 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Refleksion i kommunikationen
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Ørestad Skoles værdier
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
NUVÆRENDE PRAKSIS PÅ UCV: - Anvendelse af almindelige vejledningsmetoder. - Sporadisk intensiveret vejledning (iværksat på baggrund af akut behov). -
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Når lærere samarbejder med forældre
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Kommunikation og vejledning
TJEK PÅ TEAMET.
Kultur i organisationer
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Talentinternat modul 3..
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
Mødeledelse og deltagelse
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Lærermiddelkultur(er)?
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Læring i et vejledningsperspektiv
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Gruppeudviklingssamtaler
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Coaching teorier – fire veje
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Hvad er coaching? Synergi HRM & Rosenkvist Consult
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Teamudvikling og gruppedynamik – at styre og udvikle samtaler
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
GOD HÅNDTERING AF SYGEFRAVÆR OG FASTHOLDELSE Program * Kulturens betydning for sygefravær og forebyggelse * Praktisk etik som kulturredskab * Kort over.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Lav din egen funktionskæde Fokuser først på et væsentligt indsatsområde som du er med til at realisere i dit daglige arbejde Nævn de 3 vigtigste interessenter.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Bachelorprojektvejledning?
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Lærere og team arbejder videre
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Interview-teknik.
Kvalitet Ansvarlig for kvaliteten af skolens praksis
Metoden fælles beslutningstagning
Arbejdsmiljøgruppens ansvar, etik og samarbejde
3-timersmødet 2018.
Den motiverende samtale
Aktiviteter i en forhandlingsproces
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

 Siden sidst – gennemgang af erfaringer fra første møder med lærerne, de første observationer,  Opgave: drøftelse og afprøvning af gruppevejledning med henblik på at strukturere et gruppeinterview  Kontrakten – hvilke problemer giver den? Hvilke problemer giver opgaven / opgaverne?  Vejlederens fortsatte rolle Læs og lær – vejlederrollen 1

Fokusperson Ordstyrer Deltager 1) Fokusperson præsenterer et dilemma 3) Runde: Hvis det var mig, ville jeg overveje at … 4) Runde: Jeg synes han/hun skal … 2) Deltagerne kan stille afklarende spørgsmål 5) Fokuspersonen reflekterer

Fokusperson Ønsker at blive klogere. Fortæller om sine overvejelser. Giver sig tid til at lytte til interviewer og reflekterende team Reflekterende team Fokusperson Inter- viewer Reflekterende team En slags ’ekstra hjerne/bevidsthed’ Tilbyder nye perspektiver og nye vinkler på sag og samtale Vejleder SAG Interviewer Kontakt og omsorg Stiller spørgsmål Styrer samtalen Hjælp til selvhjælp Spilfordeler Tidtager Kan, ligesom intervieweren, lave time-out og åbne for det reflekterende team ’Når jeg har sagt, hvad jeg tænker, så kan jeg tænke over, hvad jeg har sagt’ Bateson

4 Fordele ved metoden Metoden kan bruges til forskellige problemstillinger og i forskellige grupper Reflekterende Teams skaber rum for en konstruktiv problemløsning, hvor såvel fokusperson som deltagerne i det reflekterende team oplever sig selv som betydningsfulde aktører Brug af Reflekterende Teams giver tid til aktiv lytning og til at tale om emner på en anden måde end den, hverdagen giver mulighed for Metoden er også velegnet på lærernes teammøder, der ofte er fyldt op af mange sager, og hvor fordybelsesmuligheden er begrænset. Alle i et lærerteam bør på skift få mulighed for at blive interviewet og være interviewer eller medvirke i det reflekterende team Forhold man skal være særligt opmærksom på ved brug af metoden Det er vigtigt, at alle afsætter den aftalte tid og ikke laver andre aftaler, som afbryder seancen. Metoden kan som al anden supervision påvirke den interviewede emotionelt, og derfor vil der ofte være brug for en uformel snak efter selve teamsamtalen Metoden fungerer bedst i mindre grupper af højst syv personer (en interviewer, en fokusperson og fem personer i det reflekterende team)