Kunsten at give god feedback

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Lederens kommunikation og værktøjer
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Værdigrundlaget i Greve
Prioritering.
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Workshop almene boligdage
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Sprogpakken At fastholde ændringer - i det nære samarbejde.
Modul C Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’
Darum skole 4. november 2013.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Mødeledelse og deltagelse
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Feedback Lægedage 2014.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Forudsætninger for en god samtale
Håndtering af Sygefravær
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Miljøcertificering på IBOS
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
360° evaluering af din kommunikation. Dette er et værtøj for dig, som vil Have feedback på dine kommunikationsevner Forbedre din kommunikation Afstemme.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Værktøjsbeskrivelse Lær dig selv at give feedback – et arbejdshæfte
Målrettet kommunikation
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
AVA Vision og værdier ”En vision, der kommer indefra – fra medarbejdere, der dagligt leverer varen og håndterer måden at gøre det på troværdigt og individuelt,
SUF - gevinstrealisering
Videnskabeligt projekt
Feedback Lægedage 2015.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Personalemøde – opfølgning på MTU
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Den motiverende samtale
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj: Check dine relationer
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Kunsten at give god feedback Giv feedback

Dette er et værktøj til dig, som vil Skabe målrettet læring hos din medarbejder Blive mere tydelig i din ledelseskommunikation Gøre dit lederskab mere synligt og nærværende Arbejde med feedback som et styringsredskab Indarbejde en feedbackkultur i afdelingen

Dette værktøj indeholder Beskrivelse af fire grundsten til at give god feedback Beskrivelse af fire grundsten til at modtage feedback Feedback-modellen: 4 trin til god feedback Forberedelsesskema til feedbacksamtalen Tjekliste til at give feedback Lær din medarbejder at kende Feedbackskema Handlingsplan

Fire grundstene i at give feedback Feedback på adfærd, ikke på personlighed Ægte opmærksomhed og berettiget kritik Respektfuld dialog i øjenhøjde Konkret feedback i rette tid

Fire grundsten i at modtage feedback Altid mulighed for at sige fra Aktiv lytning og åbenhed Afklarende spørgsmål Observationer er ikke til diskussion

Fire trin til god feedback 1. Gør din hensigt klar - skab god kontakt, og aftal rammerne 2. Tre positive ting - og én til forbedring 4. Afslut med opsummering og evt. aftaler om opfølgning 3. Beslut handlingstrin

Trin 1: Gør din hensigt klar - skab god kontakt og aftal rammerne Tilpas din kommunikation til din medarbejder Indled samtalen med åbne spørgsmål Skab enighed om rammerne Husk: Hv-spørgsmål (fx hvor, hvordan, hvad, hvem, hvilken) åbner op for dialog og hjælper med at afdække, om medarbejderen er klar til at modtage feedback

Trin 2: Tre positive ting - og én til forbedring Beskriv tre positive ting, du har observeret: ”Jeg har observeret, at... og, at... og, at...” Beskriv én ting til forbedring: ”Og som forbedring vil jeg foreslå, at...” Beskriv evt. en generelt ting: ”Og generelt synes jeg, at...” Husk: Når du bruger ”OG”, binder du de positive ting og de ting, du mener skal forbedres sammen og signalerer dermed, at du vægter begge tingene lige højt Når du bruger ”JEG”, lægger du vægt på, at det er din synsvinkel

Trin 3: Beslut handlingstrin Afgør om feedbacken giver anledning til ændring! Hvis ja, involver din medarbejder om forbedringsinitiativer Prioriter sammen med din medarbejder det handlingstrin, du/I mener, medarbejderen lærer mest af Skriv en handlingsplan

Trin 4: Afslut med opsummering og aftal evt. opfølgning Opsummer samtalen og anerkend medarbejderen Evt. aftal opfølgning Sig: TAK! Direkte anerkendelse: ”Når du fortæller mig, at du bevarede roen i denne kaotiske situation, så må jeg sige, at du håndterede det flot.” Indirekte anerkendelse: ”Hvordan kunne du dog bevare roen i denne kaotiske situation”?

Huskeliste til god feedback Gør hensigten klar - skab god kontakt og aftal rammerne 4. Afslut med opsummering og aftal evt. opfølgning Hvem er medarbejderen? Hvordan oplever medarbejderen selv situationen? Hvad forventer jeg/vi af feedbacken? Hvornår skal jeg opsummere og hvordan? Hvordan kan jeg anerkende min medarbejder? 3. Beslut handlingstrin Hvordan kan medarbejderen gennemføre forbedringen - og hvilke initiativer bør iværksættes? Hvad vil medarbejderen lære mest af? Hvad mener medarbejderen selv, at han/hun er bedst til? 2. Tre positive ting - og én til forbedring “Jeg har observeret, at... og, at... og at... og som forbedring vil jeg foreslå... og generelt synes jeg, at...”.