KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Matematik er det nye sort!
Lærerprofessionen.
Anvendelsesorienteret undervisning
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Teori-Praksis-holdning
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Velkommen til Campus Roskilde
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
FDF.dk/landslejr. Indledning •Struktur og planlægning –Hvad skal holdlederen overveje inden lejren –Hvad er holdlederens rolle på lejren •Alle skal trives.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
Innovationsdidaktik Model for bæredygtigt læringsmiljø
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Brugernes kreativitet - Kreative processer i innovation med inddragelse af brugerne Ditte og Marianne Den 8. februar 2007.
Sensoriske målinger. Viden, intuition og erfaring danner grundlag for indholdet i jeres kreativitet. Kan defineres som:  Evnen til nyskabelse, idérigdom,
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Problemer eller udfordringer.
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
John Andersen Empowermentbegrebet
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Innovation i AT/SO.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Det Kommunale Innovationslandskab
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vision mission værdier handleplaner
Entreprenørskab og innovation. Definition 4 Handling Kreativitet Omverden Personlig.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
KIE OG L ÆRINGSSTILE - Innovative metoder i fagene 2009.
Entreprenørskab og innovation. Definition 4 Handling Kreativitet Omverden Personlig.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Irmelin Funch Jensen, januar 2007 Hvad er innovation i gymnasiet? Innovation som fag Innovation som kompetence Innovationens genstandsområde:
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Fællesmøde for forældrene på Damhusengens Skole
MERETHE KLINT (UDVIKLING – FORANDRING – INNOVATION)
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?
hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
It i folkeskolens matematikundervisning
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

KIE-modellen Innovation i fagene CreateAndLearn, mobil: 5121

Innovativ læring 1.Innovation som fag 2.Innovativ pædagogik og didaktik i alle fag 3.Innovationsledelse CreateAndLearn, mobil: 5121

Kreativitet og innovation – en kort definition Kreativitet: evnen til at bryde vanetænkning og skabe nye idéer Innovation: målrettet proces fra kim til færdig løsning, der skaber værdi for andre Entreprenørskab - idéomsætning: produktet får betydning for flere end de involverede Kreativitet er en forudsætning for innovation og entreprenørskab Grundlag: viden

det heliocentriske verdensbilledestøvsuger ………liberalisme fitnesscenterde grønne bude E=mc2tyngdekrafteninternettet dampmaskinenkunstmuseet hip hop………… romanen…………..demokrati plovenmobiltelefonen keynesianisme ………….

Irmelin Funch Jensen, mobil: 5121

KIE-modellen Idéer skabes Idé realiseres og spredes Idé videreudvikles til færdigt produkt. Værditilskrivning

Grundlaget for innovativ pædagogik og didaktik: Viden i fagene - det rammesættende læringsrum Horisontal viden Fagligt relevant tema danner udgangspunktet Opgaver for lokalsamfundet (borgere i et demokrati) Det refleksive læringsrum Der er ingen modsætning mellem faglighed og innovativ læring

Det kreative læringsrum - idéer skabes Lærer- og elevroller: At aflægge gamle tankemønstre og vaner Åbenhed At turde dumme sig Ingen dommere Fri association Gå ind på andres tanker At lytte At stille spørgsmål At åbne til andre fag og faglige hovedområder At åbne til det omgivne samfund Fantasi Visioner At sige ja, og så …………………….. Man kan også ……………………….. Divergent proces: Leg, intuition, holisme Mål: Udfolde alle de elevernes (og lærernes) kreative potentiale Bryde vanetænkningen Fagligt grundlag: åbne spørgsmål, dvs. fremme kompetence til at besvare udefinérbare opgaver Læreren som observatør og facilitator CreateAndLearn, mobil: 5121

CeateAndLearn, Divergent tænkning: 3-5 år: 98% 8-10: 32 % 13-15: 10% 25+: 2% (Buhl, Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof?)

Skabe løsninger – det innovative læringsrum Eleverne skal have overblik kunne se sammenhænge kunne strukturere kunne planlægge (sin tid) kunne analysere kunne netværke kunne italesætte kunne prioritere kunne vurdere Kunne tænke logisk Kunne værditilskrive Konvergent proces: Det logiske, lineære, rationelle.. Mål: det færdige produkt Fagligt grundlag: Læreplanen som minimum Læreren som konsulent, faglig ekspert, facilitator og tovholder CreateAndLearn, mobil: 5121

Entreprenørskab – det handlende læringsrum Eleven skal kunne være udadvendt formidle iværksætte iscenesætte brande producere promote informere markedsføre netværke være loyal Mål: Markedsføre og anvende det færdige produkt Fagligt grundlag: læreplanen som minimum Læreren som observatør og medorganisator CreateAndLearn, mobil: 5121

At inddrage verden udenfor Rejsen gennem historien Studietur til Kina Norge Forældrenetværk Elever kan mere end man tror

At inddrage verden udenfor – solution camp Kræftens Bekæmpelse Rådet for større Færdselssikkerhed Lego Fremtidens uddannelse i globalt perspektiv Design fremtidens by Teglværksgrunden

At inddrage verdenen udenfor Brugerdreven innovation

Claus Buhl: Kreativitet – Danmarks vigtigste råstof Det eksisterende videnhierarki: Akademisk viden (åndens arbejde) Praksisviden (håndens arbejde) og kreativ viden (kunstnerne) Videnhierakiet er en mental model, som er historisk betinget og har stor betydning for uddannelsessystemet

Videnhierarkiets betydning for uddannelsen: - grundlag: akademiske viden Fag (sociale konstruktioner) Klasseopdeling (aldersbetinget) Linearitet (fra børnehaveklasse til endt uddannelse)

Videnhierarkiet udfordres: ”Vi får problemer med at få den akademiske viden og erkendemåde til at hænge sammen med nye, uforudsigelige situationer i virkeligheden” Overflod af viden i dag og fremover ”I dag er viden ikke centreret om mennesker eller samfundsmæssig nytte. Den er centreret om viden i sig selv.” Industrisamfundets videnhierarki dur ikke længere Kreativ destruktion – faglighed og kreativitet to alen ud af samme stykke Kreativiteten aflæres i uddannelsen (og i samfundet)

Det ”udvidede” videnbegreb Viden og faglighed Akademisk viden Kreativ viden Praksis viden Claus Buhl, 2007

1. ordens viden”Det jeg ved, jeg ved”Kvalifikationer 2. ordens viden”Det jeg ved, jeg ikke ved”Kompetencer 3. ordens viden”Det jeg ikke ved, jeg ved”Kreativitet 4. ordens viden”Det jeg ikke ved, jeg ikke ved”Kultur Lars Qvortrup, Det vidende samfund, København 2004 CreateAndLearn, mobil: 5121

Udfordringer til lærerne og skolen Akademisk viden vs. kreativ viden og praksis viden 1.og 2. ordens viden3. ordens viden Færdige svarFlere mulige svar Rigtige svarHvad nu hvis? Lineær videnCirkulær viden (intuition) Tænke i deleTænke i helheder Akademisk viden skal sættes i spil på en kreativ måde Kreativ viden skal videreudvikle den akademiske viden Praksis-viden skal kobles med kreativ og akademisk viden.

Tegn hos eleverne i innovationsstudieretningen: Selvstændighed Vovemod Gå-på-mod Skøre idéer At dumme sig udvikler kreativitet At dumme sig, er at lære Organisationsevne Udadvendthed Engagement Ansvarlighed Hierarkier nedbrydes Har det sjovt Være i nu’et, glemme tiden Kombinerer kreativ viden, akademisk viden og praksis viden Klar afsmitning til andre fag

Tegn på den innovative lærer Lader faget åbne sig for nye muligheder Sætter akademisk, kreativ og praksis viden i spil Bruger og udvikler fagligheden ved at følge elevernes idéer Stiller spørgsmål i forlængelse af elevernes idéer Betragter eleverne som medspillere Hierarkier brydes ned Lader eleverne være medstyrende Åben for (elevernes) idérigdom Skabe rammer for elevernes idérigdom Indlevelse, empati Kan rumme uforudsigelighed, ser nye muligheder Mange bolde i luften Manøvrere i kaos eller skabe struktur i kaos Lytter, observerer