De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Advertisements

Det Internationale Område Studieområde 3/
- og problemformulering
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Oplæg om problemorienteret projektarbejde
(almene målsætninger)
Deltagerstyret undervisning
Studieretningsprojekt
De skriftlige eksamensopgaver i engelsk
Videnskabsteori og faglige metoder
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Synopsis VIP3/2012.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Introduktion til opgaveskrivning
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
N ETVÆRKSARBEJDE, MED FOKUS PÅ EVALUERING OG PROGRESSION I ENGELSKFAGET. Et samarbejde mellem Odder, Faaborg og Nørresundby.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Metode. Definition Metode er måder at tilvejebringe viden på.
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
- Understøtter den øvrige undervisning.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Nykritisk analysemetode
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
SRO SKRIV!. OVERORDNET STRUKTUR SRO SKRIV Gunvor Severinsen GREVE GYMNASIUM, 2016 OPGAVENS HOVEDDEL FORSIDE ABSTRACTABSTRACT INDHOLDS- FORTEG- NELSE INDLEDNING.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
DET INTERNATIONALE OMRÅDE DIO præsentation af Jonathan Stoker.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Omlagt skriftlighed i International Økonomi. Identificeret problem: Mange elever har svært ved at skrive samfundsvidenskabeligt. Frustrationer hos såvel.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
28 feb | Gennemgang af kap. 11 &12 | Created by: Gruppe 2 Metode og Projektskrivning - En introduktion Kap. 11 & 12 Gruppe 2  Ann  Bo J  Erling.
Formål Valg af fag Blanket Pjece Valg af problem.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
Danskopgaven Struktur. Opgavens struktur (Forside(r) Indholdsfortegnelse) Indledning – hoveddel – Konklusion (Fodnoter Litteraturliste evt. bilag) 5-7.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 2: Den redegørende skrivemåde
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Studieretningsprojektet!
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Input fra fagene Sprog.
StudieRetningsOpgaven
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
SRO 2018 hHx.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Synopsen skal indeholde
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
DHO DHO 2019 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning med faglige metoder Opgaveskrivningen i gymnasiet.
Humanistisk Entrepreneurship 13 Eksamen Eksamenstræning Adding values to the business model forår 2019 Pillon - KU.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

De taksonomiske niveauer i skriftligt arbejde på HHX

Case Projekt Eksamensprojekt Dansk stil Essay Opgaver Problemorienterede opgaver DIO

De taksonomiske niveauer Redegørelse Referat Karakteristik Beskrivelse 1. Teorianvendelse Diskussion Sammenligning Analyse 2. Vurdering Perspektivering 3.

1. niveau Stoffet gengives: Beskrivelse Karakteristik Referat Redegørelse Fakta Objektivitet Dokumentation Sammenligning Mange kildehenvisninger

2. niveau Strukturering og forklaring af sammenhænge: Analyse Sammenligning Diskussion Teorianvendelse Faglig forklaring Forholde sig til noget At tænke i del før hele Ligheder og forskelle Pro og contra - argumentation Arbejde med teorier og modeller

3. niveau Bedømmelse og vurdering: Vurdering Perspektivering Bedømmelse Vurdering af materialet En del af konklusionen Nye tanker og Refleksioner