Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt"— Præsentationens transcript:

1 Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Chefkonsulent Signe Tønnesen, Lederne

2 Hvad siger lederne om håndtering af stress?
95% af lederne mener, at det er en ledelsesopgave at håndtere medarbejderstress! Mange ledere har haft medarbejdere med stress – 70% samtale, 50% fastholdt eller psykologhenvisning Lederne føler sig i nogen grad klædt på til at håndtere stress 30% - erfaring og uddannelse klæder lederne bedre på Lederne vil gerne vide noget om: Hvordan jeg opbygger mental robusthed hos mine medarbejdere, stresssymptomer, medarbejdertrivsel Undersøgelse august 2015

3 Handlemuligheder i faser
Primær forebyggelse (travl) Sekundær forebyggelse/håndtering (belastet) Fastholdelse (helbredsmæssigt påvirket af stress) Tilbagevenden (udbrændt)

4 Processen fra trivsel til stress
Effektivitet Trivsel Alvorlig stress Fra ”Stop stress, håndbog for ledere” af Malene Friis Andersen og Marie Kingston 2016

5 Trivsel Alvorlig stress
Ledelsesopgaven Effektivitet Trivsel Alvorlig stress Fra ”Stop stress, håndbog for ledere” af Malene Friis Andersen og Marie Kingston 2016 Fra ”Stop stress, håndbog for ledere” af Malene Friis Andersen og Marie Kingston 2016

6 Spot medarbejderen med stress
Kan have forøget sygefravær klager over fysiske problemstillinger eller manglende energi lider af humørforandringer – kan være irritabel eller have en kort lunte Har manglende eller kun sporadisk kontakt både med dig og med andre kolleger og udelukkende vedrørende arbejdsopgaver Kan let miste overblikket Springer frokosten over eller spise den under arbejdet Kan være svær at få øjenkontakt med Bruger ofte sætninger som ”Jeg skal bare lige…”

7 Prioriteringsmatrixen
Vigtigt 2 1 Vigtigt Haster ikke Vigtigt Haster 4 3 Ikke vigtigt Haster ikke Ikke vigtigt Haster Haster Model efter Covey

8 Symptomer i organisationen
Småproblemer anses på forhånd som ”uløselige” og går i hårdknude Problemer er forhandlingsemner ikke ”fælles-opgaver” Der mangler engagement, motivation og latter Lederne og medarbejderne tager ikke selv initiativer Stort fravær og ”gennemtræk” Ingen ønsker valg til tillidshverv Man ”passer sig selv” og oplever ikke et ”fælles ansvar” Få har mod til at prøve nye ideer af Produktiviteten er lav, trods et højt arbejdstempo

9 Hidtidig strategi - forebyggelse?
Individuelt: Tilbud om stress-håndtering, robusthed, etc. Behandling af stress-sygemeldte Indsats for fastholdelse og tilbagevenden Organisatorisk: Reagerer, når der er tegn på at noget er ved at gå galt - især blandt risikogrupper Samler op når det er gået galt Systematisk uddannelse af nøglepersoner, f.eks. ledere, stress-spottere, risikogrupper

10 Problem? - tjaaa OK at behandle individer der bliver syge
OK at have fokus på risikogrupper OK med systematisk uddannelse om stress Men Mange bliver ramt Vi kan alle blive ramt Der kommer hele tiden nye tilfælde til Vi har brug for at sætte ind tidligere og for at fokusere bredere i organisationen

11 Handlemuligheder på flere niveauer
Organisation Ledelse Gruppe Individ Single loop learning – hvis løsningen (kun) er, at Bente skal til psykolog, så er det Bente der skal fixes, så er det Bente der er problemet! Hvad nu, hvis det ikke kun er Bente der er problemet?

12 Hvad forebygger stress?
IT-systemer der virker STRUKTUR Klare mål og forventninger Krav der passer til kompetencer Mindsket tidspres Belønning og anerkendelse Forudsigelighed Retfærdighed Rolleklarhed LEDELSE Social støtte Udviklingsmuligheder og tryghed i jobbet Mening Gode relationer og godt samarbejde Passende indflydelse Forandringer i OK tempo

13 Tak for i dag


Download ppt "Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google