Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Leg, kreativitet dannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Leg, kreativitet dannelse"— Præsentationens transcript:

1 Leg, kreativitet dannelse
Lars Geer Hammershøj Forskningskoordinator i projekt Legekunst Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet

2

3 Legen som middel eller mål
Snævert læringsbegreb: Kompetencer Læring udvikler bestemte færdigheder og kompetencer Opstilles mål for og testes Leg: Gøre læring spændende og effektiv Legende tilgang til læring Legen som middel til læring Bredt læringsbegreb: Dannelse Læring bidrager til formålet med uddannelse “Fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse” (§7) Leg: Forberede til at leve som menneske i samfund Legen som proces der danner Legen som mål i selv

4 Dannelse og kreativitet gennem leg
Legen er som skabt til dannelse og kreativitet Samme karakteristika Frihed, lyst og formål i sig selv Gennem legen Gøres erfaringer, der danner Skabes noget, der ikke eksisterede før Dannelse: Blive menneske I frihed og af egen kraft Overskride sig selv: Involvere sig med større verdener Gøre erfaringer: Ændre måde at forholde sig på

5 Dannelsesprocessens faser
0. Anledningsfasen Fornemmelsen af at gå glip af noget 1. Åbningsfasen Tilbageholde et vanligt ‘nej’ (smagsafgørelse) Subjektet åbner sig for verden 2. Overskridelsesfasen Verden åbner sig for subjektet (selvoverskridelse) Begejstret stemning: Verden opleves som større 3. Erfaringsfasen Foruroligende stemning: ‘Forpurrer ens forventninger’ (Gadamer 1960) Gør en erfaring: Ændrer måden at forholde sig på (smagsdannelse) 4. Refleksionsfasen Forsøger at sætte ord på erfaringen Fortolke i forhold til ens fortælling om en selv (identitet)

6 Dannelse og leg Dannelse gennem leg Dannes som kropsligt væsen
Overskride sig selv i legens større verden Oplever at være en anden og del af noget større Erfarer at forholde sig som selv i verden Dannelse til menneske Dannes som kropsligt, socialt og tænkende væsen Dannes som kropsligt væsen Sansemotoriske lege, bevægelseslege, legepladslege Erfarer at forholde sig som et kropsligt selv til den fysiske verden Kropslig overskridelse (måder at være krop på) Fart (hviii!), gentagelse (igen!), afgørelse (nej!), forme (se!)

7 Dannelse gennem leg Dannes som socialt væsen
Sociale fantasilege, symbolske lege, dramatiske lege, fysiske lege med andre Erfarer at forholde sig som socialt selv til den sociale verden Social overskridelse (være en anden) Overskrider sig selv gennem legen Leger at være en anden sammen med andre et anderledes sted Gør erfaringer gennem legen Erfarer at forholde sig anderledes til sig selv, andre og verden Erfarer at blive del af legens større univers og fællesskab Dannes som social væsen Oplever at være sammen og skabe sammen med andre Venner er dem man leger med

8 Dannelse gennem leg Dannes som kreativt væsen
Gennem fantasilege og forestilling Forestiller sig at noget andet end det er Erfarer at forholde sig som tænkende selv til den kognitive verden Kognitiv overskridelse (forestille sig anderledes) Leg er børns måde at være kreative på Overskridelse gennem fantasi Forestiller sig at tingene er anderledes Legen som ‘kropslig humor’ Kollisioner mellem begreber og genstande/personer Fx ‘jeg er moren’ og ‘grenen er et sværd’ Fantasiunivers skabes af kollisioner Fx legeuniverset af kombinationen ‘hest’ og ‘pind’ Legestemning: Munterhed og begejstring Legen er midlertidig: Varer så længe det er sjovt

9 Kilde til kreativitet og dannelse truet
Bekymring for at børn leger mindre i dag (Lillard 2015) 1) Mindre tid til leg Barns liv og aktiviteter planlægges og struktureres af voksne 2) Medier har ændret børns legevaner Fra fjernsyn til digitale og interaktive medier som computer og iPad Erstattes legen af spil eller leges der på andre måder? 3) Børn leger i stigende grad med struktureret legetøj og i designede fantasiuniverser ”LEGO, for example, were originally plain blocks to put together; now LEGOs come with pieces that can only be constructed one way into specific objects” (Lillard 2015: 33) 4) Dagtilbud mindre legende og mere skoleforberedende ‘Før-skole’: Forberedelse frem for værdifuldt i sig selv ‘Leg og lærings’-diskursen: Leg som middel til læring

10 Fremme dannelse gennem leg
Kræver frihed Frihed betyder ikke Fri for pædagoger eller voksne Fri for rammer eller strukturer Frihed betyder Fri for formål uden for sig: Legen er formål i sig selv Leger for at lege: Ikke for at lære noget bestemt Holdes åbent: Hvad der skal ske, og hvad der læres Give tid og rum Spontan process, kræver tid at indfinde sig Ikke planlægges, helst ikke afbrydes Blik for tegn på dannelsesprocesser Stemninger der åbner for at verden er større Munterhed (åben) og begejstring (større)

11 Fremme dannelse gennem leg
Tage med på dannelsesrejser til større verdener Åbne forskellige verdener Som børn kan bruge i deres leg Kulturelle, sociale, praktiske, faglige verdener etc. Åbne kreative verdener Som kan inspirere børn til at kombinere anderledes Kunst og kultur, fantasi- og forestillingsverdener etc. Demonstrere måder at forholde sig eksemplarisk på Forholde sig på en måde der åbner for det nye Åben for andres og egne indfald og idéer Spille ind med det, man kan: Spille, synge, tegne, fortælle, etc. Lege, joke eller pjatte med børnene Kræver ikke bestemte kompetencer, men mod

12


Download ppt "Leg, kreativitet dannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google