Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner"— Præsentationens transcript:

1 Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Titel: Power-point skabelon 2017

2 Præsentation Hvem er vi?

3 Baggrund – hvorfor en Boostcamp?
Stærkt stigende prævalens – i dag på 1 pct. Forskning viser, at autistiske voksne er markant dårligere stillet ift. beskæftigelse, livskvalitet, ensomhed og selvstændig livsførelse – ikke blot ift. den øvrige del af befolkningen, men også ift. mennesker med andre mentale handicap Find henvisninger i vores ansøgning til Novo Nordisk... Den kan I printe og tage med... 3

4 Baggrund – Hvorfor en Boostcamp?
En undersøgelse gennemført i England viste for nyligt at: 16 pct. af autistiske mennesker er i fuldtidsbeskæftigelse 16 pct. af autistiske mennesker er i deltidsbeskæftigelse ... på trods af, at 77 pct. angav et ønske om at arbejde Undersøgelsen viser, at der ikke er sket en positiv udvikling i beskæftigelsesraten de sidste 10 år

5 Baggrund – Hvorfor en Boostcamp?
Et meningsfuldt liv handler ikke kun om deltagelse på arbejdsmarkedet Studier viser, at autistiske mennesker har et ønske om at indgå i relationer med andre, og at ensomhed hos autistiske mennesker fører til højere risiko for angst, depression og nedsat selvværd

6 Baggrund – Hvorfor en Boostcamp?
Et studie viste at: kun 8 pct. af autistiske unge havde mindst én tæt ven 21 pct. havde en relation med en jævnaldrende, som involverede en fælles aktivitet Et andet studie viste at: 55 % af autistiske unge aldrig havde været sammen med en ven 63 % havde i løbet af det seneste år ikke fået ét opkald fra en ven

7 Boostcamp: Håb, gnist og handlekraft
Boostcamp: Intensivt 12-dages forløb Målgruppe: Autistiske unge med normal/høj intelligens på kanten af beskæftigelse Formål: at give de unge et positivt boost Højmotiverende linjefag som positiv løftestang for at lykkes med de andre fag Medborgerskab, robusthed, vejviser, inspirationsoplæg Højskoleånd: Sammenhold og ligeværd

8 Baggrund – Hvorfor en Boostcamp?
Dette peger på behov for nytænkning Ønske om at gå nye veje i forsøget på at støtte unge til beskæftigelse og forebygge social isolation

9 Højmotiverende linjefag som drivkraft for Boostcamp
Særinteresser stor betydning for autistister Den bedste effekt af en læringsproces fås, hvis interessen driver værket Udgangspunkt i hvad de unge allerede er motiverede for fremfor hvordan vi motiverer dem Særinteresser er forbundet med entusiasme, stolthed, glæde og selvtillid

10 Borgerfortællinger

11 Hvorfor positive resultater?
Interessefællesskaber Relationsopbygning - kursister og personale imellem Fokus på at mødes som ligemænd Rammerne for kurset

12 Udfordringer – på trods af positive resultater
Opfølgning: Hvordan understøtter man en positiv udvikling? Ikke et ‘tryllekursus’ – men et led i en positiv udvikling Kommunalt perspektiv: Hvorfor er rollespil/japansk beskæftigelsesfremmende? Økonomisk pressede kommunale samarbejdspartnere

13 Hjælp mig med at brainstorme
Foreløbige bud: Hvad kunne I tænke jer, at en borger som I samarbejder med, fik ud af en boostcamp? Hvordan kan vi styrke fokusset på borgerens motivation i vores indsatser? Hvordan kan vi gå med borgerens motivation, selvom vi selv kan have svært ved at se at det lykkes?


Download ppt "Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google