har i meget høj grad comorbiditet, der dækker over en evt. ADHD Er i høj grad en kvantitativ og ikke en kvalitativ diagnose Kender ikke/leder ikke efter symptomer på ADHD

15

16 ADHD 4 centrale udfordringer: (Sverre Hoem, norsk psykolog med ADHD) 1. Bevare eller genvinde selvrespekten 2. Fremme struktur for at undgå kaos 3. Mestre nære relationer 4. Undgå destruktiv afhængighed

17 ADHD - behandling Medicin Social støtte Struktur Mentor Specialtilrettelagt undervisning og lignende Psykoterapi – samtale- eller adfærdsterapi Undervisning Coaching Låse op for et menneskes potentiale for at maksimere dets præstation Rådgivning af netværket Udvikling af kompenserende strategier Kalender, Betalingsservice, Tæl-til-10, skemaer, oversigtstavler m.m.

18 ”Den gode nyhed” Inden for de seneste år er ADHD kommet på dagsordenen – man kan faktisk få kvalificeret hjælp (det kunne man ikke for 15 år siden) Find dig ikke i, at dit liv er som det er Erkend at du lider af ADHD Søg hjælp Arbejd ansvarligt med din behandling Så får du et meget bedre liv!!

19 www.psykinfomidt.dk www.psykinfomidt.dk (slides) www.adhd.dk (ADHD-guide) www.adhdkompagniet.dk (DIVA 2.0) www.adhd.dk www.adhdkompagniet.dk


Download ppt "ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google