Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn."— Præsentationens transcript:

1 Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn

2 Hvorfor arbejde med Begynderrejsen?
Fordi mange melder sig ind i kano- og kajakklubber – og næsten lige så mange melder sig ud i løbet af de første par år! Fordi vi gerne vil bruge udnytte vores frivillige ressourcer bedst muligt. Hvis de nye medlemmer bliver bedre integreret i klubben, forbliver de medlemmer i længere tid, og i får mere ud af de kræfter, i lægger i frironingsforløbet.

3 Hvad er Begynderrejsen?
Begynderrejsen er et koncept for rekruttering og især fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber. Vi tager udgangspunkt i en begynder, Kajak-Kaj (eller Katja) Kaj oplever mange ting på sin rejse; fra han får lyst til at ro kajak eller hører om jeres klub til, at han har været medlem i 3 år. Vi har fundet ca. 30 kritiske øjeblikke i Kajs rejse, der alle sammen har betydning for, om Kaj bliver godt integreret i klubben. I kan som klub påvirke Kajs adfærd, så han får en god rejse.

4 30 handlinger i Kajs rejse – som vi kan påvirke
Fra i er klar til at tage imod nye medlemmer, over Kajs første møde med klubben, introduktionsforløb og frigivelse, til Kaj er integreret i klubben og har været aktiv roer i 3 år

5 Eksepler på handlinger

6 Det er Kajs rejse, men vi kan hjælpe ham på vej ved at tale til aben i stedet for jakkesættet.
Vi er blevet trænet i at tænke rationelt (jakkesættet), men det kræver meget af os, så vi foretrækker at tænke som aben, hvis vi har muligheden. Jakkesættet Analytisk Rationel Langsomt Bevidst Abstrakt Køligt Aben Intuitivt Irrationel Hurtigt Automatisk Konkret Varmt

7 Hvis vi taler direkte til aben, skal modtageren ikke anstrenge sig så meget.
3 Principper: Tid og kontekst – Kaj er mere modtagelig for, hvad vi har at sige, hvis vi møder ham på det rigtige tidspunkt i den rigtige sammenhæng. Motivation – er super vigtig, men det er sjældent tilstrækkeligt alene at være super motiveret. Der er langt fra ”Jeg vil ro mere” (typisk jakkesæt) til at Kaj ror regelmæssigt. Lethed – vi gør det let for Kaj at gøre det, vi gerne vil have ham til.

8 Hvem er Kaj – eller Katja?
Hvis i gerne vil arbejde med at tiltrække og fastholde bestemte målgrupper, kan i kort beskrive Kaj eller Katja; køn, alder, bådtype, enlig/familiemenneske osv. Hvis ikke i vil arbejde målrettet mod en bestemt målgruppe, springer i dette trin over.

9 En rejse med 30 handlinger
Det er Kaj, der skal gøre noget – men Klubben kan hjælpe ham Hvor gør klubben allerede i dag noget for at hjælpe Kaj på vej? (grøn) Hvor kan i gøre det bedre? (rød) Nytårsroning! Integration af medlemmer tager lang tid! Integration af medlemmer tager lang tid! Klubben har fokus på instruktion. Der er styr på det meste. Der var lige noget, klubben gerne ville have på!

10 Hvad vil vi arbejde med? Vælg 3-4 af Kajs handlinger, i gerne vil arbejde med. Tag udgangspunkt i handlingerne på de røde Post-its. Er der tidspunkter, hvor Kaj bliver ladt helt i stikken, og han må klare sig selv? Er der noget, i har talt om, i gerne vil gøre bedre? Er der noget, der lyder sjovt at arbejde med?

11 Hvilke barrierer er der for, at Kaj udfører de udvalgte handlinger?
Eksempel på ønsket handling: Kaj ror sin første tur på egen hånd, efter han er blevet friroet. Barrierer: Kaj har svært ved at tage sig sammen til at komme ud. Kaj er usikker på at ro alene. Kaj har svært ved at tage begynderkajakken ned fra øverste hylde. Hvilke barrierer har Kaj for de handlinger, i har udvalgt? Arbejd med én handling ad gangen eller del jer op i grupper. Skriv ned!

12 Brug adfærdsprincipperne til at overvinde barriererne
Tid og kontekst Motivation Lethed #3 Velkommen #14 Spejling #23 Gør det let #5 Følg op #15 Konsistens og forpligtelser #24 Fremdrift #6 Timing #20 Fra abstrakt til konkret #30 Praktiske barrierer #9 Feedback #21 Gør det personligt #31 Relattioner

13 Brug adfærdsprincipperne til at overvinde barriererne
Hvordan kan man bruge den viden, der står på postkortene til at overvinde de barrierer, i har fundet for jeres udvalgte handlinger? Hvordan ser det ud i praksis i netop jeres klub? Lav en handlingsplan for hver enkelt udvalgt handling, i gerne vil arbejde med. Hvad skal der gøres? Hvem gør det? Hvornår skal det gøres? Lav aftaler og skriv ned!

14 Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn


Download ppt "Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google