Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg."— Præsentationens transcript:

1 Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg ’Applicér på valgte slides’ Refleksion

2 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Alle kender til arbejdssituationer, der giver anledning til selvbebrejdelser: ”Du klarede ikke opgaven, som du skulle; bare du havde sagt noget andet; du havde svært ved at klare kritik, der kom fra en kollega; du blev såret, ked af det, tabte overblikket osv…” I en travl hverdag handler du ofte hurtigt, fordi det er nødvendigt. Men du har behov for tid til refleksion og fordybelse. 2 Vigtigt at reflektere og fordybe

3 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Formålet med refleksion er bl.a.: At lære sig selv og sine reaktioner bedre at kende At lære af egne og andres erfaringer med henblik på at føle sig bedre rustet i fremtidige situationer At flyve i helikopteren i stedet for at stå på jorden 3 Refleksions cirklen

4 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Case Når følelserne løber af med én Pia har været sosuhjælper i 15 år og synes selv, at hun er en ansvarlig og pligtopfyldende kollega. I frokostpausen kommer en kollega hen til Pia og beklager sig over, at Pia ikke har gjort ordentlig rent hos fru Petersen. Kollegaen er irriteret, fordi hun har måttet overtage borgeren, og er kommet op til ”noget værre rod”. Pia bliver forskrækket over kollegaens reaktion og svarer: ”Slap lige lidt af. Plejer jeg måske ikke at passe mit arbejde?” Kollegaen bliver endnu mere sur, og Pia føler sig overfuset og ked af det. 4

5 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksionscirkel Erfaring Pia fik kritik af en kollega. Hun blev ked af det og forsvarede sig. Hun frygter næste møde med kollegaen Erfaring Pia fik kritik af en kollega. Hun blev ked af det og forsvarede sig. Hun frygter næste møde med kollegaen Refleksion Pia gennemtænker sine reaktioner på hændelsen og stiller sig selv reflekterende spørgsmål: Hvad skete der i situationen? Hvorfor blev jeg vred og ked af det? Sker det altid? Er det kun overfor denne kollega? I hvilke situationer sker det ikke? Hvad var det, kollegaen gjorde, som bragte mig ud af fatning? Refleksion Pia gennemtænker sine reaktioner på hændelsen og stiller sig selv reflekterende spørgsmål: Hvad skete der i situationen? Hvorfor blev jeg vred og ked af det? Sker det altid? Er det kun overfor denne kollega? I hvilke situationer sker det ikke? Hvad var det, kollegaen gjorde, som bragte mig ud af fatning? Analyse Pia analyserer refleksionerne: Hvilke af refleksionerne giver særlig mening? Hvad kan jeg lære af situationen eller mit reaktionsmønster? Hvordan kommer jeg videre? Analyse Pia analyserer refleksionerne: Hvilke af refleksionerne giver særlig mening? Hvad kan jeg lære af situationen eller mit reaktionsmønster? Hvordan kommer jeg videre? Beslutning Pia beslutter at ændre sit reaktionsmønster: Jeg vil forsøge at lade være med at blive ked af det når jeg kritiseres Jeg vil lytte mere og undlade at gå i forsvarsposition. Jeg vil indrømme når jeg har taget fejl. Beslutning Pia beslutter at ændre sit reaktionsmønster: Jeg vil forsøge at lade være med at blive ked af det når jeg kritiseres Jeg vil lytte mere og undlade at gå i forsvarsposition. Jeg vil indrømme når jeg har taget fejl. Handling Pia føler sig styrket til at handle mere professionelt næste gang, en lignende situation opstår. Handling Pia føler sig styrket til at handle mere professionelt næste gang, en lignende situation opstår. 5 1 2 3 4 5

6 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksionscirkel Erfaring Hvad oplevede jeg, der gjorde mig såret/vred? Erfaring Hvad oplevede jeg, der gjorde mig såret/vred? Refleksion At gennemtænke sine reaktioner på hændelsen og stille sig selv reflekterende spørgsmål: Hvorfor blev jeg vred og ked af det? Sker det altid? Er det kun i særlige situationer/med særlige mennesker? I hvilke situationer sker det ikke? Refleksion At gennemtænke sine reaktioner på hændelsen og stille sig selv reflekterende spørgsmål: Hvorfor blev jeg vred og ked af det? Sker det altid? Er det kun i særlige situationer/med særlige mennesker? I hvilke situationer sker det ikke? Analyse At analysere sine refleksioner: Hvilke af refleksionerne giver særlig mening? Hvad kan jeg lære af situationen eller mit reaktionsmønster? Hvordan kommer jeg videre? Analyse At analysere sine refleksioner: Hvilke af refleksionerne giver særlig mening? Hvad kan jeg lære af situationen eller mit reaktionsmønster? Hvordan kommer jeg videre? Beslutning At finde ud af, hvad man selv kan handle på At beslutte sig for noget, der er fremadrettet og konstruktivt At være så konkret og realistisk som muligt Beslutning At finde ud af, hvad man selv kan handle på At beslutte sig for noget, der er fremadrettet og konstruktivt At være så konkret og realistisk som muligt Handling At opleve at man kan handle på sin beslutning At kunne gå fra ny handling til ny erfaring… Handling At opleve at man kan handle på sin beslutning At kunne gå fra ny handling til ny erfaring… 1 2 3 4 5 6

7 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Reflekter med hjælp fra din Gå-makker Find et eksempel på en gang hvor du reagerede med at blive vred eller såret, eller måske reagerede på en måde som du ikke havde lyst til Brug refleksionscirklen til at prøve at blive klogere på din reaktion Din gå-makker hjælper dig ved at stille åbne spørgsmål til hvert sted i cirklen hvis du sidder fast Denne metode kan du også bruge til din elev hvis han/hun oplever svære ting i praktikken 7

8 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Gå-makkeren er: Tålmodig Støttende En god lytter Neutral Opmærksom Har god hukommelse Tror på at den anden selv kender svaret 8

9 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Walk and talk…….. Et godt redskab når man skal fortælle og reflektere imens Associationer kommer ofte lettere når man kan se ”frit” ud i horisonten Det kan være lettere at tale om svære ting når man har et fælles fokus et andet sted (at gå) Når krop og åndedræt er i gang, er kroppen også med til at huske oplevelser, stemninger og følelser At gå, styrker forbindelsen mellem de 2 hjernehalvdele At gå er bevist som værende stressreducerende 9

10 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Walk & Talk® - hvorfor dét virker bedre end at sidde ned og blive vejledt (3.46) https://www.youtube.com/watch?v=3eAQHUFB-Co 10

11 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksionscirklen som værktøj Hvordan kan/vil I bruge refleksionscirklen som værktøj i jeres funktion som praktikvejledere? 11

12 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksion over egen praksis Refleksion over egen praksis skærper opmærksomheden over for sårbare felter og er en hjælp i fremtidige kritik- og konfliktsituationer. 12

13 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Formålet med refleksion er:  At lære sig selv og sine reaktioner bedre at kende  At lære af egne og andres erfaringer med henblik på at føle sig bedre rustet i fremtidige situationer  At bearbejde de hændelser, indtryk og situationer vi har oplevet, for at lære noget som vi kan anvende fremover  Refleksion er en fremadrettet proces  Refleksion kan foregå bevidst eller ubevidst.  I lærings situationer er det den bevidste refleksion vi bruger e 13

14 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse Det reflekterende team 1 er interviewer (brug evt. Karl Tomm’s spørgsmålstyper), 1 er den interviewede og resten er det reflekterende team. I skal alle prøve de forskellige roller. 14

15 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Reflekterende team X I R R R R R 15 - interview (5-7 min) – refleksioner (5-7 min) – interview – refleksioner

16 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Reflekterende team Et reflekterende team observerer uden ord en samtale om et problem/emne. Herefter taler teamet sammen om det, de lige har hørt/oplevet. Formålet er at udvide forståelsen af problemet/temaet ved at høre mange forskellige perspektiver og input 16

17 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Reflekterende team Teamet skal ikke LØSE problemet men undersøge det og give andre perspektiver. Brug de cirkulære spørgsmål mest Tal videre over det emne, som den der interviewes ønsker hjælp til at reflektere over Anerkend hinandens perspektiver Giv refleksionerne som et tilbud Ingen dom eller vurdering 17

18 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Spørgsmålstyper – Karl Tomm Detektiven Hvad skete der konkret ? Hvad gjorde du? Hvad var din hensigt? Hvem var med? Hvor længe varede det? Hvornår skete det? Lineære ? Årsag- virkning Kaptajnen Hvad vil du gøre nu? Hvordan undgår du at det sker igen? Hvem af dine kolleger vil du få hjælp fra fremover? Hvad er din handleplan? Hvordan vil du håndtere dokumentationen i næste uge? FortidNutid Fremtid Antropologen Hvordan reagerede dine kolleger? Hvad tænkte du selv om episoden, - hvad tænker du nu? Hvordan tror du borgeren oplevede det? Hvilke følelser har du omkring det? Har du været i lignende situationer før? Cirkulære ? Perspektiver muligheder Fremtidsforskeren Hvordan ville du gerne gribe den slags episoder an fremover? Hvem ville du kunne hente hjælp og støtte hos en anden gang? Hvad kunne du ønske dig af dine kolleger? Hvis alt var perfekt på din arbejdsplads hvordan ville din dag så se ud? 18

19 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Reflekterende team – eksempler Jeg tænker at..... Gad vide hvordan Y og Z har oplevet det…. Hvad ville der mon ske hvis….. Det lyder lidt som om…… Hvad nu hvis man slet ikke behøvede at ….. Hvad mon X gerne vil opnå….. Er der mon en sammenhæng med….. Jeg lægger mærke til måden X fortæller på... Mon X har tænkt på at..... Jeg spekulerer på hvad der gør at…. Jeg tænker at det måske kan handle om…. I forlængelse af det som X siger, tror jeg….. 19

20 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksion og tavs viden Den amerikanske filosof og teoretiker Donald Schön, har forsket i uddannelser med en teoretisk/praktisk baggrund Mange fagpersoner udfører handlinger i praksis uden, at de kan sætte ord på, hvad de laver. Den form for viden kaldes Tavs viden Når vi oplever uventede situationer i vores daglige arbejde, får vi behov for, at reflektere for at blive klogere på, hvad der skete? Donald Schön 1930 - 1997 20

21 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Oplevelser og erfaring Refleksion gør forskellen på oplevelser og erfaring Oplevelser er indtryk der er tilfældige, kaotiske og bearbejdede Erfaringer er bearbejdede oplevelser, der medfører en forståelse af årsager og sammenhænge, der kan anvendes i forhold til fremtidige handlinger 21

22 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksions-niveauer Donald Schön beskriver refleksion på tre niveauer: 1. Viden i handling 2. Refleksion i handling 3. Refleksion over refleksion i handling 22

23 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 1. Viden i handling : Når vi handler i en given situation, anvender vi den viden og erfaring vi har, en del af denne viden er bevidst og en del er tavs viden Vi kan ikke umiddelbart sætte ord på det vi gør Vi gør det fordi vi kan! 23

24 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 2. Refleksion i handling: Når vi oplever noget vi ikke har set før eller udvikler sig anderledes, end vi er vant til, standser vi op og er nød til at tænke: Hvad gør vi nu? Vi inddrager det vi i forvejen ved, gennem viden og erfaringer og forsøger at tilpasse til den nye situation. 24

25 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 3. Refleksion over refleksion i handling Her tager vi udgangspunkt i en allerede udført handling Vi forsøger, at beskrive de overvejelser vi havde, da vi udførte handlingen. Her efter knytter vi nye overvejelser, teorier og viden på for at få nye perspektiver på situationen. 25

26 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksion i hverdagen - Øvelse Individuel refleksionsøvelse -For dig som allerede er praktikvejleder 1.Hvad gør du for at hjælpe eleven med at sætte ord på handling? 2.Hvordan hjælper du eleven til at reflektere i handling? 3.Hvordan hjælper du eleven til at reflektere over refleksion i handling? 4.Hvad kan du gøre endnu bedre for at hjælpe eleven med at lære at blive en reflekterende praktiker?  Efter den individuelle refleksion; 2 og 2 – byt og lyt 26

27 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksion i hverdagen - Øvelse Individuel refleksionsøvelse -For dig som endnu ikke er praktikvejleder 1.Hvad vil du gøre for at hjælpe eleven med at sætte ord på handling? 2.Hvordan vil du hjælpe eleven til at reflektere i handling? 3.Hvordan vil du hjælpe eleven til at reflektere over refleksion i handling?  Efter den individuelle refleksion; 2 og 2 – byt og lyt 27

28 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Refleksion blandt kolleger Kært barn har mange navne……………… 28

29 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Coaching med reflekterende team Otte teser som fundament for coaching: 1.Vi gør hver især det, der bedst giver mening for os 2.Vi opfatter verden ud fra det billede vi har af verden 3.Den der har problemet, ejer også selv nøglen til dets løsning 4.Problemer er problemer fordi vi opfatter dem som problemer 5.Problemer udfolder sig i relationer mellem mennesker 6.Problemer er midlertidige 7.Adskillelse mellem person og problem er en forudsætning for at erkende og handle 8.Vi behøver ikke kende et problems årsag for at kunne løse det. 29

30 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Øvelse Hvordan forstår jeg disse otte baggrundsteser? Hvordan kan vi praktisere dem? 30

31 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer VIGTIGT Coachen stiller spørgsmål – stiller ”sig selv i parentes” dvs. er ”holdnings- og vurderings-løs” i forhold til fokuspersonens tale og tanke. Coachen spørger ind til fokuspersonens kompetencer Spørgsmål formuleres anerkendende. 31

32 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvordan bærer vi os ad helt konkret og praktisk? Lyt 80% af tiden Tal 20% af tiden 32

33 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DER ER EN GRUND TIL AT VI ER SKABT MED TO ØRER OG ÉN MUND 33

34 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Gruppeøvelse – refleksion med det reflekterende team Start med at sætte rammer: Tid, tavshedspligt, rollefordeling og placering i rummet Gennemgå herefter de forskellige faser (se inspirationsspørgsmål og/eller brug evt. Karl Tomm ) 34

35 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 1. Psykologisk kontrakt samt afdækning og afgrænsning: Fortæl om dit problem/din udfordring Hvornår og hvor var det? Hvem var du sammen med? Hvad skete der? Du har nævnt 1..2…3 problemstillinger, hvilken af disse vil du gerne at vi går videre med? Hvad vil du gerne være blevet klogere på, når vores samtale er slut? 35

36 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 2. Udforskning/ Opdagelsesrejse: Er dette noget du har oplevet tidligere? I hvilke situationer er udfordringen størst? Hvad er forskellen/ligheden på tidligere og denne episode? Hvad gjorde du da? Hvilken betydning havde det, at du var sammen med…..? Hvis du spurgte en anden kollega/ din leder, hvad ville hun så sige om problemet? Brug evt. skala spørgsmål (på en skala fra 1-10, hvor vigtigt er det så for dig, at….) 36

37 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 3. Nye perspektiver: Hvis du nu vågnede op om 3 måneder og alt var ”fryd og gammen” – hvordan så det så ud? Hvem kunne mere mene noget om hvordan det skulle se ud? Hvilke handlinger havde ført til det syn? Hvilken respons fik du fra omgivelserne på din succes? 37

38 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 4. Inddrag reflekterende team – de skal lytte efter: (Metode 1) 1.Genfortæl det du har hørt 2.Hvad kan du genkende fra dig selv? 3.Hvad gjorde mest indtryk på dig? 4.Hvad var det livgivende i fortællingen? 5.Hvilke dilemmaer hører du? 6.Hvilken metafor kan rumme fortællingen? 38

39 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Inddrag reflekterende team – de skal lytte efter: (Metode 2) Det reflekterende team observerer uden ord en samtale om et problem/emne. Herefter taler teamet sammen om det, de lige har hørt/oplevet. Tal sammen om, hvad der er blevet sagt, og giv det mening –fokuser på det konstruktive Tal videre ud om det emne, som fokuspersonen ønsker hjælp til at reflektere over Vær kreative, nysgerrige, undrende, positive 39

40 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vigtige spilleregler for det reflekterende team Ingen dømmende eller normative udtalelser Ingen kritik (det ville jeg nok ikke have gjort…) Ingen gode råd (det virker bedst, hvis…) Ingen vurdering eller konklusion (det gik ikke så godt, fordi…) Vær åben og undersøgende, stil reflekterende spørgsmål: ”jeg er ikke sikker…”, ”Tror I også, at…”, ”Måske kunne man sige, at…”, Jeg har tænkt på, om…”, Kunne det tænkes, at…” Teamet er positivt, respektfuldt og fantasirigt 40

41 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer 5. Afslutning og afrunding Hvad fra det reflekterende team kan du tage med dig og bruge? Hvilke handlemuligheder giver de anledning til? Hvad har ført dig til de tanker? Hvornår vil du starte og hvad er din første handling? Hvis vi ser på dit mål – hvordan har du så nået det? Evt. på en skala fra 1-10, hvor/hvad……… 41

42 Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Fælles opsamling på det reflekterende team Hvad har I fået med jer fra denne øvelse? Hvordan kan I bruge den i hverdagen? Hvad kan I bruge den til? 42


Download ppt "Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google