Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016."— Præsentationens transcript:

1 StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016

2 De større skriftlige opgaver Opgaven er 2. trin i en tretrinsraket med indbygget progression. 1. Sommer 2015 DHO En opgave med en faglig problemstilling i dansk, historie eller dansk-historie 2. Vinter 2016 SRO Studieretningsopgaven 3. Efterår 2016 SRP Studieretningsprojektet

3 Studieretningsopgaven O Videre arbejde med erfaringerne fra DHO O Generalprøve til studieretningsprojektet (SRP) O Til forskel fra SRP er fagene givet på forhånd O Skrive i to studieretningsfag O Lærerne leverer en opgaveformulering via Lectio

4 Tidsplan og frister Dato 2015Indhold 7/1Introduktion til opgaven Uge 4Opgaveformuleringen kan ses i Lectio Uge 3-7Vejlednings- og skrivefase. To lektioner med vejledere til at -søge materiale -gennemføre forsøg -modtage vejledning -modtage respons på din opgave. 10/2Skrivedag Uge 8En skrive og responstime 2/3Opgaven afleveres elektronisk i Lectio

5 Dette skal du kunne efter SRO (Kompetencemål) O Besvare en opgaveformulering ved hjælp af fagets/fagenes metoder. O Disponere en opgave ud fra opgaveformuleringen. O Beherske opgavens tredeling (indledning, hoveddel og konklusion). O Sørge for der er sammenhæng i opgaven. O Arbejde tværfagligt med de to deltagende fag. O Arbejde på forskellige taksonomiske niveauer. O Finde materiale og vurdere dets brugbarhed. O Bruge dokumentation (citater, indsamlede data og andre kildehenvisninger). O Skrive et engelsk abstract. O Beherske formalia, opgavetekniske krav. O Overholde tidsplan og frister i en vejledningsproces. O Spille en aktiv rolle i vejledningsprocessen

6 Taksonomiske niveauer

7 Solo taksonomi

8 Opgaveformulering O Opgaveformuleringen er tilgængelig som en pdf for den enkelte elev via forsiden på Lectio.

9 Opgavens opbygning O Forside (fag, opgaveformulering, navn, klasse, vejleder/e, årstal) OBS: Genereres automatisk af Lectio! O Abstract (et fokuseret resumé af opgavens problemstilling, metoder og konklusioner på engelsk). O Indholdsfortegnelse (angiv hoved- og underafsnit samt sidetal for hele opgaven). O Indledning ( skrives bedst til sidst, skal kunne læses i direkte sammenhæng med konklusionen). O Opgavens hovedafsnit. O Konklusion (skal kunne læses som svar på indledningens problemstilling). O Noter. O Litteraturliste. O Eventuelle bilag.

10 Sammenhæng i opgaven O Indledning og konklusion er markeret med rødt. O De gule afsnit er opgavens hovedafsnit.

11 Sammenhæng i opgaven O Indledning og konklusion er markeret med rødt. O De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. O Indledningens problemstilling skal behandles og kunne aflæses i opgavens hovedafsnit.

12 Sammenhæng mellem problemformulering og konklusion O Indledning og konklusion er markeret med rødt. O De gule afsnit er opgavens hovedafsnit. O Konklusionen skal kunne læses som et svar på indledningens problemformulering. O Indledningen skrives derfor bedst til sidst. O Husk den røde tråd hele vejen gennem opgaven.

13 Opgavens omfang og layout O Max. 10 sider. O 15 timers elevtid. O Skriftstørrelse 12, Times New Roman. O 1½ linjeafstand. O Margin 2-3 cm. O Ikke indeholdt i siderne: O Indholdsfortegnelse. O Illustrationer. O Litteraturliste. O Noter. O Eventuelle bilag.

14

15 Citat indrykket fra begge sider mindre skrifttype mindre linjeafstand

16 Litteraturliste Opstilles alfabetisk efter forfatternes efternavne O Forfatterens navn (efternavn, fornavn, mellem- navn). O Titel på bog eller artikel O Udgave af bog (hvis det ikke er den første). O Forlag eller udgivelsessted. O Årstal for udgivelse. O Internetadresser, forsynet med overskrift og dato for materialehentning. EKSEMPEL Amalienborg Slot: Ruslands skatte – kejserlige gaver. København, 2002. Christiansborg Slot: Kejserinde Dagmar, Maria Fjodorovna. København, 1997. Clausen, H.C.: Kejserinde Dagmar. Poul Kristensens Forlag, 1991. Jensen, Bent: Zarmoder blandt zarmordere. Gyldendal, 1997. Tisdall, E.E.P.: Kejserinde Dagmar. Sesam, 2004. Ulstrup, Preben: Kejserinde Dagmars fangenskab på Krim. Gyldendal, 2005. Kejserinde Dagmars genbegravelse http://www.reburial.um.dk/da/menu/Billedgalleri/ KejserindeDagmar/ (Download d. 1/3 2009)

17 Dokumentation Ved hjælp af henvisninger og citater skal du undervejs i opgaven orientere læseren om, hvor du har din viden fra. Det gælder alle opgavens niveauer: O Resuméer. O Redegørelser. O Analyser. O Perspektiveringer. Det at henvise til sine kilder er et vigtigt element i videnskabelig metode

18 Kildehenvisninger O Gennem opgaven gives ved hjælp af fodnoter henvisninger til den benyttede litteratur, som optræder i litteraturlisten. O En fodnotes nummer anbringes efter det relevante afsnit og i fodnoten angives det benyttede værk (i forkortet form) samt sidetal, f.eks. Møller, 1927, 135. O Dette gælder også ved citater.

19 Afsluttende korrektur og revision af opgaven O Besvarer jeg opgaveformuleringen? O Har jeg anvendt passende faglige analyser og arbejdsmetoder i besvarelsen? O Arbejder de to fag sammen? O Er fagene vægtet i passende grad? O Er alle oplysninger, facts, tal osv. korrekte? O Dokumenterer jeg i forhold til opgaveformuleringen? O Har jeg en klar og sammenhængende struktur? O Er afsnitsinddelingen meningsfuld, og er der sammenhæng mellem mine afsnit? O Er indledning, delkonklusioner og endelig konklusion klare? O Har jeg husket abstract? O Skriver jeg klart og sammenhængende? O Er sproget korrekt? (Husk at bruge stavekontrol) O Er mine kildehenvisninger i overensstemmelse med de akademiske normer? O Er opgavens layout i orden? Stray Jørgensen & Rienecker: Studiehåndbogen (2009) Eva Heltberg: Skriv løs – slet og ret (2009)

20 HUSK: Det skal være dit eget arbejde

21 Litteraturliste O Heltberg, Eva: Skriv løs – slet og ret. Dansklærerforeningens Forlag, 2009 O Jensen, Claus: Studieforberedende skriftlighed, EMU. http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/ skriftlighed.html (hentet 16.8.11). http://www.emu.dk/gym/fag/al/tilrettelaeg/ skriftlighed.html O Rienecker, Lotte og Stray Jørgensen, Peter: Studiehåndbogen, Samfundslitteratur 2009. O Om dokumentation og kildehenvisninger http://stopplagiat.nu/ (hentet 16.8.11). http://stopplagiat.nu/


Download ppt "StudieRetningsOpgaven Munkensdam Gymnasium Vinteren 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google