Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det rette tilbud fra første kontakt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det rette tilbud fra første kontakt."— Præsentationens transcript:

1 Det rette tilbud fra første kontakt.
Alle taler om koordinering og inddragelse , men hvordan gør vi det ? Perspektivet fra Almen praksis. Svend Kier - Praktiserende læge , Praksiskoordinator Region Midt.

2 Almen Praksis 2018.

3 Det samarbejdende sundhedsvæsen.
Hvornår er sundhedsvæsenet en succes? Leverer en effektiv sundhedsfaglig indsats af høj kvalitet Præsterer positive patientevalueringer Er omkostningseffektivt og ”flytter sundhed for pengene” Alle dele af sundhedsvæsenet skal arbejde sammen om dette

4 Fakta om almen praksis. • Der er praktiserende læger. Heraf er 31 procent er over 60 år. Fra kom der flere speciallæger på sygehusene, Der kom 22 flere praktiserende læger (1 %). • Der bliver ikke flere praktiserende læger før efter Henvendelser • De praktiserende læger har ca. 40 millioner konsultationer i dagtiden og lægevagten. • Hver dansker har i gennemsnit kontakt til sin egen læge ca. syv gange om året.

5 Henvisninger og epikriser
Arbejdsmarked Jobcenter Attester Sygedagpengelov Sygehusvæsenet. Henvisninger og epikriser Indlæggelser Ambulante forløb Koordinering. Senior og Handicap Hjemmesygepleje Hjælpemidler etc Visitationen Demens Den praktiserende læge Sundhed Patientskoler Genoptræning Borgerettede tilbud Social/psyk Socialpsykiatri Støttekontaktperson Misbrug Alkohol Børn & Unge Sundhedsplejen Underretning PPR SSP Andre…

6 Det rette tilbud fra første kontakt
Det er en almenmedicinsk kerneværdi !! Det handler om en risikovurdering og håndtering af usikkerhed. Rigtige tilbud afhænger af den rigtige diagnose. Almen praksis afslutter ca 90% af kontakter i almen praksis. Ca 10% viderehenvises. Fejlhenvisning kan resultere i en odysse i Sundhedsvæsenet.

7 Knastere - Forskellige udgangspunkter og mål.
Forskellige incitamenstrukturer for region ,kommune og almen praksis. Manglende forståelse for samarbejdsparternes behov. Utryghed og frygt ved forandring – ”hvad sker der med mit arbejde” ? /jobfunktion. Uoverskuelighed pga kompleksiteten i Sundhedsvæsenet. Det er ikke mit ansvar.

8 Det nære sundhedsvæsens udfordringer:
Utilstrækkelig viden om hvilke indsatser der skaber mest værdi for pengene ex profylakse, velfærdsteknologi, rehabilitering. Stram udgiftsstyring og besparelser i region, kommune og almen praksis. Stigende efterspørgsel efter specialiserede sundhedsydelser ex børnepsykiatri. Stigende specialisering på sygehusene, hurtigere udskrivelser, og flytning af arbejdsopgaver til praksis og kommuner.

9 Musketer-eden. De gode borger- og patientforløb er en fælles forpligtelse og ambition, og derfor må andre hensyn ex, kassetænkning vige for helhedssynet. Ledetråden; - Hvad er bedst for Borgeren. Sammenhæng i indsatsen.

10 Nye tiltag – hvordan ? Vær konkret : Hvad skal det løse ?
Hjælper det patienten ? Hjælper det den praktiserende læge ? Hjælper det sundhedsvæsenet ?

11 Hvordan involvere vi så Almen Praksis ?
Sæt dig i modtagerens sted : Hvorfor skal jeg involvere mine patienter i dette ? Hvad for jeg – og min patient - ud af det ? Hvordan hjælper jeg ? Er det umagen værd ? Har mit tiltag en utilsigtet negativ effekt et andet sted i samarbejdet ?

12 Nye tiltag – hvordan Forudsætninger:
Det skal være nemt at gå til og nemt at formidle Må helst ikke tage mere tid! Det skal give faglig mening Det må ikke gå ud over økonomien. Patienten skal (nemt) kunne forstå og bruge det. Pårørende ligeså.

13 Nye tiltag – hvordan ? Det skal være planlagt og tilrettelagt i god tid Det skal være nemt – for alle Det skal give mening - for alle Det skal opleves bedre end det der er. Det skal være let at forstå. Ansvaret skal være entydigt placeret.

14 Det rette tilbud fra første kontakt – hvad er det ?
Der er ingen hurtige løsninger Information , information , information. Ad mange kanaler. Troværdig. Til patienten, til pårørende, til lægerne , til Lægelige organisationer. Accepter at det tager tid og mange gentagelser at ændre adfærd. Brug af de kendte informationskanaler ex Praksis.dk. Relationsdannelse til øvrige aktører er vigtig – stik en finger i jorden. Tilpas projekterne de eksisterende strukturer –ex den akutte visitation.

15 Det rette tilbud fra første kontakt
Så er der tid til spørgsmål – Der kan spørges om alt - der er ingen dumme spørgsmål Hold dig ikke tilbage – du hjælper dine kolleger og dig selv. Tak for opmærksomheden.


Download ppt "Det rette tilbud fra første kontakt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google