Tomms spørgsmålstyper - Du får svar som du spørger!
Appreciative inquiry Normalt kommer vi nemt til at: Tale om det vi ikke vil have Tale om det der ikke virker Tale om det vi vil undgå Tale i mangelsprog (”Vi kan ikke”) Kun at lære af vores fejl Se uenighed som konflikt Se forandring som noget der kommer senere Normalt kommer vi nemt til at: Tale om det vi ikke vil have Tale om det der ikke virker Tale om det vi vil undgå Tale i mangelsprog (”Vi kan ikke”) Kun at lære af vores fejl Se uenighed som konflikt Se forandring som noget der kommer senere I AI vil vi hellere: Tale om det vi gerne vil have Tale om det der virker Tale om den fremtid vi ønsker Tale i ressourcesprog (”Vi kan godt”) Lære af vores succeser Anerkende at vi er forskellige Se forandring som noget der sker i selve samtalen I AI vil vi hellere: Tale om det vi gerne vil have Tale om det der virker Tale om den fremtid vi ønsker Tale i ressourcesprog (”Vi kan godt”) Lære af vores succeser Anerkende at vi er forskellige Se forandring som noget der sker i selve samtalen
Karl Tomm Karl Tomm (systemisk terapeut) har udviklet en model med spørgsmålstyper til terapeutisk brug (1992). Modellen har vundet genklang indenfor coaching og procesledelse – og undervisning.
Tomms spørgsmålstyper DETEKTIV: -Afklarende spørgsmål -Hvem, hvad, hvor, hvornår? -Effekt: Sammenhæng, årsag og virkning bliver klar Afklaring Udvikling FortidFremtid OPDAGELSESREJSENDE: -Udforskende/ perspektiverende spørgsmål -Hvad tænker andre? Hvilke andre perspektiver er der? -Effekt: Nye vinkler, kompleksitet KUNSTNER: -Reflekterende/nytænkende spørgsmål -Hvad nu hvis? Kunne man ikke? -Effekt: Kreativitet, flere handlemuligheder KAPTAJN: -Retningsgivende spørgsmål -Hvad gør du nu? Hvad skal du bruge? Hvem skal du inddrage? -Effekt: Fokus på handlinger
Tomms spørgsmålstyper Hvilke spørgsmålstyper skal vægtes mest i et ’anerkendende interview’? Afklaring Udvikling FortidFremtid
Hvad er et godt spørgsmål? Det er interessant at svare på Det opleves relevant at svare på Det bliver forstået Det er timet Det har en effekt
De tre domæner Intervieweren skal gøre sig klart ud fra hvilket af følgende tre domæner man taler sammen: Det personlige domæne Refleksionens domæne Produktionens domæne De tre domæner eksisterer i løbet af en samtale, men et af dem fremtræder som styrende, da ikke alle tre kan optræde på én gang. Ifølge systemisk tænkning: Et problem kan ikke løses i det domæne, det er opstået i. Man skal derfor sammen bevæge sig rundt i domænerne og udnytte de forskellige domæners kvalitet.